NEWTON MEDIA MONITORING NEWTON Media a.s.

Plné znění zprávy

Ekologové pozastavili stavbu D3
19.12.2007  Mladá fronta DNES  str. 01  střední Čechy
(buš)
Střední Čechy - Přestože se v pondělí otevřel s velkou slávou nový úsek dálnice D3 mezi jihočeskými Chotovinami a Meznem na Benešovsku, středočeským řidičům zatím moc radosti nepřinese. Tím to totiž prozatím končí. Kvůli ekologům se směrem na Benešov v nejbližší době stavět nebude.
„Stavba je pozastavena, nemůžeme nic připravovat,“ potvrdila tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.
„Problém je s územním plánem, variantu, o které rozhodla už i vláda, napadají ekologičtí aktivisté. Znovu se tedy musí zvažovat, kudy povede,“ řekla Vápeníková s tím, že v roce 2009 se začne dálnice D3 stavět na druhou stranu, tedy od Tábora směrem na České Budějovice.
Přímo na dálnici předal v pondělí premiérovi Mirku Topolánkovi starosta obce Tisem Miroslav Hruška dopis za zájmové sdružení Klid. To se staví proti takzvané Stabilizované variantě vedoucí přes Posázaví, kterou schválila nejen vláda, ale předtím i středočeský krajský úřad a Ředitelství silnic a dálnic. V dopise píší, že chtějí, aby byla sestavena nová komise odborníků, která varianty znovu a pečlivě posoudí. Doufají, že se členové přikloní ke druhé variantě, která kopíruje trasu stávající silnice první třídy.
„Přes ochranku se mi podařilo dopis předat. Nyní budeme čekat. Chceme, aby se tím zabývali,“ řekl včera Hruška.
Ten spolu s dalšími asi pěti starosty sousedních obcí schválil na svém území stavební uzávěru pro liniové stavby, tedy dálnici. „Jde nám především o přírodu Neveklovska, které je turisticky vyhledávaným cílem. Jsme pro to, aby se postavil od Chrášťan tunel dlouhý přes tři kilometry,“ uvedl Hruška.
Pokračování na str. C2

Ekologové pozastavili stavbu dálnice D3
Pokračování ze str. C1
Jestli bude komise a znovu i vláda pro Stabilizovanou variantu, zřejmě se obrátí na soud. „Ten bude muset rozhodnout,“ vzkazuje Hruška.
Výhodu nového úseku využívají nyní řidiči jedoucí od Miličína, Votic či Benešova až do Tábora. Cesta se jim zrychlí, protože celkem patnáctikilometrový úsek se konečně zařadil mezi skutečné dálnice, po kterých se může jet rychlostí 130 kilometrů v hodině. Řidiči osobních automobilů nemusí platit dálniční známku.
„Celá dálnice určitě ulehčí dopravě. Jsem ale rád, že nevede přímo přes Mezno. Nový úsek občas využívám, ale rozčiluje mě, že stavba trvá tak dlouho,“ řekl už před rokem Jan Ridzoň, který bydlí v Mezně.
„Naši obyvatelé při cestě do Tábora asi budou využívat dál původní silnici, protože by museli jet nejprve asi kilometr směrem k Praze a pak by teprve najeli na dálnici,“ uvedl Miroslav Marek, starosta Mezna, kde dálnice zatím končí.
Nový úsek ale vítá, protože odlehčí především hlavní silnici, která kolem prochází a často jsou na ní smrtelné nehody. „Jestli se ale nebude pokračovat co nejdříve dál k Benešovu, budou automobily najíždět několik let u nás, a tak se nám tady provoz nesníží,“ upozornil Marek.
Nově otevřený úsek dálnice se dotkne především obyvatel nedalekých Mitrovic, které mají dálnici blíž než Mezno. „Lidé z Mitrovic si občas stěžují, protože stavba s sebou přináší prach nebo bahno. Je to ale o tom, kdo je jak tolerantní,“ dodal Marek.
Součástí stavby dálnice je i vybudování suchého poldru, který bude zadržovat dešťovou vodu z dálniční kanalizace při silnějších srážkách a bude chránit vodní toky k obci Nemyšl.

***

„Variantu, o které rozhodla i vláda, napadají ekologičtí aktivisté. Znovu se musí zvažovat, kudy povede.“ mluvčí Ředitelství silnic a dálnic

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - střední čechy (střed)


 
© 2007 NEWTON Media a.s.
www.newtonmedia.cz