Ministerstvo dopravy (MD) chystá žaloby na ekologické organizace, které v minulosti úmyslně brzdily výstavbu nových dálnic. Příkladem jsou letité spory o průchod dálnice D3 Posázavím, nebo o úsek Lovosice-Řehlovice dálnice D8, jenž povede v chráněné krajinné oblasti České středohoří (CHKO).
„Nemohu zatím potvrdit, ani vyvrátit, že žaloby se budou týkat právě D8 či D3. Musíme nejprve důkladně prověřit, co se v celé ČR dělo při přípravě dálničních staveb. Tam, kde bude šance na úspěch, žalobu podáme a budeme soudní cestou žádat od ekologů náhradu škody,“ řekl Právu náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.
Konkrétně má jít o případy, kdy ekologičtí aktivisté opakovanými připomínkami celé roky úmyslně protahovali stavební řízení a schvalování změn v územních plánech, i když věděli, že se dálnice stejně musí postavit.
Na otázku, jestli lze vůbec takový úmysl ekologům prokázat, Hodač odpověděl: „Jsem přesvědčen, že ano. Můžeme se opřít o zkušenosti z Francie, kde už stát soudní spor s ekology vyhrál. Samozřejmě to ale ještě zkonzultujeme s právníky.“
(Pokračování na str. 3)
(Pokračování ze str. 1)
Se záměrem seznámil Hodač odbornou veřejnost ve svém vystoupení na úterním Žofínském fóru v Praze. Názory na reálnost takových žalob se ovšem různí. Zatímco ekologické organizace je považují za naprostý nesmysl a ministerskou provokaci, stavbaři by to přivítali. Už léta totiž mluví o „ekologickém terorismu“.
Bursík není proti novým dálnicím
Ministr životního prostředí a předseda Strany zelených Pavel Bursík odmítá, že by byl striktně proti výstavbě nových dálnic. Podle něj je ale nutné vždy pečlivě volit takovou variantu trasy, která by byla co nejšetrnější k životnímu prostředí a upřednostňovat přitom budování obchvatů měst a obcí.
Vstřícný přístup ministerstvo životního prostředí (MŽP) letos projevilo vůči průchodu dálnice D8 Českým středohořím. Příslušný odbor MŽP v dubnu zamítl odvolání dvou ekologických sdružení proti souhlasu správy CHKO České středohoří se stavbou úseku Lovosice-Řehlovice.
„Bez tohoto průlomového rozhodnutí bychom nyní nemohli podepsat smlouvu s konsorciem vedeným SSŽ, které tento poslední úsek D8 do konce roku 2010 vybuduje,“ potvrdila Právu mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Martina Vápeníková.
Letos se dokončí dalších 74 kilometrů
Výběrová řízení letos ŘSD vyhlásilo i na stavbu úseků Kroměříž-Řítkovice na dálnici D1, Bohumín-státní hranice s Polskem na dálnici D47, a Nové Sedlo-Jenišov na rychlostní komunikaci R6. Z dalších tendrů vzejdou dodavatelé obchvatů Kolína, Opatova a Moravských Budějovic, i nových úseků silnic první třídy v Plzni, Ostravě a Bučovicích.
Zatímco zmíněné stavby budou teprve zahajovány, v devíti krajích letos ŘSD plánuje dokončení nových úseků. Síť dálnic a rychlostních komunikací v ČR, která má nyní 962 km, se tak rozšíří o dalších 74 km.
Nejvíce nových kilometrů vozovek přibude letos v Jihočeském a Moravskoslezském kraji. Za nejvýznamnější ŘSD považuje dokončení 17,2 km dlouhého úseku dálnice D47 z OstravyRudné do Bohumína, a zprůjezdnění rychlostní komunikace R48 z Frýdku-Místku až k českopolské hranici.
|