NEWTON MEDIA MONITORING NEWTON INFORMATION TECHNOLOGY, s.r.o.

Plné znění zprávy

Ministerstvo dopravy chce žalovat ekology kvůli dálnicím
1.10.2007  Právo  str. 01  Titulní strana
Jiří Novotný
Ministerstvo dopravy (MD) chystá žaloby na ekologické organizace, které v minulosti úmyslně brzdily výstavbu nových dálnic. Příkladem jsou letité spory o průchod dálnice D3 Posázavím, nebo o úsek Lovosice-Řehlovice dálnice D8, jenž povede v chráněné krajinné oblasti České středohoří (CHKO).
„Nemohu zatím potvrdit, ani vyvrátit, že žaloby se budou týkat právě D8 či D3. Musíme nejprve důkladně prověřit, co se v celé ČR dělo při přípravě dálničních staveb. Tam, kde bude šance na úspěch, žalobu podáme a budeme soudní cestou žádat od ekologů náhradu škody,“ řekl Právu náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.
Konkrétně má jít o případy, kdy ekologičtí aktivisté opakovanými připomínkami celé roky úmyslně protahovali stavební řízení a schvalování změn v územních plánech, i když věděli, že se dálnice stejně musí postavit.
Na otázku, jestli lze vůbec takový úmysl ekologům prokázat, Hodač odpověděl: „Jsem přesvědčen, že ano. Můžeme se opřít o zkušenosti z Francie, kde už stát soudní spor s ekology vyhrál. Samozřejmě to ale ještě zkonzultujeme s právníky.“
(Pokračování na str. 3)

(Pokračování ze str. 1)
Se záměrem seznámil Hodač odbornou veřejnost ve svém vystoupení na úterním Žofínském fóru v Praze. Názory na reálnost takových žalob se ovšem různí. Zatímco ekologické organizace je považují za naprostý nesmysl a ministerskou provokaci, stavbaři by to přivítali. Už léta totiž mluví o „ekologickém terorismu“.

Bursík není proti novým dálnicím

Ministr životního prostředí a předseda Strany zelených Pavel Bursík odmítá, že by byl striktně proti výstavbě nových dálnic. Podle něj je ale nutné vždy pečlivě volit takovou variantu trasy, která by byla co nejšetrnější k životnímu prostředí a upřednostňovat přitom budování obchvatů měst a obcí.
Vstřícný přístup ministerstvo životního prostředí (MŽP) letos projevilo vůči průchodu dálnice D8 Českým středohořím. Příslušný odbor MŽP v dubnu zamítl odvolání dvou ekologických sdružení proti souhlasu správy CHKO České středohoří se stavbou úseku Lovosice-Řehlovice.
„Bez tohoto průlomového rozhodnutí bychom nyní nemohli podepsat smlouvu s konsorciem vedeným SSŽ, které tento poslední úsek D8 do konce roku 2010 vybuduje,“ potvrdila Právu mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Martina Vápeníková.

Letos se dokončí dalších 74 kilometrů

Výběrová řízení letos ŘSD vyhlásilo i na stavbu úseků Kroměříž-Řítkovice na dálnici D1, Bohumín-státní hranice s Polskem na dálnici D47, a Nové Sedlo-Jenišov na rychlostní komunikaci R6. Z dalších tendrů vzejdou dodavatelé obchvatů Kolína, Opatova a Moravských Budějovic, i nových úseků silnic první třídy v Plzni, Ostravě a Bučovicích.
Zatímco zmíněné stavby budou teprve zahajovány, v devíti krajích letos ŘSD plánuje dokončení nových úseků. Síť dálnic a rychlostních komunikací v ČR, která má nyní 962 km, se tak rozšíří o dalších 74 km.
Nejvíce nových kilometrů vozovek přibude letos v Jihočeském a Moravskoslezském kraji. Za nejvýznamnější ŘSD považuje dokončení 17,2 km dlouhého úseku dálnice D47 z OstravyRudné do Bohumína, a zprůjezdnění rychlostní komunikace R48 z Frýdku-Místku až k českopolské hranici.


 
© 2007 NEWTON INFORMATION TECHNOLOGY, s.r.o.
www.newtonit.cz