osoba
--------------------
Otázky Tomáše Pancíře jsou vždy "k věci". Budou "k věci" také odpovědi politiků a jiných významných osobností Středočeského kraje? To se dozvíte právě teď.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Hezký den, posloucháte Český rozhlas Region. Začíná další vydání pořadu K věci. Od mikrofonu vás zdraví Tomáš Pancíř a taky náš dnešní host - náměstek středočeského hejtmana zvolený samozřejmě za ČSSD, který má na starosti dopravu - Robin Povšík. Dobrý den, vítejte u nás.
Robin POVŠÍK, náměstek středočeského hejtmana zvolený za ČSSD zodpovědný za dopravu
--------------------
Děkuji a dobrý den.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Začneme aktuálním tématem. Včera po jednání krajské rady váš šéf David Rath prozradil určité podrobnosti k tomu, co chystáte na září, to znamená doprava studentů a žáků ve středních Čechách do škol zdarma. On prozradil, že se to bude týkat dětí a studentů od 6ti do 19ti let a že to začne fungovat v září. Vy prozradíte víc? Třeba, na které konkrétní spoje se to bude vztahovat?
Robin POVŠÍK, náměstek středočeského hejtmana zvolený za ČSSD zodpovědný za dopravu
--------------------
Ten slib dopravy zdarma pro děti a studenty do 19ti let, a tady chceme zdůraznit, že se to týká středoškolských studentů, že již vysokoškoláků se to týkat nebude, tak vychází z našeho jednoho … z našich nosných slibů v rámci voleb, které jsme vyhráli a já skutečně garantuji, že od září to fungovat bude. Vy se ptáte jaké, jaké spoje? Zjednodušeně řečeno, akorát pro občany trochu nesrozumitelné, bude se to týkat všech spojů, které jezdí takzvaně v závazku veřejné služby. To znamená, …
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Jak to pozná člověk?
Robin POVŠÍK, náměstek středočeského hejtmana zvolený za ČSSD zodpovědný za dopravu
--------------------
... to znamená všech spojů, které si objednává a platí Středočeský kraj, hradí tam tu ztrátu, která tam vzniká.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Znovu, jak to pozná, jestli to platí Středočeský kraj?
Robin POVŠÍK, náměstek středočeského hejtmana zvolený za ČSSD zodpovědný za dopravu
--------------------
A člověk to pozná tím, že tyto autobusy budou takto označeny. Já mohu říci, že to je naprostá většina, naprostá většina spojů, které jezdí v rámci Středočeského kraje.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Bude to třeba i v jízdních řádech označeno?
Robin POVŠÍK, náměstek středočeského hejtmana zvolený za ČSSD zodpovědný za dopravu
--------------------
To v tuhletu chvíli nevím. To jste mne překvapil. To musím zjistit.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Ne, jestli to poznám opravdu, až když budu na té zastávce, nebo jestli si to mohu naplánovat?
Robin POVŠÍK, náměstek středočeského hejtmana zvolený za ČSSD zodpovědný za dopravu
--------------------
Ne, já si, já si myslím, já si myslím, že se to skutečně pozná spíš z těch autobusů, to rozhodně v tuhletu chvíli, ale, jak jsem řekl, bude to naprostá většina.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Samozřejmě vy máte ještě řadu měsíců na to, abyste ten projekt dopřipravil, takže já teď vás nebudu zkoušet z podrobností, to si necháme možná na prázdniny. Ale přesto tu základní věc, která napadne asi každého, jak to bude technicky fungovat? Za prvé, jak poznáte, že ten student jede do školy, protože by se to mělo … nebo ze školy, protože by se to mělo vztahovat pouze na tu dopravu a za druhé, jak to bude vypadat konkrétně v tom autobusu? To znamená, že ten student ukáže nějakou průkazku a za to řidič ho nechá jet zdarma, nebo budou nějaké další speciální průkazy?
Robin POVŠÍK, náměstek středočeského hejtmana zvolený za ČSSD zodpovědný za dopravu
--------------------
Tak my jsme trošičku to pozměnili, nebude se to týkat jenom cesty do školy a ze školy, protože …
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Takže úplně veškeré cestování ve středních Čechách v těchto autobusech bude zdarma?
Robin POVŠÍK, náměstek středočeského hejtmana zvolený za ČSSD zodpovědný za dopravu
--------------------
V podstatě cestování v těchto autobusech v obdobích, které bude stanoveno v období školních dnů, to znamená, že pokud budete chtít o velkých letních prázdninách, tak tu možnost mít nebudete, o vánočních prázdninách, podzimních prázdninách. Prostě ty prázdniny, ty volné dny, které jsou jednotné pro celý kraj a celou republiku, tak tam ta možnost nebude. Jinak ta možnost samozřejmě bude a bude to velmi jednoduché. Ve škole dostanete potvrzení, že jste studentem té které konkrétní školy, dojdete si ke svému autobusovému dopravci, kde již dnes si můžete kupovat různé předplatné kupony nebo časové jízdenky a v podstatě on nám vydá v této první fázi papírovou průkazku, která po předložení této průkazky vás bude opravňovat užívat právě tu výhodu, tu službu toho jízdného zdarma a bude to velmi jednoduché. Vy přijdete, ukážete průkazku, dostanete lístek, kde vlastně bude 100% sleva a dopravce nám tu 100% slevu nebo tu celou částku vyúčtuje. Já bych chtěl jenom říci, že již dnes studenti a žáci neplatí plné jízdné. Tam je to z vyhlášky, kdy za studenty platíme kolem 30 % a za, za žáky, za žáky 60 %.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Máte spočítáno, kolik to bude stát?
Robin POVŠÍK, náměstek středočeského hejtmana zvolený za ČSSD zodpovědný za dopravu
--------------------
Ten odhad pro letošní rok je přibližně 25 milionů. Samozřejmě život ukáže!
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Posloucháte Český rozhlas Region. U nás ve studiu sedí náměstek středočeského hejtmana zodpovědný a dopravu Robin Povšík. Hejtman David Rath předčasem oficiálně požádal nově jmenovaného ministra dopravy a svého předchůdce Petra Bendla, aby urychlil zahájení důležitých staveb, které jsou v pravomoci a v gesci státu. Které konkrétně v tomto směru máte namysli, které byste chtěli, aby Petr Bendl, respektive stát co nejvíc urychlil?
Robin POVŠÍK, náměstek středočeského hejtmana zvolený za ČSSD zodpovědný za dopravu
--------------------
Tak pan hejtman samozřejmě vyjmenoval těch akcí víc, které se dotýkají dopravní infrastruktury na území Středočeského kraje. Já se domnívám, že to nejdůležitější, co nás skutečně trápí a zároveň, kdy vycházíme z toho, co je připraveno, tak je dostavba rychlostní komunikace R6, která je připravena a akorát tam podle informací, které máme, tak chybějí finanční prostředky, a to už je v moci pana ministra, aby v podstatě zajistil přesuny v rámci Státního fondu dopravní infrastruktury financí tak, aby na tuto komunikaci, na tuto akci byly peníze. Další věcí, o které se roky mluví a která podle nás je velice důležitá, tak je stavba rychlodráhy Praha - Kladno, tady kolem té stavby je poměrně hodně nejasností. Ona je celkem slušně připravena, ještě nejsou všechna řízení úplně dotažena, ještě není stavební povolení. My předpokládáme i vzhledem k tomu, že pan ministr má blízko ke Kladensku a že se nám blíží parlamentní volby, tak udělá hodně proto, aby skutečně tato akce byla spuštěna a aby tedy ten slavnostní výkop nebo poklep na kámen byl, byl realizován ještě v příštím roce, nicméně jsou tam některé lhůty, které a termíny v rámci různých řízení, které to mohou, mohou trošku ohrozit a já si myslím, že tady máme, jak pan ministr, byť je z jiné politické strany a reprezentuje vládu, kterou my moc rádi nemáme a my jsme z jiné politické strany v rámci kraje, tak tady máme naprosto shodné zájmy a jistě prostě, pokud bude cokoli potřeba třeba například po Středočeském kraji, tak my vždycky vyjdeme vstříc, protože je naším cílem, aby rychlodráha fungovala.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Tak, jak jste to říkal, tak logicky by se nabízela taková dohoda začít před parlamentními volbami, což by bylo atraktivní pro pana ministra skončit třeba před krajskými volbami, což by bylo zajímavé pro vás, ale to se asi nestihne.
Robin POVŠÍK, náměstek středočeského hejtmana zvolený za ČSSD zodpovědný za dopravu
--------------------
To se nestihne, no.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Kdy by byl reálný termín dokončení té rychlodráhy, pokud všechno půjde naprosto ideálně?
Robin POVŠÍK, náměstek středočeského hejtmana zvolený za ČSSD zodpovědný za dopravu
--------------------
Já předpokládám podle informací, které máme k dispozici, že ten rok může být rok spuštění 2014 a jde o to, jestli bude skutečně realizována …
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Takže to by byly další parlamentní volby?
Robin POVŠÍK, náměstek středočeského hejtmana zvolený za ČSSD zodpovědný za dopravu
--------------------
Ano. Jestli bude skutečně realizována. Nesmíme zapomenout, ta stavba je technicky obrovsky náročná. Ten odhad, cenový odhad je nějakých 35 miliard korun, což již každému dává najevo, že to je opravdu veliká, složitá stavba, je tam 7kilometrový tunel, takže to je, to je neskutečně složité dílo. Je tam odbočka na Ruzyň. Doposud vláda nerozhodla, jestli to půjde takzvaných systémem PPP, to znamená spolupráce veřejného a soukromého sektoru, pokud, jestli do toho bude vstupovat finančně soukromý sektor, jestli to bude na stavbu, nebo jestli to bude třeba na provoz těch vlaků mezi Prahou a Ruzyní. Je tam prostě spousta neznámých a já si myslím, že pana ministra a celé ministerstvo v tomto ohledu čeká opravdu ještě hodně práce.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Když se vrátíme k tomu, co David Rath označil za priority a kdy žádal o pomoc nebo o urychlení ministra dopravy, tak pro mne možná překvapivě tam chyběla dálnic D3. Znamená to, že dálnice D3 není až tak velkou prioritou nového vedení kraje?
Robin POVŠÍK, náměstek středočeského hejtmana zvolený za ČSSD zodpovědný za dopravu
--------------------
Dálnice D3 je samozřejmě velmi důležitá. My jako sociální demokraté jsme již v minulém, zastupitelstvo prosazovali některá usnesení, která vedla právě v rámci schvalování vyššího, vyššího územního plánu. K tomu, abychom podporovali urychlenou výstavbu dálnice D3, je rozhodně klíčová. Myslím, že pane hejtman vycházel z těch informací a z té reality, které tady je, že ta připravenost a realizovatelnost celkové stavby dálnice D3 právě na tom našem středočeském území není úplně ještě v ideální fázi a že bohužel v tomto volebním období se asi moc pro to nedá udělat. Prostě je tam ještě spousta neznámých.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
To znamená, že se obáváte, že do roku 2012 nebude možné zahájit stavbu dálnice D3 ve středních Čechách?
Robin POVŠÍK, náměstek středočeského hejtmana zvolený za ČSSD zodpovědný za dopravu
--------------------
Tak to my doufáme, my doufáme, že bude, že bude možné zahájit. Ono si to taky bude muset trošku pořešit mezi sebou vládní koalice, protože zelení ...
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Ano, k tomu mířím, protože …
Robin POVŠÍK, náměstek středočeského hejtmana zvolený za ČSSD zodpovědný za dopravu
--------------------
... tam dělají.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
… naši posluchači určitě dobře vědí, jak už řadu let probíhají tahanice o tom, kudy dálnice D3 ve středních Čechách má být, kudy má vést. Středočeské zastupitelstvo v minulém volebním období schválilo územní plán, počítá s tou variantou, která vede přes Posázaví. To ale zpochybnilo ministerstvo životního prostředí. Váš názor jako sociální demokracie, vy jste pro tu stabilizovanou variantu, která byla schválena? To znamená tu, která vede přes Posázaví? Nebo byste byli ochotni a byli byste pro vrátit do hry variantu jinou, to znamená například rozšíření stávající silnice 1/3?
Robin POVŠÍK, náměstek středočeského hejtmana zvolený za ČSSD zodpovědný za dopravu
--------------------
Jak jsem uvedl, tak to byli sociální demokraté, byť v opozici v minulosti, kteří se o tuto věc velmi zasloužili a právě bývalý zastupitel, kolega František Vnouček, byl člověk, který pomohl prosadit tu stabilizovanou variantu. Nezaznamenal jsem jakoukoli tendenci měnit naše dřívější rozhodnutí.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
U nás ve studiu zůstává náměstek středočeského hejtmana zodpovědný za dopravu Robin Povšík. Pojďme k tomu, co asi velmi dobře zná každý řidič, který se pohybuje ve středních Čechách - stav silnic. Že jsou v katastrofálním stavu silnice, to asi není potřeba moc rozebírat. V této souvislosti je ale zajímavé, že vy jste zrušili výběrové řízení na 14 z celkových 60ti oprav silnic ve středních Čechách, které připravilo předešlé vedení kraje. Proč? Máte pocit, že ty silnice nejsou v tak špatném stavu?
Robin POVŠÍK, náměstek středočeského hejtmana zvolený za ČSSD zodpovědný za dopravu
--------------------
Tak ty silnice nejsou rozhodně v dobrém stavu, byť k mírnému zlepšení došlo a došlo k tomu zlepšení právě proto, že se v minulosti Středočeský kraj na návrh tehdejší opozice vzal 4miliardový úvěr. Ten úvěr z větší části byl použit a je ještě používán právě na rekonstrukce a opravy silniční infrastruktury, nicméně samozřejmě uznáváme, že ten stav není dobrý. Je potřeba dále investovat, je potřeba i sledovat kvalitu těch staveb, protože musíme říci popravdě, že trošičku před těmi krajskými volbami byla taková investiční zběsilost. Velmi rychle se investovalo za každou cenu. Já tomu říkám tak velmi lidově, že, že se pracovalo tak, aby ty silnice byly černé a bylo tam nové vodorovné značení a už se tolik nehledalo, jestli odpovídá ta kvalita, jestli ta rychlost, která tady byla realizována, je vhodná, jestli ty technologické postupy a časy jsou dodržovány, takže bohužel někde zase se budeme trošku prát s tou kvalitou, nicméně ten stav určitě …
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Je tam třeba šance, promiňte, že do toho skáču, vrátit se k těmto pracem? Reklamovat je? Zajistit nápravu?
Robin POVŠÍK, náměstek středočeského hejtmana zvolený za ČSSD zodpovědný za dopravu
--------------------
Tak rozhodně, rozhodně a já si myslím, že k tomu, že k tomu dojde. Je to, je to standardní …
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Můžete jmenovat třeba nějaké konkrétní úseky, které v tuto chvíli máte namysli?
Robin POVŠÍK, náměstek středočeského hejtmana zvolený za ČSSD zodpovědný za dopravu
--------------------
Nerad bych v tuhletu chvíli. Musíme na to mít celkové rozbory a já bych byl nerad, aby již dodavatelé si připravovali, protože něco zaslechnou tady na Českém rozhlase a že, že si začali připravovat protiargumenty. My prostě na to budeme mít rozbor a je to standardní vztah dodavatel-zákazník, prostě objednavatel a my prostě uplatníme standardní, standardní reklamace.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Dobře. Pojďme k těm zrušeným zakázkám.
Robin POVŠÍK, náměstek středočeského hejtmana zvolený za ČSSD zodpovědný za dopravu
--------------------
Tak.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Co vás k tomu vedlo? Proč jste těch 14 oprav zrušil?
Robin POVŠÍK, náměstek středočeského hejtmana zvolený za ČSSD zodpovědný za dopravu
--------------------
Tak, jak jsem, jak jsem říkal, my do těch komunikací chceme samozřejmě dále investovat. Jestli si mohu dovolit ještě takovou odbočku, která s tím velmi souvisí. My jsme v podstatě zjistili, že bývalé vedení Středočeského kraje nebylo téměř schopno využít evropských peněz, které máme k dispozici. A jenom právě do komunikací my při současném kurzu plus minus máme 3,6 miliardy korun. A já, když jsem si zjišťoval ty jednotlivé akce, tak v podstatě jsme viděli, že pro rok 2009 je tak špatná připravenost, že v podstatě my bychom z těch alokovaných půl miliardy korun nebo přes půl miliardu korun nebyli schopni utratit téměř nic. A zpátky k tomu vašemu dotazu. Je to celkem jednoduché. Někde jsme prostě nebyli spokojeni s připraveností těch akcí, někde jsme vyhodnotili, že pro nás to není taková priorita, že prostě se nedomníváme, že je úplně nutné ty, tu akci realizovat a máme trošku jiné priority v některých případech. Ale, jak vidíte a vy jste to číslo sám řekl, drtivá většina těch akcí zůstala stejná. Jestli mohu ještě jednu věc k tomu. Ono bývalé vedení Středočeského kraje už taky trošku asi hrálo vabank a ono se při těch výběrových řízeních a při tom objednávání těch prací právě v oblasti dopravní infrastruktury poměrně hodně rozkročilo. Takže většinu rozpočtu, který já mám pro letošní rok k dispozici, a co se týká oprav a investic, tak je to 1,7 miliardy korun, tak mohu říci, že přibližně 80 % tohoto rozpočtu, který jde na vrub nové krajské vlády, tak v podstatě je již předem utracen. Takže ten prostor pro, pro nás, samozřejmě pro různé zájmy našich zastupitelů, které jsou naprosto legitimní, všichni někde bydlíme, vidíme nějaký stav prostě komunikací, který tam je a asi, asi pro nás samozřejmě i ve vedení kraje je velmi důležité, když prostě některý ze zastupitelů nás upozorní na špatný stav komunikací v obci, kde žije, ve městě, kde žije nebo v bezprostředním okolí a my budeme vědět, že skutečně se na to máme zaměřit, že ty lidi to tam, že ty lidi to tam trápí.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Takže to znamená, že se některé investice z okolí bydliště bývalých zastupitelů přesunou do okolí bydliště současných zastupitelů?
Robin POVŠÍK, náměstek středočeského hejtmana zvolený za ČSSD zodpovědný za dopravu
--------------------
Určitě to nebudu tajit, je to tak. Je to určitě, určitě, určitě to tak je, protože, když se podíváte na to, kam finanční prostředky plynuly v uplynulém období, tak samozřejmě to bylo vidět. Já jsem třeba z Mladoboleslavska, nejvíc peněz šlo do, do města Benátky nad Jizerou a nejbližšího okolí, protože tamní starosta byl zároveň radní. Já mu to nemám za zlé. On akorát to trošku přehnal a zapomněl na ty ostatní starosty a s těmi ani moc nekomunikoval, ale, ale my nepůjdeme v takové míře, jaká tady, jaká tady v minulosti byla, ale rozhodně si myslím, že se za to nikdo nemusí stydět, že prostě lobuje za své zájmy a prostě tam, kde ti, kde třeba vládli sociální demokraté na Příbramsku, konkrétně v Příbrami, ve městě Příbram, tak tam do … do Příbrami a okolí téměř žádné prostředky nešly, ale vedle do bližšího města, kde prostě byl starosta za ODS, tak tam ty prostředky šly. Nemám to nikomu v podstatě za zlé. Neříkám, a to bych chtěl velmi zdůraznit, a já jsem na to poměrně pyšný, že my jsme většinu toho plánu, který připravilo bývalé vedení kraje, v podstatě dodrželi. My jsme zrušili naprosté minimum, takže my tam máme …
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Tak ona je to čtvrtina, jestli je to 14 ze 60ti, ale, ale čas, čas nás tlačí …
Robin POVŠÍK, náměstek středočeského hejtmana zvolený za ČSSD zodpovědný za dopravu
--------------------
No, ale to jsou ty novější, to jsou ty novější akce. Tam je za přibližně půl miliardy korun již vysoutěženo pod smlouvou, a to jsou akce, o kterých jsem právě hovořil, že dělají tu většinu toho rozpočtu.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Náš čas je u konce. Otázka poslední. Vy jste v trošku kuriózní situaci, protože musíte spolupracovat s ministerstvem dopravy. Ministerstvo dopravy přitom vede šéf středočeské opozice Petr Bendl. Minulý týden jste měli setkání. Jaké to bylo? Bylo tam znát nějaké napětí?
Robin POVŠÍK, náměstek středočeského hejtmana zvolený za ČSSD zodpovědný za dopravu
--------------------
Nebylo tam znát napětí. To setkání bylo v dobré atmosféře, vedl ho šéf Asociace krajů, hejtman Michal Hašek, vedl ho velmi věcně a velmi korektně. Pan ministr Bendl se choval taky poměrně korektně. A já si myslím, ono je takové to okřídlené, že silnice nejsou ani pravé ani levé, stejně tak železnice, tam máme velké problémy a já si myslím, že najdeme společnou řeč. Ne ve všem, ale věřím, že, že budeme společně pracovat tak, aby se ta dopravní infrastruktura a i komfort právě třeba cestujících na železnici, o které jsme dneska prakticky nehovořili, tak aby se zlepšil.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
To je téma totiž, které by si vyžádalo celou čtvrthodinu. To znamená, že to si necháme …
Robin POVŠÍK, náměstek středočeského hejtmana zvolený za ČSSD zodpovědný za dopravu
--------------------
Možná i déle.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
… na příště. Já vám děkuji, že jste si udělal čas, že jste byl tady dnes u nás a předpokládám a doufám, že se nevidíme naposledy. Na shledanou.
Robin POVŠÍK, náměstek středočeského hejtmana zvolený za ČSSD zodpovědný za dopravu
--------------------
Já děkuji za pozvání, těším se na shledanou.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Tolik náměstek středočeského hejtmana zodpovědný za dopravu Robin Povšík. Od mikrofonu se loučí také Tomáš Pancíř.
|