NEWTON MEDIA MONITORING NEWTON Media a.s.

Plné znění zprávy

Silná koruna ubere peníze na nové dálnice
3.4.2008  Mladá fronta DNES  str. 03  Ekonomika
TOMÁŠ LYSONĚK
Praha - Silná koruna může v příštích letech zkomplikovat stavbu nových dálnic a železničních koridorů.
Při jejich budování totiž ministerstvo dopravy a Státní fond dopravní infrastruktury počítají s přílivem desítek miliard korun z EU, které Česku zajistí Operační program Doprava. Silná koruna však kohoutek „penězovodu“ mírně utáhla.
Ještě v polovině loňského roku, kdy ministerstvo program spouštělo, se mluvilo o příspěvku 160 miliard korun. To zhruba odpovídalo 5,77 miliardy eur podle tehdejšího kurzu. Od té doby však česká koruna posílila a při přepočtu podle aktuálního kurzu už činí evropský příděl „pouze“ 144 miliard korun.
Sílící koruna tak zatím ubrala z peněz na dopravu částku, za níž by bylo možné postavit třeba 30 kilometrů dálnice. „Je jasné, že kvůli silné koruně peníze chybět budou,“ uznává Jiří Novák, který na fondu dopravy odpovídá za zajištění financí.
„Zatím se jako nejrozumnější cesta jeví dofinancování z národních prostředků,“ dodává. Jinými slovy – co nezaplatí Unie, doplatí český stát z peněz daňových poplatníků.
Chybějící evropské peníze by však neměly mít žádný vliv na rychlost dokončování už rozestavěných silnic a železnic. „Určitě nehrozí, že by se kvůli posunu kurzu mělo něco zastavit,“ říká šéf Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík. „Druhou možností je zkusit některé projekty postavit levněji,“ navrhuje Novák.

Stát zatím peníze nehledá Hledáním náhradních zdrojů za chybějící evropské peníze se začnou státní orgány usilovněji zabývat zřejmě až po roce 2010. Do té doby existuje poměrně přesný harmonogram, co a kdy se má postavit. Podle plánu fondu dopravy by se už během těchto tří let mělo prostavět téměř 100 miliard korun, tedy zhruba dvě třetiny evropského příspěvku.
Během let 2008 až 2010 by tak zcela bezpečně měla být hotová dálnice na Ostravu, prodloužení dálnice D1 do Kroměříže, chybějící úsek D8 přes České středohoří či jižní část pražského okruhu, která vyžene auta směřující z brněnské na plzeňskou dálnici z přetížené Jižní spojky. Stavby, které začnou vyrůstat později, už s tak štědrým přídělem evropských miliard počítat nemohou.
„Právě při dočerpávání peněz z Evropské unie se projeví negativní vliv posílení koruny,“ potvrdil mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. Omezení by se tak mohlo týkat třeba rychlostní silnice z Prahy na Karlovy Vary či jihočeských úseků dálnice D3. Naprostou neznámou je zatím způsob financování čtyřproudovky R 35 mezi Hradcem Králové a Olomoucí, která by měla ulevit přetížené dálnici D1.
„Sice se už rozhodlo o tom, že přes území Pardubického kraje povede v tzv. jižní variantě, její dokončení však optimisticky vidím nejdříve na rok 2017,“ uvedl Brunclík

***

* Dálnice v Česku

Peníze mají jisté prodloužení D1 do Kroměříže D47 – Lipník – Ostrava – Polsko D8 přes České středohoří jižní část pražského okruhu prodloužení D11 k Hradci severočeská část R7 Finance s otazníkem jihočeské úseky D3 severní část pražského okruhu D1: Kroměříž – Lipník R55: Olomouc – Břeclav větší část karlovarské dálnice R35: Liberec – Hradec – Olomouc Pramen: ŘSD


 
© 2008 NEWTON Media a.s.
www.newtonmedia.cz