Stavět se začne u Plané, 27 kilometrů má stát 10 miliard
Planá nad Lužnicí - Pomalá jízda v nekonečných kolonách přes Sezimovo Ústí, Planou nad Lužnicí a Soběslav se pro mnohé řidiče stala denně se opakujícím utrpením. Do tří let jim od něj uleví dalších sedmadvacet kilometrů nové dálnice. Nynější šestnáctikilometrový úsek mezi Meznem a Táborem prodlouží stavaři až do Veselí nad Lužnicí.
Slavnostní zahájení stavby nového úseku D3 naplánovalo Ředitelství silnic a dálnic už na začátek října. Sdružení firem by úsek mělo postavit za 10,4 miliardy korun. Lídrem je Strabag, dalšími členy jsou Metrostav, Stavby silnic a železnic a Inženýrské stavby Košice.
„Začneme mostem přes rybník Koberný, který je mezi Planou nad Lužnicí a Košicemi, tam jsme už předali staveniště,“ uvedl ředitel českobudějovického závodu Strabag Vladimír Boršek.
Rekonstrukce poloviny mostu Další dálniční stavbou, do níž se pustí stavaři na jihu Čech ještě letos, bude rekonstrukce jedné poloviny čekanického mostu. V příštím roce začnou stavební firmy postupně pracovat na celé trase mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí.
Celý tento dálniční úsek má být dokončen v roce 2011. Stavaři počítají s tím, že se jim termín podaří dodržet. „Pokud dostaneme staveniště od investora, kde budou všechna stavební povolení a všechny vykoupené pozemky, aby nás nic nebrzdilo, půjde to rychle,“ potvrdil Boršek.
To je dobrá zpráva i pro obyvatele Sezimova Ústí, Plané nad Lužnicí a Soběslavi, které trápí současná automobilová doprava nejvíc. Provoz je rozděluje na dvě části, protože frekventovaná silnice první třídy protíná území zastavěné domy.
„Musíme dávat pozor hlavně na děti, protože spousta z nich přechází hlavní silnici ráno do školy a odpoledne zase zpátky. Průtah městem k nám přitahuje i skupiny pachatelů trestných činů,“ uvedl soběslavský vrchní strážník Miroslav Drs. Party kriminálníků především z Prahy nebo severních Čech se pak v Soběslavi a dalších větších jihočeských městech na trase silnice E 55 specializují na vyloupení či odcizení aut, ale také na vykrádání vytipovaných obchodů.
Zatímco letos mají stavaři pracovat výhradně mezi Táborem a Veselím, o dva roky později by měli být k vidění už na celé trase budoucí dálnice na jihu Čech až k Dolnímu Dvořišti. První automobily by měly celý jihočeský úsek D3 projet v roce 2014.
„Pokud vláda schválí připravovaný projekt PPP, což je projekt partnerství veřejné a soukromé sféry, mohl by se v roce 2010 stavět celý úsek dálnice na jihu Čech,“ řekl šéf českobudějovického Ředitelství silnic a dálnic Josef Pešl.
Když dá vláda projektu PPP zelenou, bude mít větší část stavby v rukou soukromý intestor. Ministerstvo dopravy už začalo spolu se zástupci Jihočeského kraje pracovat na podmínkách pro výběr soukromého investora - koncesionáře. Do konce letošního roku soutěž zahájí.
„Bude to na šedesát různých podmínek. Chceme, aby úsek spravoval jeden koncesionář, který bude mít dálnici třicet let,“ podotkl jihočeský senátor a předseda Sdružení pro výstavbu dálnice D3 Pavel Eybert.
***
* Dálnice D3 na jihu
Tábor - Veselí nad Lužnicí
Zahájení říjen 2008
Dokončení rok 2011
Délka 27 kilometrů
Cena 10,4 miliardy Kč
Investor
Státní fond dopravní infrastruktury
Dodavatel
sdružení firem Strabag,
Metrostav, Stavby silnic a
železnic, Inženýrské stavby Košice
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - jižní Čechy
|