Středočeský kraj
Milion dvě stě tisíc obyvatel, vloni nejvíce narozených dětí ze všech krajů v republice, kraj, do kterého se stěhuje nejvíc lidí, a mezi novými obyvateli jsou hlavně vysokoškoláci. Ale také místo, kde naděje dožít se vysokého věku není příliš velká. Středočeský kraj se mezi regiony pohybuje lehce nad posledními třemi příčkami. Což o kvalitě života také leccos vypovídá. Jenže sousedství hlavního města je silný magnet. A tak je kraj jak zásobárnou pracovních sil pro Prahu, tak i útočištěm movitějších, kteří mají velkoměsta plné zuby.
Blízkost metropole je pro region výhrou i prokletím. Například: silnice kraje doslova devastují kamiony a další nákladní auta, která se sem přesunula z dálnic po zavedení mýtného. Silnice ve středních Čechách ovšem patří nejen k nejvytíženějším v zemi, ale také k jedněm z nejhorších. Což je dobrá munice pro volebního lídra ČSSD Davida Ratha. Ten tvrdí, že za osm let vlády ODS se ze středočeských silnic staly „příšerné tankodromy“. Fakt, že kraj má velké dopravní problémy, nezapírá ani hejtman Petr Bendl (ODS). Kraj si za jeho vlády vzal čtyřmiliardový úvěr a většina peněz půjde právě na opravy silnic.
Doprava tak bude jedním z hlavních volebních témat. Bolavým místem je totiž i výstavba dálnice směr jih. V pětiletých sporech o trasu D3, která má vést přes Posázaví a Českou Sibiř, dostalo vedení Středočeského kraje novou ťafku od ministerstva životního prostředí. To podpořilo protestující posázavské starosty a řeklo, že trasa je nepřijatelná. Dálnici hrozí další zpoždění.
> ve čtvrtek < Pardubický kraj
Foto popis|
O autorovi| Jana Havligerová - Praha
|