Výstavba dálnice D3, jež má propojit Prahu s Lincem, nabírá stále větší zpoždění. Ministerstvo životního prostředí (MŽP), jehož šéfem je Martin Bursík (SZ), blokuje definitivní rozhodnutí o její severní části, která má procházet Posázavím. Z celé plánované 171kilometrové trasy je tak hotovo pouhých patnáct kilometrů. V prosinci 2006 schválili krajští zastupitelé územní plány velkých územních celků Benešovska a pražského regionu, které počítají s variantou severní části D3 v tzv. stabilizované trase přes Posázaví. S tím ovšem MŽP nesouhlasí a schvalovací proces je stále na počátku.
Podle středočeského hejtmana Petra Bendla (ODS) může za zdržování výstavby D3 jednoznačně Bursíkovo ministerstvo. To v minulých letech předložilo několik alternativních variant a nyní protahuje přezkoumávání vlivu budoucí dálnice na životní prostředí (EIA).
Naopak MŽP tvrdí, že za průtahy může Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
„Nejenže nám varianty trasy předložilo pozdě, ale navíc nejsou zpracovány dobře a investor na nich bude muset ještě hodně odpracovat,“ tvrdí náměstek ministra životního prostředí Aleš Kuták.
Tisková mluvčí ŘSD Martina Vápeníková zase ČTK sdělila, že zdržení v přípravě výstavby severní části dálnice D3 je způsobeno právě požadavkem MŽP na posouzení alternativní trasy, která by kopírovala dnešní silnici I/3.
„Tato varianta přitom není v souladu se schválenými územními plány,“ zdůraznila Vápeníková.
Za soukromé peníze 78 kilometrů trasy
Podstatně lepší situace je v budování jižní části D3 z Tábora přes České Budějovice do Dolního Dvořiště, kde se dálnice propojí s chystanou rakouskou rychlostní komunikací S10. Ta povede od hranic do Unterweitersdorfu, kde začíná dálnice A7 na Linec.
Na otázku Práva, kdy k propojení D3 s rakouskou S10 dojde, odpověděl už dříve náměstek ministra dopravy Jiří Hodač: „V roce 2014 nebo 2015.“
Na stavbě jihočeské části dálnice D3 se bude výrazně podílet soukromý investor. Ministerstvo dopravy se totiž rozhodlo využít pro 78kilometrový úsek D 3 od Bošilce až k Dolnímu Dvořišti model PPP (Public Private Partnership). Koncesní řízení na tuto trasu vyhlásí MD zřejmě letos v říjnu. Koncesionář, jenž úsek postaví a bude až třicet let provozovat, má být vybrán nejpozději na podzim 2009.
Projekt starý 79 let
O 171kilometrové dálnici v plánované trase dnešní D3 začali už v roce 1939 po obsazení Československa vážně uvažovat Němci.
Oprášeny byly tyto plány v roce 1987. O čtyři roky později stavbaři dokončili obchvat Tábora a v letech 2004 a 2005 na něj severně navázala část budoucí dálnice po Chotoviny. V závěru loňského roku k tomu přibylo 6,8 km mezi Meznem a Chotovinami.
Mapa
Schválená trasa dálnice D3
Foto popis|
|