NEWTON MEDIA MONITORING NEWTON Media a.s.

Plné znění zprávy

Bursíkovo ministerstvo blokuje dostavbu dálnice D3 do Lince
5.8.2008  Právo  str. 08  Zpravodajství
Jiří Novotný
Výstavba dálnice D3, jež má propojit Prahu s Lincem, nabírá stále větší zpoždění. Ministerstvo životního prostředí (MŽP), jehož šéfem je Martin Bursík (SZ), blokuje definitivní rozhodnutí o její severní části, která má procházet Posázavím. Z celé plánované 171kilometrové trasy je tak hotovo pouhých patnáct kilometrů. V prosinci 2006 schválili krajští zastupitelé územní plány velkých územních celků Benešovska a pražského regionu, které počítají s variantou severní části D3 v tzv. stabilizované trase přes Posázaví. S tím ovšem MŽP nesouhlasí a schvalovací proces je stále na počátku.
Podle středočeského hejtmana Petra Bendla (ODS) může za zdržování výstavby D3 jednoznačně Bursíkovo ministerstvo. To v minulých letech předložilo několik alternativních variant a nyní protahuje přezkoumávání vlivu budoucí dálnice na životní prostředí (EIA).
Naopak MŽP tvrdí, že za průtahy může Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
„Nejenže nám varianty trasy předložilo pozdě, ale navíc nejsou zpracovány dobře a investor na nich bude muset ještě hodně odpracovat,“ tvrdí náměstek ministra životního prostředí Aleš Kuták.
Tisková mluvčí ŘSD Martina Vápeníková zase ČTK sdělila, že zdržení v přípravě výstavby severní části dálnice D3 je způsobeno právě požadavkem MŽP na posouzení alternativní trasy, která by kopírovala dnešní silnici I/3.
„Tato varianta přitom není v souladu se schválenými územními plány,“ zdůraznila Vápeníková.

Za soukromé peníze 78 kilometrů trasy

Podstatně lepší situace je v budování jižní části D3 z Tábora přes České Budějovice do Dolního Dvořiště, kde se dálnice propojí s chystanou rakouskou rychlostní komunikací S10. Ta povede od hranic do Unterweitersdorfu, kde začíná dálnice A7 na Linec.
Na otázku Práva, kdy k propojení D3 s rakouskou S10 dojde, odpověděl už dříve náměstek ministra dopravy Jiří Hodač: „V roce 2014 nebo 2015.“
Na stavbě jihočeské části dálnice D3 se bude výrazně podílet soukromý investor. Ministerstvo dopravy se totiž rozhodlo využít pro 78kilometrový úsek D 3 od Bošilce až k Dolnímu Dvořišti model PPP (Public Private Partnership). Koncesní řízení na tuto trasu vyhlásí MD zřejmě letos v říjnu. Koncesionář, jenž úsek postaví a bude až třicet let provozovat, má být vybrán nejpozději na podzim 2009.

Projekt starý 79 let

O 171kilometrové dálnici v plánované trase dnešní D3 začali už v roce 1939 po obsazení Československa vážně uvažovat Němci.
Oprášeny byly tyto plány v roce 1987. O čtyři roky později stavbaři dokončili obchvat Tábora a v letech 2004 a 2005 na něj severně navázala část budoucí dálnice po Chotoviny. V závěru loňského roku k tomu přibylo 6,8 km mezi Meznem a Chotovinami.

Mapa

Schválená trasa dálnice D3

Foto popis|


 
© 2008 NEWTON Media a.s.
www.newtonmedia.cz