Úředníci se na nově upravených úsecích obávají vyššího rizika nehod. Čeští řidiči chovají neukázněně
INFRASTRUKTURA
Praha Řidiči na přehuštěné silnici mezi Mirošovicemi na dálnici D1 a městem Benešov ve středních Čechách by se mohli po mnoha letech dočkat zlepšení dopravní situace. A to ještě dříve, než budou vyřešeny letité spory, kudy povede dálnice D3 mezi Prahou a jihem Čech.
Komfortnější situaci by měla přinést novinka, která je na českém území téměř neznámým pojmem: třípruhová komunikace.
„V současné době se zpracovává projektová studie,“ sdělila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Martina Vápeníková. Výsledkem má být, jak rychle lze třípruh zavést a za jakou cenu. „Na benešovské silnici by k zavedení třípruhové komunikace mohlo dojít pouhým přeznačením pruhů na vozovce a dopravními značkami, protože stávající dvoupruhová vozovka má dostatečně široké odstavné pruhy. Problémem je přemostění Sázavy. Mostní konstrukce by se určitě musela rozšířit,“ upřesnila Vápeníková.
Třípruhových silnic je v Česku zatím minimum. Loni se otevřel zhruba dvoukilometrový třípruh na silnici I/13 v Libereckém kraji z Bílého Kostela na Rozkoš. V plánu je také prodloužení stávajícího třípruhu na silnici I/39 Rájov, který spolu s dalšími stavbami bude tvořit přivaděč k dálnici D3 u Třebonína. Informaci, že se zbuduje třípruh na silnici I/53 Pohořelice–Znojmo, označilo ŘSD za mylnou.
Rozsáhlejšímu uplatnění třípruhů bránila donedávna legislativa. Zvrat nastal teprve v roce 2004, kdy se projektování silnic 2+1 stalo součástí českých norem. Předcházely tomu dobré zkušenosti z několika evropských zemí a závěry třetího mezinárodního sympozia o navrhování silnic a dálnic, které se v roce 2005 konalo v Chicagu.
Ministerstvo dopravy, nově vedené Petrem Bendlem, se zatím nemělo možnost se s problematikou třípruhů podrobně seznámit. „Je to určitě zajímavé řešení pro některé silnice,“ uvedl ministr. Rezort se však v minulosti k třípruhům stavěl rezervovaně z obavy ze značné nekázně českých řidičů na silnicích, a tím i vyššího rizika nehod. „U nás, bohužel, neumějí řidiči jezdit ani na vícepruhových okružních křižovatkách, ani zipovat,“ uvádí k tomu Vápeníková. „Vzhledem ke zkušenostem z ciziny jsme nakonec třípruh do norem dali, ale nijak jej nepreferujeme,“ konstatovalo ministerstvo dopravy.
S opatrností při zavádění třípruhů souhlasí i dopravní expert Stanislav Huml z firmy V. V. V. Expert. „Nekázeň na českých silnicích je skutečně příliš vysoká. Větší možnost předjíždění znamená vyšší riziko nehod. Jsem spíše pro to protisměrné pruhy fyzicky oddělit,“ řekl. Žádná seriózní studie o významu třípruhu se však v Česku nedělala, přiznali pracovníci Centra dopravního výzkumu v Brně.
***
Úsek na dálnici D1, kde by měla fungovat třípruhová komunikace
Pramen e15
Smysl třípruhu
Je to v zásadě rozšíření dvoupruhové silnice o další jízdní pruh, který je střídavě přidělen pro předjíždění pro každý dopravní směr za stanovených podmínek, a to trvale. Nikoli jen přechodným dopravním značením, které lze měnit. Řidič tedy ví, že bude následovat úsek, kde bude moci bezpečně předjet, a nemá důvod riskovat čelní střet v jiném úseku.
Foto popis|
|