NEWTON MEDIA MONITORING NEWTON Media a.s.

Plné znění zprávy

Stát dá fondu dopravy o 7 miliard míň, návrh projedná vláda
9.9.2008  financninoviny.cz  str. 00  Zpravodajství
ČTK
Praha - Stát převede podle návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) příští rok na dopravní stavby 38 miliard korun, což je o sedm miliard méně než letos. Vyšší naopak budou příjmy z evropských fondů, celkový rozpočet se tak meziročně sníží zhruba o tři miliardy na 84,5 miliardy korun. S rozpočtem, jehož návrh ve středu projedná vláda, dnes novináře seznámil šéf fondu Gustáv Slamečka. Původně měl fond na letošek a následující roky dostat od ministerstva financí 45 miliard. Tuto sumu také na příští rok žádal, dostane však jen 38 miliard. Jak se nedávno vyjádřil mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob, důvodem je dodržování "fiskálních cílů vlády pro deficit veřejných rozpočtů v roce 2009". Podle některých zdrojů ČTK by však po roce 2010 mohly peníze fondu chybět na rozestavěných stavbách.
Nejvíce peněz dostane z fondu příští rok Ředitelství silnic a dálnic, celkem 45 miliard korun. Necelých 31 miliard Kč obdrží Správa železniční dopravní cesty, která zajišťuje údržbu a výstavbu kolejí, především železničních koridorů. Dalším příjmem SŽDC jsou poplatky od dopravců za použití kolejí, které mají příští rok činit 6,5 miliardy korun.
Nejvíce pozornosti v příjmech fondu vzbudila položka "mýtné", které bude podle návrhu činit 3,8 miliardy, tedy o miliardu méně než letos. Navíc po zaplacení 4,3 miliardy firmě Kapsch jako splátku systému, služeb a nových dopravních systémů, by skončil stát v minusu.
To však Slamečka odmítl. Podle něj jde pouze o podhodnocené číslo, skutečné výnosy z mýtného prý překročí šest miliard, takže státu zůstanou téměř dvě miliardy čistého výnosu. V následujících dvou letech pak fond počítá s tím, že kamiony a náklaďáky nad 3,5 tuny zaplatí celkem za použití silnic a dálnic 7,3 miliardy.
Prioritou fondu na příští rok je podle Slamečky další výstavba dálnic a obchvatů měst. Příští rok tak bude pokračovat výstavba dálnice D47 na severní Moravě, D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi, jihočeské D3 u vsi Mezno nebo obchvatu Českého Těšína. Na železnici bude pokračovat například modernizace koridorů z Prahy do Českých Budějovic a Chebu.
Jak uvedl Slamečka, fond nepočítá se zpožděním výstavby. Rozpočet se podle něj během roku velmi pravděpodobně navýší o převody peněz z letoška a také o finance, které evropské fondy vrátí za předfinancování některých projektů. Podobně tomu bylo letos, kdy původní rozpočet 87,8 miliardy korun narostl během roku o dalších deset miliard.
Na rok 2010 počítá fond se zhruba stejným rozpočtem jako na příští rok, v roce 2011 však zřejmě dojde k propadu na 72 miliard Kč. Podle Slamečky bude nutné hledat další zdroje, například z privatizace pražského letiště.
Příjem rozpočet 2008 návrh rozpočtu 2009 Index 2009/
2008 výhled rozpočtu 2010 výhled rozpočtu 2011


Silniční daň 6,1 6,5 106,6 6,8 7,2
Spotřební daň z minerálních olejů 7,5 7,9 105,3 8 8
Dálniční kupony 2,3 2,6 113 2,7 2,8
Mýtné 4,9 3,8 78,4 7,3 7,3
Dotace ze státního rozpočtu 20,2 12,8 63,4 13,2 12,7
Výnosy z privatizace 4 4,4 108,6 0 0
CELKEM od státu 45 38 84,4 38 38
Operační program Doprava 25,7 26,4 102,9 30 25
Ostatní fondy EU 6,6 10 151,1 6,6 4,7
CELKEM s fondy EU 77,3 74,4 96,3 74,6 67,7
Úvěr od EIB 10,6 10 94,7 10,3 4,5
CELKEM s fondy EU a úvěrem od EIB 87,9 84,4 96,1 84,9 72,2



Zdroj: SFDI


URL| http://www.financninoviny.cz/zpravodajstvi/index_view.php?id=332373


 
© 2008 NEWTON Media a.s.
www.newtonmedia.cz