NEWTON MEDIA MONITORING NEWTON Media a.s.

Plné znění zprávy

SOUKROMÝ KAPITÁL DOSTANE PŘI STAVBĚ SILNIC ŠANCI AŽ PO ROCE 2013
10.4.2008  Dopravní noviny  str. 01  
Projekty spolupráce soukromého kapitálu a veřejného sektoru (PPP) se v oblasti výstavby dopravní infrastruktury ve větší míře uplatní zřejmě až po roce 2013. Do té doby má Česká republika dostatek zdrojů především z evropských fondů a musí se soustředit na jejich úplné vyčerpání. Na konferenci Česká republika - dopravní uzel Evropy to minulý týden v Praze uvedl ředitel odboru evropských fondů ministerstva dopravy Tomáš Čoček.

„Já osobně jsem k PPP v tomto rozpočtovém období skeptický,“ řekl Tomáš Čoček. Podle jeho slov má Česká republika do roku 2013 k dispozici celkem 145 miliard Kč, které může čerpat na dopravní stavby z evropských fondů. Předseda hospodářského výboru poslanecké sněmovny Oldřich Vojíř na konferenci upozornil na to, že se musí také zajistit spolufinancování této pomoci z českých zdrojů. „Máme dva zdroje - z výnosů elektronického mýta a ze státního rozpočtu. Žádná jiná reálná možnost neexistuje,“ zdůraznil poslanec. Pilotním projektem bude D3
To, že větší šance pro PPP projekty se naskytne zřejmě až po roce 2013, neznamená, že do té doby ministerstvo dopravy o využití této spolupráce vůbec neuvažuje. Podle Tomáše Čočka je důležité PPP projekty vyzkoušet již nyní, aby stát získal potřebné zkušenosti pro dobu, kdy vyschnou finanční toky z Evropské unie. Pilotními projekty v této oblasti je příprava výstavby dálnice D3 a rychlého spojení centra Prahy s ruzyňským letištěm a Kladnem prostřednictvím rychlodráhy. Zejména první z nich už je ve fázi značné rozpracovanosti, ministerstvo dopravy již angažovalo poradenskou firmu, která by měla pomoci s výběrem nejvhodnější varianty financování dálnice. Podle náměstka ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Jana Nováka postaví další úsek dálnice D3 z Tábora do Bošilce stát, následující úseky k česko-rakouské hranici už zřejmě nabídnou příležitost i pro soukromé investory. Během několika měsíců by měla být vybrána investorská firma.
Za soukromé peníze i R35?
Dálnice D3 by se měla stát prubířským kamenem PPP. Pokud se projekt zdaří, uvažuje se i o dalších úsecích, například rychlostní silnice R35 ze severních Čech na Moravu, která by měla odlehčit dálnici D1. Tomáš Johánek

Foto autor| Foto: ceskedalnice.cz


 
© 2008 NEWTON Media a.s.
www.newtonmedia.cz