NEWTON MEDIA MONITORING NEWTON Media a.s.

Plné znění zprávy

Rozpočet na nové silnice: 84 miliard korun
10.9.2008  Benešovský deník  str. 10  Zpravodajství
Jan Klička
Většinu peněz na dopravní stavby letos dodá Evropská unie. Stát svoji část dotací omezil

Praha/ Dálnice D1 až do Kojetína, obchvat Českého Těšína nebo rekonstrukce vlakového nádraží v Sokolově. To je jenom zlomkový výčet z dopravních staveb, na jejichž realizaci půjde v příštím roce největší část peněz ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
Na výstavbu a rekonstrukci silnic a železnic napřesrok padne 84,4 miliardy korun, což je o tři miliardy korun méně než v letošním roce. Větší část z této sumy navíc dodá Evropská unie, protože přímá dotace z státního rozpočtu je letos oproti minulému roku o sedm miliard korun nižší.
Aco vše by se mělo za téměř 85 miliard korun postavit? Seznam klíčových staveb pro příští rok zůstává velmi podobný tomu z letoška: stavba dálnice D47 v úseku Bělotín – Bílovec, dálnice D8 v úseku Lovosice–Řehlovice nebo dálnice D1 v úseku Mořice až Kojetín. Nadále budou pokračovat také přípravy na stavbu silnice R35, která by se měla po roce 2012 proměnit v „severní“ dálnici D1 z Čech na Moravu.
„Nově je do seznamu prioritních staveb zařazená dálnice D3 v úseku Nová Hospoda – Mezno,“ doplnil včera šéf SFDI Gustáv Slamečka. Právě dálnice D3, která by v budoucnu měla spojit Prahu s Českými Budějovicemi a Rakouskem, je i nadále trnem v oku ekologů.
Ti kritizují fakt, že dodnes nebyla ustavena expertní komise, která by posoudila výhodnost jednotlivých variant. V rozpočtu SFDI se tak podle ochránců přírody stále počítá s ekonomicky i ekologicky nevýhodnými variantami. „Miliony korun se ztrácí v důsledku investování do neprioritních staveb, zbytečných konfliktů o trasách dálnic a předimenzovaných projektů,“ kritizuje Pavel Doucha z Ekologického právního servisu.
Představitelé SFDI ale ohledně plánování trasy budoucí dálnice D3 trvají na svém. O sporném úseku přes Posázaví podle nich ještě nikdo definitivě nerozhodl, a nelze proto zhodnotit, kolik bude silnice stát.
„Zatím se plánuje pouze trasa z hranic jihočeského kraje k Veselí nad Lužnicí,“ zdůraznil Slamečka. Vyjma silnic poputuje značná částka také na rekonstrukci železničních koridorů.
Za 31 miliard korun se bude modernizovat například traťový úsek Bohumín – Jablunkov, Plzeň – Cheb nebo železniční uzly v Praze, Kolíně a Kroměříži.

Tabulka

Kam půjde nevíc peněz
DÁLNICE:
D47 Lipník – Bělotín – Bílovec
D1 Mořice – Kojetín, II.etapa
D3 Nová Hospoda – Mezno
D8 Lovosice – Řehlovice
R1 Lahovice – Slivenec
OBCHVATY:
I/67 Skřečoň – Bohumín
I/57 Hl. Životice – obchvat
I/11 Český Těšín – obchvat
ŽELEZNICE:
koridor Praha – Plzeň – Cheb
koridor Bohumín – Jablůnkov
koridor Praha – Č. Budějovice
stanice Praha, Kolín, Kroměříž
Zdroj: SFDI

Region| Střední Čechy
Publikováno| Boleslavský deník; Zpravodajství; 10
Publikováno| Benešovský deník; Zpravodajství; 10
Publikováno| Kladenský deník; Zpravodajství; 10
Publikováno| Berounský deník; Zpravodajství; 10
Publikováno| Kolínský deník; Zpravodajství; 10
Publikováno| Kutnohorský deník; Zpravodajství; 10
Publikováno| Mělnický deník; Zpravodajství; 10
Publikováno| Nymburský deník; Zpravodajství; 10
Publikováno| Příbramský deník; Zpravodajství; 10
Publikováno| Rakovnický deník; Zpravodajství; 10
ID| bef70677-8e89-48de-91e5-4d728e6f559e


 
© 2008 NEWTON Media a.s.
www.newtonmedia.cz