Ekologové i ombudsman kritizují stát, že plýtvá miliardami pro betonovou lobby.
Brno - Řízení o výstavbě nových silnic a dálnic jsou v Česku dlouhé a drahé. Stát ho navíc komplikuje nelogickými kroky.
Příkladem takového postupu je například úřednickouhantýrkou řečeno „salámová metoda“. Místo posuzování celých projektů jsou povolovány jenom určité, často na sebe přímo nenavazující úseky.
To byl třeba případ dálnice D8, kdy byly ta nejkontroverznější část přes České středohoří posuzována až poté, co byly posouzeny, povoleny a zahájeny stavby navazujících úseků na obou stranách.
“Vést dálnici přes chráněnou oblast se tak stalo jediným řešením,“ uvedli ve své studii právníci Ekologického právního servisu, kteří se problematice výstavby nových silnic a dálnic dlouhodobě věnují.
Podobná situace je také u jihočeské dálnice D3, která byla rozdělena na několik samostatných staveb.
Procesy schvalování dálnic trpí také tím, že se v nich často opomíjejí názory lidí, kteří nesouhlasí s trasou cest.
Shodují se na tom jak právníci z Ekologického právního servisu, tak například veřejný ochránce práv Otakar Motejl.
“Veřejnost je prakticky vytěsněna z rozhodování. Na její připomínky je stále příliš brzo, aby vzápětí nato byly tytéž připomínky odmítány s argumentací, že měly být uplatněny v předchozích procesech a podoba záměru je vlastně již dána,“ uvedl Motejl.
Ombudsman také při šetření postupu při povolování rychlostní komunikace R52 z Brna na rakouské hranice označil postup úřadů za informační chaos.
Výstavbu nebo rozšířených důležitých silnici v Česku už řeší také soudy, jde o průlomové procesy, ve kterých padly žaloby proti souhlasným stanoviskům ministerstva životního prostředí proti rozšíření dálnice D1 a výstavbě rychlostních silnic R52 a R55.
Stát ale většinu celou situaci vidí jinak.
Za hlavní důvody pro zdržování výstavby silnic a dálnic uvádějí právě neustálé protesty ekologických a nevládních sdružení.
To je například právě dálnice D8, kde až nyní Ředitelství silnic a dálnic získalo po letech a přes protesty ekologů důležitý dokument od ministerstva životního prostředí, který potřebuje ke stavbě posledního úseku dálnice přes České středohoří. A kvůli stavbě silnice ze severu Moravy na Slovensko dokonce úřady uvažují o přijetí speciálního zákona, který má rozšíření silnice slíbené korejské automobilce Hyundai urychlit.
Foto popis| DRAHÉ, ALE NAŠE. Stavba dálnic je v Česku oproti jiným zemím EU dražší.
Foto autor| Foto: Aktuálně.cz/Ondřej Besperát
Region| Střední Čechy
Publikováno| Boleslavský deník; Ekonomika; 05
Publikováno| Benešovský deník; Ekonomika; 05
Publikováno| Kladenský deník; Ekonomika; 05
Publikováno| Berounský deník; Ekonomika; 05
Publikováno| Kolínský deník; Ekonomika; 05
Publikováno| Kutnohorský deník; Ekonomika; 05
Publikováno| Mělnický deník; Ekonomika; 05
Publikováno| Nymburský deník; Ekonomika; 05
Publikováno| Příbramský deník; Ekonomika; 05
Publikováno| Rakovnický deník; Ekonomika; 05
ID| 29b3be1d-9fbf-4473-ad3d-012e130b0265
|