DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA
Národní zdroje financování doplní v roce 2009 peníze z Evropské unie
V rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) bude pro příští rok stejně jako v letech 2007 a 2008 částka převyšující osmdesát miliard korun. V porovnání s rokem 2008 bude celkový objem peněz zhruba o tři miliardy nižší. Ministerstvo dopravy společně s fondem dopravy předpokládá, že bude rozpočet během roku 2009 navýšen o přebytky z akcí, jež vzniknou s nižšími náklady, než se předpokládalo. Rozpočet by měly posílit i vrácené peníze především z fondů Evropské unie z předfinancování výstavby dopravní infrastruktury z minulých let.
Fond dopravy a ministerstvo předložily do Parlamentu rozpočet, který je dvojnásobný oproti roku 2005. Pokračuje tím trend z let 2006 až 2008, kdy se do dopravní infrastruktury investovalo největší množství peněz od roku 1989. Pro rok 2009 se předpokládá nižší příjem z národních zdrojů ve srovnání s rokem 2008. Ani to by však dynamickou výstavbu nemělo omezit. Vedle zdrojů z operačního programu Doprava lze očekávat, že ke konci roku 2008 bude SFDI disponovat dalšími penězi. Celkově se předpokládá posílení rozpočtu až o deset miliard korun.
ŽÁDNÁ ZPOŽDĚNÍ
Fond dopravy financuje výstavbu infrastruktury z několika zdrojů. Jde o národní zdroje z rozpočtu SFDI, dále z peněz EU v rámci operačního programu Doprava, z dalších fondů EU a z Evropské investiční banky (EIB). Ačkoliv budou příjmy ze státního rozpočtu v porovnání s rokem 2008 nižší, nic se nemění na tom, že v celkovém souhrnu rozpočtu se tato chybějící suma dorovná. „V roce 2009 se budou do rozpočtu SFDI vracet finanční prostředky z předfinancování projektů z minulých let. Jejich výši můžeme dnes pouze odhadovat. Do rozpočtu SFDI budou zařazovány podle aktuálního čerpání při jednotlivých akcích. Již dnes můžeme tvrdit, že se výší těchto peněz podaří dorovnat chybějící prostředky z národních zdrojů,“ vysvětluje ředitel fondu dopravy Gustáv Slamečka.
Právě uvedené prostředky dorovnají celkový rozpočet potřebný pro kontinuální výstavbu dopravní infrastruktury. Neměla by proto nastat žádná zpoždění či odklady staveb. „Garantujeme, že k žádným posunům nedojde. Všechny stavby budou dokončeny podle plánu,“ ubezpečuje náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.
Dle prozatímních výsledků to vypadá, že hospodaření SFDI skončí v roce 2008 přebytkem. Stát tím získá peníze na další období navíc. „Tento pozitivní výsledek umožní akceleraci prioritních staveb a posílení rozpočtu fondu na opravy a údržbu hlavně v oblasti mostů a železničních přejezdů. Platí to i pro silnice ve vlastnictví krajů,“ říká Slamečka.
Rozpočet fondu pro rozvoj dopravní infrastruktury v České republice je pro roky 2007, 2008 a 2009 mnohem vyšší, než tomu bylo v letech 2005 a 2006. V roce 2008 vynaloží fond na výstavbu a opravy dopravní infrastruktury přes 100 miliard korun. Za léta 2007 a 2008 jde téměř o 160 miliard korun, zatímco v letech 2005–2006 činily výdaje na dopravní infrastrukturu 98 miliardy korun. „V tomto trendu budeme pokračovat. Výstavba dopravní infrastruktury bude stále dynamicky pokračovat,“ vysvětluje Slamečka.
PRIORITNÍ D1 A D47
S velkými změnami se nepočítá v souvislosti s koncepcí výstavby dopravní infrastruktury. Ministerstvo dopravy i investorské organizace budou pokračovat ve výstavbě zahájených projektů. V případě silniční infrastruktury půjde především o výstavbu dálnice D1 a D47. V případě D47 bude největší část peněz směřována do výstavby úseku z Lipníka nad Bečvou do Bílovce, na D1 pak do úseku z Mořice do Kojetína. Výrazný posun se příští rok plánuje u dokončování posledního úseku dálnice D8 z Lovosic do Řehlovic. Spojení krajského města Ústí nad Labem s Prahou se plánuje na rok 2010. Dále se počítá s pokračováním výstavby pražského okruhu.
Železniční infrastruktura se zaměří v roce 2009 na pokračování modernizace koridorových úseků: předně III. koridoru z Prahy do Plzně a Chebu a dále z Bohumína do Jablunkova. Pozadu nebude ani modernizace IV. koridoru v úseku Praha – České Budějovice – státní hranice s Rakouskem. Současně se budou rekonstruovat a modernizovat železniční uzly s významným dopadem na železniční infrastrukturu. Z hlediska bezpečnosti železniční dopravy bude také věnována pozornost modernizaci nynějších železničních přejezdů.
V současné době se vedou odborné diskuse týkající se podílu investičních prostředků směřovaných do železniční a silniční infrastruktury. Při zohlednění vlivu DPH a poplatku za používání železniční dopravní cesty je reálný poměr téměř vyrovnaný. Dle překládaného střednědobého výhledu SFDI na následující roky bude tento poměr více příznivý pro železniční infrastrukturu. Takto přepočtený rozpočet na rok 2009 plánuje vyčlenit pro potřeby Ředitelství silnic a dálnic 37,8 miliardy korun. Pro Správu železniční dopravní cesty to bude zhruba o 600 milionů méně, tedy 37,2 miliardy.
***
Letos vynaloží SFDI na výstavbu a opravy dopravní infrastruktury přes 100 miliard korun
VÝVOJ VÝDAJŮ V LETECH 2005 - 2011 DLE ROZPOČTU SFDI (v miliardách Kč) PRIORITY SILNIČNÍ INFRASTRUKTURY - 2009 DOBUDOVÁNÍ SÍTĚ DÁLNIC A RYCHLOSTNÍCH SILNIC * D47 Lipník – Bělotín - Bílovec * D1 Mořice-Kojetín, II. etapa * D3 Nová Hospoda – Mezno * D8 Lovosice - Řehlovice * R1 Lahovice – Slivenec OBCHVATY MĚST * I/67 Skřečoň – Bohumín * I/57 Hl. Životice – obchvat * I/11 Český Těšín - obchvat * Zabezpečení dostatečné úrovně oprav a údržby a zlepšení bezpečnosti dopravy a snížení negativních dopadů na občany a životní prostředí PRIORITY – ŽELEZNICE V ROCE 2009
MODERNIZACE ŽELEZNIČNÍCH KORIDORŮ * Modernizace III. koridoru v úseku Praha – Plzeň – Cheb, Bohumín - Jablunkov * Modernizace IV. koridoru v úseku Praha – České Budějovice – st. hranice s Rakouskem * ETCS – celý I. koridor (státní hranice Německo - Břeclav státní hranice Rakousko/Slovensko) * GSM-R IV. koridor Praha - České Budějovice - Horní Dvořiště státní hranice Rakousko,
GSM-R III. koridor Praha – Plzeň - Cheb MODERNIZACE VÝZNAMNÝCH ŽELEZNIČNÍCH UZLŮ * Železniční uzel Praha, Kolín, Sokolov, Kroměříž * Zabezpečení dostatečné úrovně oprav a údržby a zlepšení bezpečnostních parametrů se zřetelem na železniční přejezdy
Foto popis| POSTUPNÁ VÝSTAVBA. Jednou z priorit dopravní infrastruktury je dálnice D3 z Prahy přes České Budějovice až k rakouským hranicím. Začátkem října se začal stavět další úsek mezi Táborem a Veselí nad Lužnicí. Celá plánovaná trasa D3 (na snímku) měří 171 kilometrů a náklady na její vybudování se odhadují na 80 miliard korun.
Foto autor| FOTO: Tomáš Turek
|