PRAHA - Občanští a sociální demokraté vypracovali novelu zákona o vyvlastnění. Jde jim především o zrychlení výstavby dálnic. Dosud platí, že pokud se majitel proti vyvlastnění svého pozemku odvolá, nelze vydat stavební povolení až do vyřešení sporu.
Navrhovatelé chtějí zrušit ustanovení platného zákona, podle kterého má žaloba vyvlastňované osoby na vyvlastňovací rozhodnutí odkladný účinek. Argumentují tím, že může trvat i léta, než se strany dočkají konečného rozhodnutí soudu. Předlohou se má zítra zabývat vláda.
Protože do okamžiku nabytí právní moci nelze podle platného zákona podat žádost o stavební povolení, může se stavba protáhnout - a tím i prodražit - proti plánu i o několik let. Podle předkladatelů tak dochází k ekonomickým ztrátám, a mnohdy i několikaročnímu zpoždění u veřejně prospěšných staveb - především jde o dálnice. Proto chtějí zrušit tu část zákona, podle které stavitel nemůže získat stavební povolení, dokud spor o vyvlastnění nevyřešil soud. »Veřejný zájem, tzn. zájem většiny, musí převládnout nad zájmem jednotlivce,« řekl v České televizi jeden z autorů novely Jan Špika (ODS). Pod návrhem jsou podepsáni čtyři jihočeští poslanci, jeden středočeský a jeden pražský. Někteří z nich jsou členy Sdružení pro výstavbu dálnice D3 a rychlostní silnice R4.
I kdyby se majitel pozemku, kterým má vést třeba dálnice, odvolal proti vyvlastnění u soudu, stavba by podle novely mohla pokračovat. Majiteli pozemku by sice zůstalo právo o odkladný účinek u soudu požádat, ale jeho přiznání není podle právníků jednoduché. Mnozí právníci mají navíc obavy z toho, že by se zrušení odkladného účinku vztahovalo i na žaloby, které už majitelé vyvlastňovaných pozemků podali. Vtakovém případě by šlo o retroaktivitu, která je v rozporu s Ústavou ČR.
Přijetí novely zřejmě nebude ve sněmovně zcela jednoduché - předkladatelé navíc žádají o zrychlené projednání, ve kterém je předloha schválena bez možnosti podávat k ní pozměňovací návrhy. Zatím se zdá, že jednoznačnou podporu nemůže čekat ani od všech poslanců ODS a ČSSD, naopak lidovci jí jsou nakloněni. Rozhodně se nelíbí Zeleným. Také komunisté mají pochybnosti. »Je pravda, že někdy z prvního pohledu zástupnými důvody dochází k možnému zpomalování výstavby některých liniových staveb, např. dálnic. Jihočeská není výjimkou. Vzpomeňme si na případ hradecké dálnice končící v polích, ‘izraelské dálnice’(tj. dálnice z Lipníku nad Bečvou do Ostravy - pozn. red.) končící v polích. To mají asi autoři novely na mysli. My bychom primárně mohli s touto věcí souhlasit, ale budeme velmi pečlivě zkoumat, jestli řešení týkající se vyvlastnění, které autoři novely nabízejí, je právě to pravé. Řešení týkající se vyvlastnění je pro nás velmi citlivým tématem. Trvali bychom na tom, aby novela neumožňovala jakékoli možnosti zneužití,« vyjádřil se k předloze místopředseda zemědělského výboru sněmovny Pavel Kováčik (KSČM). »Mám silný dojem, že se jedná o účelovou změnu ve vztahu k některým konkrétním stavbám,« nechala se slyšet předsedkyně sněmovního klubu Strany zelených Kateřina Jacques.
|