Stát využije model PPP pro úsek mezi Táborem a Bošilcem
Ministerstvo dopravy (MD) už upustilo od záměru vybudovat za peníze ze soukromých zdrojů 96 kilometrů dálnice D3 z Tábora přes České Budějovice až na hranici s Rakouskem. Definitivně rozhodlo, že modelem PPP (Public Private Partnership) se postaví pouze třicet kilometrů mezi Táborem a Bošilcem.
„Ve hře byla skutečně i dlouhá varianta. Po důkladném posouzení obou možností ale zelenou dostane ta kratší,“ potvrdil Právu výkonný ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Gustáv Slamečka.
Jak ředitel upřesnil, koncesionář vybuduje dva úseky Tábor–Soběslav (16 km) a Soběslav–Bošilec (14 km). Údržbu a opravy dálnice však bude zajišťovat i mezi Meznem, Chotovinami a Táborem.
Soutěž v příštím roce
Ministerstvo dopravy vypíše v příštím roce výběrové řízení na koncesionáře. Vítěz tendru zmíněný kus dálnice D3 za své peníze postaví a bude třicet let provozovat včetně údržby a oprav, než mu stát uhradí vynaložené finanční prostředky a vyplatí přiměřený zisk.
Na otázku, kdy stavební práce mezi Táborem a Bošilcem odstartují, odpověděl mluvčí MD Karel Hanzelka: „Koncesionář by měl být znám do konce příštího roku. Výstavba pak potrvá asi dva roky, takže s dokončením trasy Tábor–Bošilec lze počítat v roce 2011.
Nekonečné spory o průchod Posázavím
Nejméně do roku 2013 si pak budou muset motoristé počkat, než stavbaři za státní peníze dokončí trasu D3 z Bošilce přes České Budějovice až na hraniční přechod Dolní Dvořiště. Tam se D3 propojí s chystanou rakouskou komunikaci S10, která povede do Unterweitersdorfu, kde začíná dálnice A7 na Linec.
Kdy se auta po dálniční magistrále plynule projedou z Prahy až do Lince, je stále ve hvězdách. Severní část D3 z hlavního města do Tábora má totiž vést přes rekreační oblast Posázaví, proti čemuž se bouří ekologické organizace.
Loni v prosinci schválili krajští zastupitelé územní plány velkých územních celků Benešovska a pražského regionu, jež počítají s variantou D3 v tzv. stabilizované trase přes Posázaví. S tím nesouhlasí ministerstvo životního prostředí a několik obcí, jež na svém území vyhlásily stavební uzávěry.
Projekt starý 68 let
O 171kilometrové dálnici z Prahy do Dolního Dvořiště uvažovali už v roce 1939 Němci. Oprášeny tyto plány byly v roce 1987. O čtyři roky později stavbaři dokončili obchvat Tábora a v letech 2004 a 2005 na něj severně navázala část budoucí dálnice po Chotoviny.
D3 tak stále ještě měří jenom 8,3 kilometru. „Dalších 6,8 km mezi Meznem a Chotovinami však bude uvedeno do provozu už 17. prosince,“ ujistila včera Právo mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.
Obrázek
Kudy povede dálnice D3
Právo - ti
Foto popis| Kudy povede dálnice D3
|