NEWTON MEDIA MONITORING NEWTON Media a.s.

Plné znění zprávy

U Budějovic se snad začne dálnice D3 stavět za pět let
17.3.2009  Českobudějovický deník  str. 01  Titulní strana
PETR LUNDÁK
Úsek nové spojnice jihu republiky s Prahou bude od Úsilného po Staré Hodějovice měřit sedm kilometrů.

České Budějovice/ V roce 2014. V současné době tento letopočet označuje začátek stavby dálnice D3 nedaleko Českých Budějovic. Konkrétně se jedná o úsek mezi Úsilným a Starými Hodějovicemi, který má v projektech číslo 310.
To je jeden z mnoha výsledků včerejšího setkání na českobudějovické radnici, kde o nové podobě dálnice jednalo Sdružení pro stavbu D3 a starostové dotčených obcí.
„Na základě jednání memoranda obcí došlo k tomu, že dokumentace pro územní rozhodnutí bude muset být aktualizována. A v současné době už máme nový koncept pro územní rozhodnotí zpracován,“ řekl včera na zasedání Sdružení pro výstavbu dálnice D3 ředitel českobudějovické správy Ředitelství silnic a dálnic Josef Pešl.

Zaplatí stavbu?

Termín se ale jen odhaduje, pokud půjde vše tak, jak má. Například do roku 2011 by měly být hotové a vyřízené všechny majetkoprávní záležitosti. A nejdůležitějším článkem budou peníze.
Zmíněná sedmikilometrová část dálnice D3 by měla stát tři miliardy a devět set milionů, téměř dvacetikilometrový úsek z Úsilného až k Třebonínu pak přijde na více než deset miliard.
V současné době se už staví úsek dálnice od Tábora do Veselí nad Lužnicí, na který jsou peníze od státu připravené na sto procent. Otazník ale visí právě nad zbývající částí dálnice, která povede až k rakouským hranicím. Tam už situace tak růžová není.
„Začnu s tím, co říkají všichni a co se probírá v médiích. Peníze na dálnice nejsou a nebudou,“ nezačal na včerejším zasedání moc optimisticky Tomáš Čoček ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
„Ministerstvo dopravy bohužel seškrtalo rozpočet z pětačtyřiceti miliard na třicet šest. A letos a také v následujících letech z rozpočtu vypadávají příjmy z daní a z mýta. Tyto peníze ale bude třeba nahradit,“ zmínil Čoček s tím, že přednost od státu dostanou ty projekty, které budou jednak spolufinancovány evropskými fondy a které budou perfektně připravené.
I přes nepříznivé zprávy ohledně financování stavby D3 se ale v přípravách pokračuje dál. Jednou z možností je totiž, že dálnici z Veselí nad Lužnicí k hranicím společně se státem bude platit soukromý subjekt. „Projekt PPP měl dva problémy, které jsou už ale vyřešeny. Podle optimistických prognóz bychom do konce tohoto roku mohli už v tendru vybrat soukromého partnera,“ dodal Čoček.

Foto popis| STAVENIŠTĚ. Asi šestadvacet kilometrů dálnice D3 Tábor – Veselí nad Lužnicí pokračuje plným tempem a zahrnuje rekonstrukci dvoupruhu a čtyřpruhu u Soběslavi, pět mostů a mostků. Celá akce bude stát 12,4 miliardy korun a měla by být v provozu do června 2011.
Foto autor| Foto: Deník/Jaroslav Sýbek
Region| Jižní Čechy


 
© 2009 NEWTON Media a.s.
www.newtonmedia.cz