NEWTON MEDIA MONITORING NEWTON Media a.s.

Plné znění zprávy

Starostové viděli poprvé dálnici
17.3.2009  Mladá fronta DNES  str. 01  Jižní Čechy
LUDMILA MLSOVÁ
Počítačovou vizualizaci této důležité stavby si mohli prohlédnout na českobudějovickém magistrátu

Jižní Čechy - Auta jedoucí plynule po pohodlné dálnici krajinou. Po zemi, v tunelech i na moderních mostech. Tak, aby důležitá dopravní tepna co nejlépe splynula s okolní krajinou.
Jihočeští starostové z obcí okolo dálnice D3 si mohli včera poprvé prohlédnout na českobudějovickém magistrátu počítačovou vizualizaci této stavby na trase z Tábora až do Českých Budějovic.
„Budeme mít vizualizaci také k dispozici? Myslím si, že by lidem pomohlo, kdyby to viděli, protože s výkupem pozemků pro dálnici to nebude jednoduché,“ uvedla starostka Srubce Zuzana Vyhnálková.
Z vlastní zkušenosti ví, jak je těžké v obci u krajského města získat podporu obyvatel pro obchvat spojený s plánovanou dopravní tepnou.
Srubečtí zastupitelé počítají ve svém územním plánu se severní variantou obchvatu na svých pozemcích. Občanské sdružení Srubec místo k životu ale tento záměr zpochybňuje a chce vést celou stavbu po území Nových Hodějovic.
„Neustále jim zdůrazňuji, že obchvat nemůže vést po cizím území. Sdružení to ale vůbec nezajímá,“ posteskla si srubecká starostka.
Ani pro obyvatele sousední obce není návrh srubeckého sdružení přijatelný. „Určitě nebudeme řešit obchvat jiné obce na svém území,“ trvá na svém hodějovický starosta Zdeněk Blažek.

Do Veselí v roce 2011 Na včerejší schůzce získali starostové obcí a měst, kterých se na jihu Čech plánovaná výstavba dálnice v prostoru mezi Táborem a Českými Budějovicemi dotkne, od odborníků další podrobnosti o této nejvýznamnější dopravní stavbě v regionu.
„Rád bych slyšel, jestli je reálné, aby bylo vydáno stavební povolení na jednotlivé úseky dálnice D3, aby se mohlo začít stavět. Myslím, že termín dokončení dálnice mezi Táborem a Veselím v červnu 2011 je hodně na hraně,“ zajímal se soběslavský starosta Jindřich Bláha.
Právě lidé ze Soběslavi, Plané nad Lužnicí a Sezimova Ústí se potýkají už léta s nekonečnými kolonami aut, která jezdí přes jejich města. Sedmadvacetikilometrový úsek dálnice z Tábora do Veselí nad Lužnicí začalo vloni v říjnu stavět sdružení čtyř firem v čele se Strabagem.
Na uvedené trase mají firmy během tří let prostavět 10,5 miliardy korun, letos se však počítá pouze s částkou 1,7 miliardy.
„Jsem přesvědčen, že to firmy za tři roky udělají a že jim všechna potřebná stavební povolení dodáme včas,“ míní ředitel českobudějovického Ředitelství silnic a dálnic Josef Pešl.
Pokračování na str. C2

Pokračování ze str. C1
Nyní stavaři v úseku dálnice D3 z Tábora do Veselí nad Lužnicí opravují starý obchvat Tábora a zároveň staví most přes rybník Koberný.
„Kromě toho kácí stromy a připravují trasu pro archeologické průzkumy. Pak budou pokračovat přeložky inženýrských sítí a silnic,“ popsal Pešl.
Ředitelství silnic a dálnic zatím řeší problémy s posledními výkupy pozemků. Na některých z nich jsou podány exekuce, u dalších se jedná o případném vyvlastnění.
V současnosti pracují stavaři výhradně mezi Táborem a Veselím. Už v příštím roce by se ale měli přesunout na celou trasu budoucí dálnice a na ni navazující rychlostní silnici R3 až k Dolnímu Dvořišti.
První automobily by se měly pohodlně dostat přes Jihočeský kraj na česko-rakouskou hranici už v roce 2014.
„Předpokládáme, že v prosinci bude znám vítěz zakázky za zhruba čtyřicet miliard korun na dostavbu dálnice z Veselí do Budějovic včetně rychlostní silnice do Dolního Dvořiště,“ plánuje Pavel Eybert, jihočeský senátor a předseda Sdružení pro výstavbu dálnice.
Ve státní pokladně je na dopravní investice málo peněz. Proto Jihočeši usilují o to, aby vláda schválila stavbu tohoto úseku dálnice v rámci projektu PPP, což je projekt partnerství veřejné a soukromé sféry.
Když dá vláda tomuto projektu zelenou, bude mít větší část stavby v rukou soukromý investor. Ten by pak měl dálnici také třicet let provozovat. „Na trase mezi krajským městem a Dolním Dvořištěm se vyskytlo nejvíc problémů v nejlidnatějším českobudějovickém okrese. Proto se tam spojili budějovičtí radní s okolními obcemi a vyjednali s Ředitelstvím silnic a dálnic několik změn v původním projektu,“ podotkl Eybert.

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - jižní Čechy


 
© 2009 NEWTON Media a.s.
www.newtonmedia.cz