NEWTON MEDIA MONITORING NEWTON Media a.s.

Plné znění zprávy

Konec váhání. Už je jasné, jak se D3 bude stavět
17.4.2008  E15  str. 12  Byznys
Jiří Michal
Na výsledku pilotního projektu na jihočeské dálnici závisí, jak bude dál spolupracovat státní a soukromý sektor

DÁLNICE

Ještě v únoru a březnu se zdálo, že dálnice D3 vedoucí k rakouské hranici na jihu Čech nemá šanci být postavena s pomocí soukromého kapitálu. Panovaly totiž nejasnosti, na jakém úseku by se měl podílet. Nyní se zdá, že rozjezd pilotního projektu PPP je na spadnutí.
Ministerstvo dopravy ČR chce vypsat koncesní řízení na úsek od Bošilce u Veselí nad Lužnicí až po státní hranici u Dolního Dvořiště. „Do dvou tří měsíců chceme předložit vládě návrh na řešení tohoto projektu,“ řekl deníku E15 náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.
Pokud vláda materiál schválí, Hodač předpokládá, že na podzim tohoto roku začne proces výběru koncesionáře, s jehož pomocí český stát zmíněný úsek dostaví. „O rok později by už měla být koncesionářská smlouva uzavřena,“ předpokládá Hodač.
Projektu by neměla stát v cestě ani dosud neprojednaná územní rozhodnutí. Hodač předpokládá, že jejich schvalování bude ukončeno už na jaře 2009. „Vzhledem k tomu, že jejich vydání nebrání žádné vážné překážky, nepředpokládám, že by se tento proces opozdil,“ dodal Hodač. S jeho názorem souhlasí i předseda Sdružení pro výstavbu dálnice D3 Pavel Eybert, podle kterého se mezitím České Budějovice dohodly s investorem – Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) – na řešení obchvatu kolem města.
Původní plány ministerstva dopravy počítaly s tím, že s pomocí PPP bude financován zhruba 30kilometrový úsek D3 z Tábora do Bošilce u Veselí nad Lužnicí.
Po krachu jednání se společností Mott MacDonald loni na podzim se však stát rozhodl tento úsek financovat sám. Investor dokonce již k tomuto úseku zahájil výběrové řízení. Vlastní zahájení prací na stavbě se D3 očekává zhruba v polovině roku. Výstavba úseku včetně navazující rychlostní silnice R3 z města Soběslavi vyjde zhruba na dalších 15 miliard korun.
V letech 2010 až 2011 by měla být zahájena výstavba všech úseků od Tábora na jih, potvrdila včera mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Řidičům by měly sloužit do roku 2014. K přímému propojení s rakouskou kapacitní komunikací S10 do Unterweitersdorfu, kde začíná dálnice A7 do Lince, by ale mělo dojít až někdy kolem roku 2018.
Na úspěšném výsledku PPP projektu na dálnici D3 závisí i výstavba dalších dálničních spojení v České republice, zejména rychlostní komunikace R35, která propojí severní Čechy a severní Moravu.
Také v jejím případě se počítá s výstavbou formou PPP. Konečný výsledek je o to důležitější, že česká strana už jednu zkušenost s koncesionářským projektem na dálnici má. Kontrakt se soukromým investorem při výstavbě dálnice D47 na severu Moravy však nedopadl úspěšně. Za odstoupení od smlouvy musela totiž česká strana zaplatit nemalou pokutu přesahující 600 milionů korun.

***

Pokus o spolupráci veřejného a soukromého kapitálu při stavbě dálnice D47 vyšel českou stranu na stamilionovou pokutu

Foto popis| Ve znamení změn. Před pár lety nebylo jasné, kudy D3 povede. Teď už se stát a soukromý sektor dohodly na spolupráci
Foto autor| Foto čtk

O autorovi| Jiří Michal, Praha


 
© 2008 NEWTON Media a.s.
www.newtonmedia.cz