Sudoměřice u Tábora (Táborsko) - Řidičům začala sloužit nová část dálnice D3 u Tábora. Úsek Chotoviny - Mezno dlouhý 6,8 kilometru dnes otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Stavba začala v roce 2004 a stála 2,9 miliardy korun. Celkem nyní mohou řidiči u Tábora využít 15 kilometrů dálnice. Osobní automobily za její užívání platit nebudou, budou na něm ale mýtné brány pro zpoplatnění kamionů. Úsek se poprvé zařadí mezi skutečné dálnice. Dosud kolem Tábora kvůli malé dálce trasy platilo omezení rychlosti 90 kilometrů v hodině, nyní mohou řidiči zrychlit až na 130 kilometrů za hodinu.
Nový úsek odvádí tranzitní dopravu na mezinárodním tahu E55 z obcí Sudoměřice u Tábora a Rzavá. Navazuje na úseky Chotoviny - Stoklasná Lhota - Tábor dokončené v letech 1991 a 2004. Součástí stavby je deset mostů - sedm dálničních a tři nadjezdy. Úsek zahrnuje i mimoúrovňovou křižovatku, přeložky polních cest, úpravy vodních toků a zeleně. U dálnice vznikl také suchý poldr, který bude zadržovat dešťovou vodu z dálniční kanalizace při silnějších srážkách a bude chránit vodní toky k obci Nemyšl.
"Do infrastruktury půjde v následujících letech více peněz než dosud," řekl při otvírání úseku premiér Mirek Topolánek. Zdůraznil, že ročně chce stát na infrastrukturu vyčlenit téměř 100 miliard Kč a další prostředky chce získat z programu PPP - Public Private Partnership, tedy partnerství veřejného a soukromého sektoru. Náklady na kilometr dálnice podle něj nejsou vyšší než například v sousedním Rakousku. Promítají se ale do nich požadavky samospráv či ekologů a také jsou podle něj dálnice až příliš vybavené.
Náklady na vybudování úseku Chotoviny - Mezno pokryly státní prostředky. Ale další část dálnice D3 a navazující rychlostní silnice R3 ze Soběslavi na hranice s Rakouskem se zřejmě bude stavět s pomocí soukromého kapitálu. Původně měl být projekt veřejného a soukromého sektoru, tedy PPP, využit jen mezi Táborem a Bošilcem u Veselí nad Lužnicí.
Celá trasa z Tábora přes České Budějovice do Dolního Dvořiště měří 96 kilometrů. Známa je zatím pouze cena za třicetikilometrový úsek z Tábora do Bošilce, která se odhaduje na 15 miliard korun. Přestože se původně zvažovalo, že i ji by mohl zaplatit soukromý investor, nakonec stavbu z Tábora do Soběslavi zaplatí stát. "A na další úsek až po státní hranice chceme vypsat tendr formou PPP projektu," řekl novinářům ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Gustáv Slamečka.
Příští rok chce také ŘSD ve středních Čechách rozšířit navazující úsek Mezno - Nová hospoda a vybudovat napojení dálnice na D1 u Prahy, tedy úsek Vestec - D1. "Ve středních Čechách máme trasu stabilizovanou v územním plánu a považujeme to za jasný fakt a pokračujeme v přípravě dál, abychom získali územní rozhodnutí a samozřejmě stavební povolení," uvedl výrobní ředitel ŘSD Tomáš Kass.
Kvůli vedení dálnice ve středních Čechách také dnes zájmové sdružení obcí Klid předalo otevřený dopis premiérovi. Požadují v něm, aby jmenoval skupinu odborníků, která vyhodnotí variantní řešení výstavby. O vytvoření skupiny rozhodla vláda 19. září. Stabilizovaná varianta, prosazovaná ministerstvem dopravy a ŘSD je podle sdružení dražší a zdlouhavější než takzvaná varianta Promika, která kopíruje trasu I/3 s obchvaty obcí.
Celá plánovaná trasa dálnice D3 z Prahy až na hranice s Rakouskem měří 171,4 kilometru a náklady na její vybudování se odhadují na 80 miliard korun. ŘSD odhaduje, že zbývající úseky dálnice na jihu Čech by se mohly začít stavět v letech 2009 až 2011. Silnice jsou již zaneseny do územních plánů a nyní se dokončuje dokumentace pro územní rozhodnutí.
URL| http://www.financninoviny.cz/zpravodajstvi/index_view.php?id=287168
|