NEWTON MEDIA MONITORING NEWTON Media a.s.

Plné znění zprávy

Až 30 metrů dlouhé piloty ponesou most přes Koberný
18.3.2009  Táborský deník  str. 02  Táborsko - zpravodajství
ALENA ŠATROVÁ
Vizualizace stavby D3 je k vidění v I. patře budovy MěÚ na Husově náměstí. Do srpna

Planá nad Lužnicí/ Zhruba před dvěma týdny se bagry naplno zakously do nového dálničního úseku nedaleko Plané nad Lužnicí.
Začalo se navážením hlíny, kterému ale předcházel kompletní archeologický průzkum lokality.
„Dělali jsme i cílené sondáže v místech, kde by mohlo být staré osídlení. To je tady doložené od sklonku středověku. Z nálezů je možné jmenovat zlomky keramiky ze středověku a novověku,“ řekl archeolog Husitského muzea Rudolf Krajíc.
Do kategorie zajímavých nálezů zařadil i kovové podkovy a patrně kovové ozdoby z knih. Objevili je v lesích přilehlých ke stavbě mostu.
„Řadíme je do doby raného středověku, tedy do 16. až 17. století. Přestože jsme přímo neobjevili zaniklé objekty, jde z našeho hlediska o zajímavou lokalitu a budeme ji i nadále sledovat,“ dodal.

Tři mosty

Jako první na trase do Veselí nad Lužnicí přišel na řadu most přes rybník Koberný. Jako jediný měl již stavební povolení.
Jak uvedl šéf stavby Bohumil Rohn z Metrostavu, potrvá jeho stavba tři roky a právě nyní se blíží k závěru navážení cesty přes rybník.
„Příští týden jsme dohodnutí, že začneme s jeho vypouštěním a usadíme propustek. Ten nám potom poslouží jako staveništní komunikace,“ upřesnil postup prací Rohn.
Piloty mostu půjdou až do délky 30 metrů. Přes půl kilometru dlouhý most má rozpočet 900 milionů korun. Jak bude vypadat, uvidí lidé nejdříve příští rok v létě, kdy už bude z velké části hotový.
Metrostav se podepíše na svěřeném jedenáctikilometrovém úseku ještě pod další dva mosty v délkách zhruba 600 a 300 metrů: přes Černovický a Myslkovický potok.
„Vlastní technologie mostů ještě není konečná, hledáme i jiné varianty, než se kterými před osmi lety počítal původní projekt,“ doplnil mluvčí společnosti František Polák.
Začátek zavážení rybníka občany Plané potrápil, teď mají od nákladních aut, které vozily zem od Chotovin, na čas klid.
„Pak to asi zase začne znovu, to až budou vozit kámen z lomu. Ale je to pro naše dobro, tak zatneme zuby,“ říká starosta Jiří Šimánek.
Samotní občané jsou už zřejmě otrlí, jejich přáním je, aby doprava konečně nevedla přes centrum města a je nezatěžoval hluk a prach.
„Trvá to dlouho, ale snad se to rozhýbe a stavbu dokončí v termínu, který slibují. Nikdo si nedovede představit, jak je nepříjemné, když tu jezdí kamiony,“ říká šedesátiletý Karel P. z Plané nad Lužnicí.

Příprava terénu

Souběžně se stavbou mostu se bude připravovat i další staveniště. Začne vykácením stromů. „To bude od rybníka Koberný směrem na Planou a na Sezimovo Ústí. Půjde minimálně o pětatřicet metrů široký pruh, ještě ale není přesný termín,“ říká Rohn.
V současné době dělníci kácí mimo lesní porost. Jakmile na konci března skončí období vegetačního klidu, budou moci pokračovat až zase na podzim.
Táborská trasa dálnice si na své konto připíše jednu významnou raritu. Lužnici před Veselím překlene nejdelší dálniční most v republice. Měřit bude přes kilometr.
Kudy dálnice povede, je možné vidět prostřednictvím vizualizace na úřadě.

Foto popis| HRÁZ PŘES RYBNÍK. Zatím přes rybník Koberný vede jen navezená cesta, která slouží stavbařům. Do tří let ale nad ním budou projíždět auta po novém úseku jihočeské dálnice.
Foto autor| Foto: David Peltán
Region| Jižní Čechy


 
© 2009 NEWTON Media a.s.
www.newtonmedia.cz