NEWTON MEDIA MONITORING NEWTON Media a.s.

Plné znění zprávy

Za soukromé peníze 78 kilometrů dálnice D3
18.4.2008  Právo  str. 13  Trhy & ekonomika
Jiří Novotný
Na výstavbě jihočeské části dálnice D3 se bude soukromý investor podílet mnohem víc, než se dosud předpokládalo. Ministerstvo dopravy (MD) se totiž rozhodlo model PPP (Public Private Partnership) využít pro 78kilometrový úsek D3 od Bošilce až k přechodu Dolní Dvořiště.
„Koncesní řízení vyhlásíme letos v říjnu. Předpokládáme, že koncesionář bude vybrán do října 2009,“ řekl včera Právu náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.
Soukromý investor dálnici postaví a bude pak až třicet let provozovat, než mu stát vrátí vynaložené peníze. Původně vláda schválila využití modelu PPP jenom pro třicetikilometrový úsek Tábor–Bošilec. Později se však do hry dostala tzv. dlouhá varianta, tedy celá trasa z Tábora až k hranicím. Nynější rozhodnutí MD je tedy kompromisem.
„Vzhledem k rozšíření původního projektu to opět bude muset schválit vláda,“ sdělil Hodač.
O dodavateli úseku Tábor–Bošilec rozhodne už vyhlášené výběrové řízení. Náklady na těchto 30 km dosáhnou 15 miliard Kč.
V Dolním Dvořišti se má D3 propojit v roce 2014 nebo 2015 s rakouskou rychlostní komunikaci S10, jež povede do Unterweitersdorfu, kde začíná dálnice A7 na Linec.
Kdy se ovšem auta po dálniční magistrále plynule projedou z Prahy až do Lince, je stále ve hvězdách. Severní část D3 z Prahy do Tábora má totiž vést přes rekreační oblast Posázaví, proti čemuž se řadu let bouří ekologické organizace i některé obce.
V prosinci 2006 schválili krajští zastupitelé územní plány velkých územních celků Benešovska a pražského regionu, jež počítají s variantou D3 v takzvané stabilizované trase přes Posázaví. S tím ovšem nesouhlasilo ministerstvo životního prostředí. „Schvalovací proces pro severní část D3 je stále na počátku,“ řekl Hodač.
O 171kilometrové dálnici v plánované trase dnešní D3 (Praha–Dolní Dvořiště) se začalo uvažovat už v roce 1939.
Oprášeny tyto plány byly v roce 1987. O čtyři roky později stavbaři dokončili obchvat Tábora a v letech 2004 a 2005 na něj severně navázala část budoucí dálnice po Chotoviny. V závěru loňského roku pak přibylo 6,8 km mezi Meznem a Chotovinami. Z celé D3 je tak zatím hotovo jen 15 kilometrů.


 
© 2008 NEWTON Media a.s.
www.newtonmedia.cz