Premiér: Dálnice jsou drahé |
18.12.2007 Mladá fronta DNES str. 02 Události a politika |
JAN GAZDÍK, ANTONÍN PELÍŠEK |
Mirek Topolánek otevřel kousek dálnice z Prahy do Českých Budějovic. Další stavby budou levnější
České Budějovice - Česko je chudší o tři miliardy a bohatší o pár kilometrů dálnice.
Nový, necelých sedm kilometrů dlouhý úsek dálnice D3 u Tábora na úseku Chotoviny–Mezno otevřel včera premiér Mirek Topolánek.
Tisícikilometrovou délku dálnic a rychlostních silnic prolomilo Česko už 1. prosince otevřením úseku dálnice D47 z Ostravy-Rudné do Bohumína. Se sedmikilometrovým včerejším přírůstkem se tak letos v Česku postavilo celkem padesát kilometrů dálnic.
Mirek Topolánek ještě při dubnové návštěvě staveniště D3 velmi ostře kritizoval vysoké náklady na tuzemské dálnice. Včera byl sice v kritice mírnější, nicméně spokojen s českými cenami ani v nejmenším nebyl. „Stavíme dráž než například ve Slovinsku a levněji než třeba v Rakousku. Ale stále dráž, než chceme,“ připomněl.
Obce volají po přípojkách a náklady rostou Ceny dálnic podle premiéra zvyšují náklady na jejich vybavení a ochranu. Za tyto výdaje navíc nemohou normy, nýbrž dodatečné požadavky institucí, které stavbu dálnice schvalují. A na růstu nákladů se podílejí i obce či ekologové. Oproti původním plánům se tak stavějí navíc mimoúrovňové křižovatky, dálniční přivaděče, sjezdy, tunely či přechody pro zvěř.
„Neúměrné náklady ovlivňuje celá řada politiků i aktivistů,“ dodal premiér.
Ekologové si podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martiny Vápeníkové vymohli například přechod pro medvědy na ostravské dálnici D47. „Jsem ale skeptická k tomu, zda přes ten přechod nějaký medvěd vůbec kdy přejde,“ pochybuje Vápeníková.
Kabinet chce šetřit Rovněž nový sedmikilometrový úsek jihočeské dálnice měl původně stát 2,3 miliardy korun. Skutečná cena je však o 600 milionů vyšší.
Topolánek proto naznačil, kde může jeho kabinet přispět k efektivnější výstavbě dálnic.
„Můžeme třeba ovlivnit náklady související s přípravou staveb, výkupem pozemků a vyvlastňovacím řízením. Každé zdržení přináší totiž dodatečné náklady jak kvůli zpoždění, tak kvůli nevyužívání dálnice. Nikdo ještě nevyčíslil ztráty za zpoždění výstavby dálnic. A ty jdou přitom ročně do miliard korun,“ připomněl Topolánek. Ministerstvo dopravy už i proto připravuje novelu vyvlastňovacího zákona. „Jde o jednoduchou úpravu. Aby soudní žaloby proti vyvlastnění neměly odkladný účinek,“ říká senátor a předseda Sdružení za výstavbu dálnice D3 Pavel Eybert.
Pro řidiče z obce Mezno, kde nový úsek dálnice D3 zatím končí, se však nic nemění. Podle starosty Miroslava Marka se bude dál jezdit po staré silnici – na dálnici totiž řidiči musí složitě najíždět. Dálnici nicméně vítá, protože na silnici, která obec míjí, jsou časté smrtelné nehody.
***
* Nové úseky dálnic
Co se má postavit
v nejbližších letech
2008
D1 Kojetín–Kroměříž
D47 Lipník–Bělotín
D47 Bílovec–Ostrava, Rudná
R7 Bítozeves–Vysočany
Celkem vznikne 39,5 km dálnic
2009
D1 Mořice–Kojetín
D47 Bělotín–Hladké Životice
D47 Hladké Životice–Bílovec
R35 Hradec Králové–Opatovice
R6 Praha–Pavlov
R6 Lubenec–Bošov
R6 Jenišov–Nové Sedlo
V roce 2009 vznikne 65,7 km
dálnic a rychlostních silnic
Foto popis| STŘÍHÁNÍ. Mirek Topolánek s jihočeským hejtmanem Janem Zahradníkem včera stříhali pásku nové části dálnice nedaleko Tábora.
Foto autor| FOTO: MAFA – SLAVOMÍR KUBEŠ
O autorovi| JAN GAZDÍK, ANTONÍN PELÍŠEK, s přispěním Markéty Buškové
|
|
|
|