NEWTON MEDIA MONITORING NEWTON INFORMATION TECHNOLOGY, s.r.o.

Plné znění zprávy

Z Prahy na jih přes Posázaví
19.12.2006  Mladá fronta DNES  str. 03  Praha
Lucie Kořistová
Lidé z okolí metropole vítají, že jim dálnice usnadní cestování. Bojí se však hluku a zničení krajiny

Praha - Starostu Jílového u Prahy to rozhodnutí potěšilo - kolem jeho města povede nová dálnice D3.
„Domnívám se, že se zlepší dopravní situace v Jílovém. Budeme lépe spojeni s Prahou,“ tvrdí starosta Ladislav Čmelík. Vítěznou variantu dálnice, která vede přes Posázaví a spojuje Prahu s jihem Čech, považuje za nejlepší ze všech návrhů.
Přitom ještě nedávno obyvatelé Jílového proti stavbě protestovali.
„Řekl bych, že většina lidí už není proti. Nikdo si samozřejmě nepřeje mít ji hned za domem, ale v tomto případě by centrální část města neměla být nijak dotčena,“ podotýká Čmelík. Podle něho lidé dálnici neuvidí a nejspíš ani neuslyší.
Starosta navíc věří, že se díky dálnici D3 podaří vybudovat i první etapu nového obchvatu Jílového a přilákat do města další obyvatele.
Také v obci Psáry změnilo vedení radnice názor. Bývalý starosta si na plánovanou stavbu dálnice stěžoval na středočeském krajském úřadě, své námitky tehdy stavěl na cenném ložisku cihlářské hlíny.
„Dálnice má vést přes ložisko cihlářské hlíny, které je největší v republice. Kdyby se zde stavělo, musely by se miliony kubíků vytěžit. Ale ty se podle báňského zákona musí uložit, takže by nám tu vyrostly nevzhledné haldy,“ vysvětloval tehdy starosta.

Kladou si podmínky

Nové vedení však znamená i nové názory. „S vítěznou variantou souhlasíme, jen si klademe určité podmínky. Například chceme narovnat zatáčku v Dolních Jirčanech, která je častým místem dopravních nehod,“ upřesňuje nová starostka Jana Valášková.
Obce Ješetice, Libeř či Václavice proti dálnici nic nemají - nesouhlasí však s vítěznou variantou, podle které povede frekventovaná silnice téměř pod jejich okny. Na svémúzemí proto vydaly stavební uzávěru. Změnu trasy si tak sice nevynutí, stavbu dálnice však mohou pořádně zkomplikovat.
„Stavební uzávěry neznamenají, že by tam dálnice nemohla vést, obce pouze chrání své území a jeho hodnotu. Mohou určovat technické podmínky tak, aby jim stavba vyhovovala,“ míní Eva Tylová z iniciativy Zelený kruh.
Podle náměstka středočeského hejtmana pro dopravu Karla Vyšehradského mají obce šanci obrátit se na soud. Příliš šancí jim ale nedává. „Rozhodnutí kraje je jakousi vyšší normou,“ míní Vyšehradský.
Obyvatelé obcí, kterými má dálnice vést, přiznávají, že se jim bude lépe cestovat. Mají však obavy, že stavba zničí krajinu.
„Rád chodím do okolních lesů například na houby a teď budu vrážet do pilířů mostu. Hluk z projíždějících aut vyplaší zvěř z okolních lesů a vzduch asi už taky nebude to, co býval,“ stěžuje si obyvatel Záhořan Jarmil Koudelík.

Chtějí začít za dva roky

Stavba dálnice D3 přijde na desítky miliard korun. Dělníci na její části na území středních Čech začnou pracovat v roce 2008. Takové jsou plány středočeského krajského úřadu.
Přitom od prvních úvah o stavbě dálnice D3 uplynulo již dvacet let. Vážně diskutovat se o ní začalo v polovině let devadesátých. Postoj veřejnosti ani odborníků nebyl nikdy jednotný.

Obrázek

* Kudy povede dálnice

Foto popis| DÁLNIČNÍ MOST V POSÁZAVÍ. Dálnici přes Posázaví odmítá občanské sdružení Klid. Most poblíž Libeře, který má podle nich vypadat takto, považují členové sdružení za odstrašující příklad toho, jak dálnice zasáhne do krajiny.
Foto autor| VIZUALIZACE: OBČ. SDRUŽENÍ KLID

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - Praha


 
© 2005 NEWTON INFORMATION TECHNOLOGY, s.r.o.
www.newtonit.cz