NEWTON MEDIA MONITORING NEWTON INFORMATION TECHNOLOGY, s.r.o.

Plné znění zprávy

Středočeští zastupitelé schválili dálnici D3, obce ale nesouhlasí
19.12.2006  stavebni-forum.cz  str. 00  Aktualita
ČTK
Zastupitelé Středočeského kraje dnes schválili územní plány velkých územních celků, Benešovska a Pražského regionu, které počítají s výstavbou dálnice D3. Ze tří variant byla vybrána stavba dálnice v takzvané stabilizované trase. Dálnice z Prahy do Jihočeského kraje povede přes Posázaví, nebude ale pokračovat dlouhým tunelem nedaleko Votic, řekl ČTK mluvčí Středočeského kraje Martin Kupka.

Se schválením plánů však nesouhlasí několik posázavských obcí, které na svém území vyhlásily stavební uzávěry. Podle pražské zastupitelky Strany zelených Evy Tylové proti této kontroverzní stavbě podaly námitky desítky obcí a vlastníků nemovitostí, zastupitelé však schvalování územních plánů věnovali jen pár minut a námitkám se vůbec nevěnovali.
"Územní plán je zcela rozhodující dokument, který předurčuje jaké zásadní stavby budou na území realizovány. Stavební uzávěry neznamenají, že by tam dálnice nemohla vést, obce pouze chrání své území a jeho hodnotu a pode rozhodnutí ústavního soudu jimi mohou určovat technické podmínky tak, aby jim stavba vyhovovala," sdělila ČTK Tylová.
Schválením plánů může po dlouhé době začít stavba dálnice D3. Rozhodující bylo také z toho důvodu, že od ledna začne platit novela stavebního zákona a kdyby zastupitelé plány neschválili, vrátil by se celý proces na začátek. "Vzhledem k tomu, že novela počítá s jinou územně plánovací dokumentací, tak v podstatě by ta práce těch, kteří na plánech pracovali, byla téměř zbytečná," řekl ČTK Kupka. Podstatné je mimo jiné to, že územní plány jsou závazné pro všechny obce a jejich územní plány, ty se tomuto nadřazenému dokumentu musí přizpůsobit, dodal Kupka.
Schválení územního plánu velkého územního celku Pražský region je důležité i z hlediska zakotvení trasy pražského obchvatu. "Je to několik částí na jejichž schválení se čekalo, jednak je v územním plánu zakotvena severozápadní část obchvatu mezi Ruzyní a Březiněvsí a dále plán počítá s napojením dálnice na pražský obchvat u Jesenice," řekl Kupka.
Výstavba dálnice D3 si vyžádá přemostění údolí řeky Sázavy, které již v minulosti vyvolalo nesouhlas řady občanů a také Strany zelených. "Samozřejmě, že bychom všichni nejraději viděli sázavské údolí nepřemostěné. Nakonec ale v situaci, kdy je potřeba postavit dálnici D3, byla varianta přemostění označená jako nejmenší možné zlo," sdělil Kupka.
Velký územní plán Benešovska kromě vymezení trasy dálnice D3, která by v budoucnu měla zlepšit dopravní obslužnost Sedlčanska, zahrnuje například i obchvat Olbramovic nebo stavbu dálničních přivaděčů. V územním plánu Pražského regionu jsou pak zakotveny obchvaty Mělníka, Brandýsa nad Labem či Slaného. Rychlostní silnice R7 od Slaného bude navíc rozšířena až na hranici kraje. V Kralupech nad Vltavou pak bude přes most vedena doprava, která v současnosti prochází středem města.
Dálnice D3 má být dlouhá 171 kilometrů. V provozu je zatím jen devět kilometrů, staví se sedm kilometrů a připravuje se stavba dalších 155 kilometrů. Razantnější výstavba má začít až po roce 2010.


URL| http://www.stavebni-forum.cz/page6.php?id=8192


 
© 2005 NEWTON INFORMATION TECHNOLOGY, s.r.o.
www.newtonit.cz