Řebíček má dálniční komise, Bursík o nich neví |
20.2.2008 E15 str. 04 Události |
Jiří Michal |
Ministerstva dopravy a životního prostředí se přou, co mají komise v případě sporných dálnic posuzovat
DÁLNIČNÍ INFRASTRUKTURA
Expertní komise, které mají posuzovat problematické úseky dálnic, již byly ustaveny a mají za sebou první schůzky. Potvrdilo to ministerstvo dopravy. Avšak ministerstvo životního prostředí o jejich existenci nic neví. Přitom právě šéf tohoto rezortu Martin Bursík jejich vznik v minulém roce ve vládě prosadil. Rozdílné názory mezi rezorty panují nejen ohledně personálního složení komisí, ale i v tom, co přesně mají tyto komise posuzovat.
Vládní usnesení ze září minulého roku konstatuje, že mají být ustaveny tři komise, které vyhodnotí variantní řešení výstavby tří dálničních tahů: rychlostní komunikaci R 1, konkrétně část pražského okruhu na severu metropole, překlenutí dálnice D 3 přes řeku Sázavu a rychlostní komunikaci R 55 v oblasti Bzenecké Doubravy u Hodonína.
„Stále čekáme, až budou naši experti do komisí přizváni,“ řekl v úterý E15 mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar. „V komisích pracují pouze nezávislí odborníci,“ reagoval náměstek ministra dopravy Jiří Hodač. To, že o jejich vzniku rezort životního prostředí nic neví, je podle něj dáno asi tím, že v nich neusedl nikdo z ministerstev. „Nesedí v nich ani naši zástupci,“ řekl Hodač. Mezi experty jsou jen zástupci Dopravní fakulty Jana Pernera z Pardubic a Dopravní a Stavební fakulty ČVUT v Praze. „Důvod obsazení komisí jen akademiky spočívá v tom, aby nemohl být nikdo z expertů napaden kvůli nestrannosti,“ doplnil Hodač. Z tohoto důvodu podle něj proto v komisích neusedl například ani děkan pražské Dopravní fakulty Petr Moos, který je z minulosti znám svým politickým angažmá.
Úkolem komisí je podle náměstka Hodače pouze posouzení toho, zdali postup při schvalování zmíněných tří staveb proběhl v minulosti v souladu s předpisy a zákony. „Nemají tudíž posuzovat, které variantní řešení je u té či oné stavby lepší nebo horší,“ doplnil Hodač.
Jiného názoru je rezort životního prostředí. Ten naopak očekává, že různé varianty, kudy komunikace vést, budou znovu posouzeny. Odůvodňuje to tím, že v minulosti byla posuzována vždy pouze jedna jediná varianta. „Vláda se shodla na návrhu ministra Bursíka, že v případě tří zmíněných staveb je nutno posoudit více variant řešení,“ tvrdí Kašpar.
Takový postup zástupce ministerstva dopravy zcela odmítá. „Pokud měl rezort životního prostředí v minulosti v záloze jiná řešení, měl podat námitky při projednávání územních plánů jednotlivých regionů a nepřicházet s nimi ve chvíli, kdy téměř všechny schvalovací procesy staveb proběhly,“ říká Hodač. V opačném případě by se totiž podle něj musela veřejnost připravit na to, že celý schvalovací proces začne od počátku, čili od vyhledávacích studií, což „dokončení staveb oddálí o dalších 10 až 15 let“, dodal.
Vláda přijala v září 2007 usnesení k Harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury do roku 2013. Harmonogram sám obsahuje seznam dopravních staveb, jejichž cena by měla podle některých odhadů přesáhnout 800 miliard korun. Usnesením bylo rozhodnuto, že se některé stavby znovu posoudí. Jde například o severozápadní část pražského okruhu, část dálnice D3 ve středních Čechách nebo rychlostní silnice R55 u Hodonína. Plán mimo jiné počítá i s urychleným vybudováním obchvatů u 90 obcí.
Foto popis| Výstavba tepen. Dálnice přinášejí rozvoj, ale narážejí i na nepochopení části občanů
Foto autor| Foto čtk
O autorovi| Jiří Michal /Praha
|
|
|
|