BENEŠOV -Zhruba desetileté zpoždění stavby dálnice D3 předpokládá středočeský hejtman Petr Bendl (ODS),pokud by se začala projednávat její další varianta kopírující současnou silnici I/3. Tuto trasu chtějí obce a občanská sdružení nesouhlasící s takzvanou stabilizovanou variantou,která začíná na Jižní spojce vPraze a vede na jih.
Při včerejším setkání se starosty středočeských obcí řekl Bendl novinářům,že alternativní trasa není v souladu se schválenými územními plány. Pokud by nakonec byla prosazena,zastavilo by to podle něj rozvoj kraje ařady obcí. Ministerstvo životního prostředí ale požaduje posouzení této varianty.»Obce již na schválenou stabilizovanou variantu reagují svými územními plány,vykupují pozemky. Způsobilo by jim to ohromné komplikace,«míní Bendl.
O výstavbě dálnice D3 se hovoří od konce 90.let. Na spojení Prahy a jihu Čech existovalo několik variant,odborníci se dlouho nemohli shodnout na konečné verzi. Středočeské zastupitelstvo podpořené tehdejší vládou ČSSD nakonec vybralo tzv.stabilizovanou variantu,která se vyhýbá D1. Dolů na jih směřuje z budovaného pražského okruhu k Jílovému u Prahy,déle vede kolem Týnce nad Sázavou a míjí Sedlec-Prčici.
MŽPvšak od počátku prosazuje trasu,která by vedla poblíž táborské silnice I/3 kolem Říčan,Mnichovic,Benešova a Bystřice a uchránila by přírodní lokality Posázaví a České Sibiře. Obě varianty končí pod Miličínem a dále pokračují po již schválené jihočeské trase na Tábor. Podle Bendla je však i v této verzi řada nedostatků. Vždy bude několik obcí,kterých se trasa dotkne více.»Varianta v koridoru I/3 by ale způsobovala řadu dopravních kolapsů,«řekl hejtman. Dálnice D3 by se totiž v nové variantě křížila s D1,což by prý způsobovalo komplikace..
Zástupci Ředitelství silnic a dálnic nyní počítají s náklady okolo 35 miliard korun.»Zpoždění deseti let je minimální doba a v takovém případě by cena stavby vzrostla až dvojnásobně,«řekl ČTK předseda Sdružení pro stavbu dálnice D3 Pavel Eybert. Datum,kdy by se mohlo v ideálním případě začít stavět,však na včerejším setkání nezaznělo. U výstavby D3 je nyní přezkoumáván vliv na životní prostředí (EIA),jehož výsledky by měly být k dispozici zhruba do roka.
|