NEWTON MEDIA MONITORING NEWTON Media a.s.

Plné znění zprávy

Oddálí se stavba dálnice D3?
20.8.2008  Mladá fronta DNES  str. 02  střední Čechy
MARKÉTA BUŠKOVÁ
Ministerstvo životního prostředí žádá posouzení nové trasy

Střední Čechy - Stavba středočeské části dálnice D3, která má spojit Prahu s jihem Čech, se zřejmě zase o několik let opozdí. Ministerstvu životního prostředí se nelíbí, že takzvaná stabilizovaná varianta, schválená Středočeským krajem, povede přes Posázaví, a požaduje posouzení nové varianty Promika 2008.
„Tím se vrátíme po osmi letech projednávání opět na začátek. Stabilizovanou variantu schválilo krajské zastupitelstvo i vláda, ale jestliže ministerstvo nedá souhlas, můžeme celý územní plán zabalit a řešit ho znovu,“ uvedl středočeský hejtman Petr Bendl.
Podle něj je stabilizovaná varianta ze všech nejméně špatná. Varianta Promika totiž vede v některých částech souběžně a v blízkosti dálnice D1, v některých úsecích se počítá s rozšířením silnice I/3, což je podle něj nereálné, zvlášť u obcí a měst, které protíná, jako je Miličín, Olbramovice nebo Benešov.
„Dvě dálnice vedle sebe nevedou nikde v Česku. Už nyní po zavedení poplatků mají starostové obcí problémy, že do nich vjíždějí kamiony. Potřebujeme je svést jiným směrem,“ poznamenal Bendl.
Ministerstvo životního prostředí tvrdí, že už od roku 2001 stabilizovanou variantu odsuzovalo. „Kraj věděl, že z pohledu životního prostředí je problematická, a i přesto ji schválil v územním plánu,“ upozornil Jakub Kašpar, mluvčí ministerstva životního prostředí. Ministerstvu vadí, že stabilizovaná varianta ničí krajinu Posázaví a Českou Sibiř na Voticku. „Pokud bude kraj stát za touto variantou, existuje riziko, že ministerstvo nevydá souhlasné stanovisko,“ řekl Kašpar. Přesto včera hejtman uvedl, že i nadále bude kraj prosazovat „svoji“ variantu.
„Trváme na stabilizované trase. Budeme se snažit vyjít vstříc starostům, kteří mají s dálnicí problém. Lze jej řešit například zahloubením dálnice, posunutím o několik metrů,“ doplnil Bendl. „Jediná chyba je, že se s námi takhle nejednalo od začátku. Teprve před dvěma lety to s námi začali řešit,“ řekl starosta obce Tisem Miroslav Hruška, který s dálnicí v blízkosti své obce nesouhlasí. „Bude ničit Posázaví. My jsme požadovali, aby se tady postavil tunel, tím by odpadla stavba tří mostů a dálnice by se dotkla méně vesnic,“ dodal Hruška s tím, že z jedné strany obce je vepřín, z druhé skládka, ze třetí mezinárodní letiště v Nesvačilech a na čtvrté by nyní měla vést dálnice.
Naopak vedení Jílového u Prahy nyní názor změnilo. Se stabilizovanou variantou souhlasí. „Situace se změnila, dříve jsme byli proti,“ potvrdil nynější starosta Ladislav Čmelík. Na obec se totiž obracejí investoři, kteří zde chtějí stavět byty. „Ptají se, kdy tady už povede dálnice. Sami jsme se nabídli kraji, že vykoupíme pozemky,“ poznamenal Čmelík.
Podle odhadů Pavla Eyberta, předsedy Sdružení pro výstavbu dálnice D3, se kvůli požadavku ministerstva životního prostředí stavba středočeské D3 prodlouží minimálně o deset let a zdržováním výstavby se dálnice až dvojnásobně prodraží.
Středočeský úsek D3 má být dlouhý do šedesáti kilometrů, podle odhadu by měl stát až 35 miliard korun. Dálnice D3 nyní končí na okraji Středočeského kraje u Mezna, kde se úsek zprovoznil loni v prosinci.

Foto popis|

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - střední čechy (střed)


 
© 2008 NEWTON Media a.s.
www.newtonmedia.cz