NEWTON MEDIA MONITORING NEWTON Media a.s.

Plné znění zprávy

Vybraná trasa dálnice D3 není pořád jistá
20.8.2008  Právo  str. 12  Praha - Střední Čechy
RADEK PLAVECKÝ
Dopravní tepna v žádném případě nepovede přes Konopiště, tvrdí hejtman Středočeského kraje Petr Bendl

Ani po osmi letech vyjednávání, hádek a sporů není rozhodnuto, kudy povede dálnice D3 mezi Prahou a Českými Budějovicemi kolem Benešova a Tábora.
Kraj a vláda už posvětili takzvanou stabilizovanou variantu, která vede ve srovnání s ostatními nejzápadněji kolem obcí Tisem, Maršovice či Václavice.
Ministerstvo životního prostředí nechce tuto variantu zatím posvětit a také některé obce namítají, že lepší by byla varianta vedená blíže k Benešovu.
V úterý se v Benešově setkal ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) se středočeským hejtmanem Petrem Bendlem (ODS) a některými starosty obcí, které leží u trasy plánované dálnice.
„Nynější stabilizovaná varianta je nejvýhodnější jednak z hlediska dopravní obsluhy regionu a také na rozdíl od druhé varianty nevznikne hrdlo při křížení D1 a D3, které by hrozilo kolapsy,“ domníval se Řebíček. Hejtman Bendl dodal další argumenty.
„Trvalo nám 8 let, než jsme se na této,nejméně blbé‘ variantě shodli. Pokud ji ministerstvo zastaví, budeme muset s vyjednáváním na začátek a bude trvat dalších několik let, než se dostaneme ke stejnému bodu, v jakém jsme teď,“ řekl Bendl. Navíc pokud se bude stavba oddalovat, prodraží se. Podle některých odhadů až na dvojnásobek ze současných 30 až 35 miliard korun.
„Navíc teď do roku 2013 je možnost čerpat dotace EU, pak už to možné nebude a dotace EU se přesunou dál na východ,“ domníval se pracovník ministerstva dopravy.
Hejtman Bendl odmítl spekulace, že by vybraná varianta vedla přes park Konopiště. „Objevilo se to v některých bulvárních novinách, ale je to nesmysl,“ uvedl Bendl.
Park či spíše jeho okraj, kolem něhož už nyní vede současná silnice I/3, by částečně zasáhla druhá zmíněná varianta, zvaná Promika. Tu by nejraději viděli stavět starostové zmiňovaných obcí. „Promika by vedla koridorem 1/3, který by se jen rozšířil. O to rozšíření by se víc zasáhlo do parku, ale to se jedná o pár metrů,“ hájil trasu blíže k Benešovu starosta Václavic Miroslav Kolumbus (bezp.).
Podle něj nemá ministerstvo jasnou koncepci dopravy a projekty jsou nahodilé.
„Dokud nebude jasná koncepce, která nezaručí hromadnou dopravu levnější než individuální a která nedonutí alespoň třetinu nákladu stáhnout z kamiónů na železnici, pak nebude dálnic nikdy dost a pořád bude doprava tak hrozná, jako je teď,“ přidal se ke kritice starosta obce Tisem Miroslav Hruška (bezp.).
„Pro nás je D3 poslední hřebík do rakve. Z jedné strany obce máme letiště, které se rozšiřuje, z druhé se staví skládka, z další vepřín. Teď už chybí jen buldozer k dálnici, který nás zahrne,“ dodal skepticky Hruška.
Podle Bendla by stát a ředitelství silnic vyšly těmto obcím vstříc v individuálních dohodách například o zahloubení části dálnice nebo o protihlukových stěnách. Tomu ale místní moc nevěří. „Politici něco prohlásí, ale dokud nemají stavbaři nic nařízené a zaplacené, tak se na nějaké stěny a zahloubení vykašlou,“ namítal starší muž z Tismi.
Podle tamního starosty by navíc někteří lidé přišli už potřetí o svůj majetek. „Nejdřív pozemky lidem sebrali Němci, pak byla kolektivizace a teď jim lesy vyvlastní kvůli dálnici,“ zakončil jednání o dálnici starosta Tismi Hruška.

***

Dokud nebude jasná koncepce, nebude dálnic nikdy dost a pořád bude doprava tak hrozná, jako je teď Miroslav Hruška, starosta obce Tisem

Foto popis| Hejtman Petr Bendl ukazuje varianty dálnice D3 na mapě.
Foto autor| Foto PRÁVO – Radek Plavecký

Regionální mutace| Právo - Praha


 
© 2008 NEWTON Media a.s.
www.newtonmedia.cz