NEWTON MEDIA MONITORING NEWTON INFORMATION TECHNOLOGY, s.r.o.

Plné znění zprávy

Po našem tlaku se přidaly peníze na stavbu obchvatů měst
20.9.2007  Hospodářské noviny  str. 03  z domova
PETR SEHNOUTKA
MARTIN BURSÍK (SZ), ministr životního prostředí

PRAHA, 20. 9. 2007

Straně zelených se nečekaně podařilo do materiálu, který rozděluje peníze na dopravní stavby v příštích pěti letech, prosadit seznam devadesáti měst a obcí, které mají získat obchvat, s jehož stavbou by se jinak nepočítalo. Mezi nejznámějšími jsou třeba Havířov, Přelouč, Havlíčkův Brod nebo Častolovice. »To vychází z programového prohlášení vlády, kde je jednou z priorit stavba obchvatů měst a obcí namísto zahajování staveb nových dálnic,« říká ministr životního prostředí Martin Bursík (Strana zelených).

* HN: Opravdu věříte tomu, že se všech 90 obchvatů podaří postavit?

V původním vládním návrhu nějaké obchvaty byly, ale když to analyzovali naši experti, zjistili, že jich tam řada vůbec není. Obchvaty se dají stavět v kratších termínech než nové dálnice nebo rychlostní komunikace. Důležité je, že to vláda přijala.

* HN: Jak jste na seznam těch měst přišli? Vypadá to, že jste jeli prstem po mapě po dané silnici a zapisovali města, která nemají obchvat...

Rozhodně to není vycucáno z prstu, připravovali jsme to dlouho. Jedním z měřítek, proč obchvat stavět, je třeba intenzita dopravy v daném městě.

* HN: Na druhou stranu se vám nepodařilo prosadit vypracování analýzy, která by určila, jaké silnice a dálnice je dnes potřeba skutečně stavět.

To nahrazuje vznik expertních komisí, které posoudí varianty u severní části obchvatu Prahy a dálnice D3. Na každé trase se má zvážit autobusové a vlakové spojení, které je výhodnější a rychlejší, a podle toho se bude stavět.

* HN: Ale to je jen část budoucích dálnic.

Velmi jsme zvažovali, jak postupovat. Jestli celý ten návrh stavby silnic a dálnic do roku 2013 nechat přepracovat, nebo ho jen doplnit a korigovat. Vezměme jako příklad třeba obchvat Prahy: až donedávna se počítalo s variantou blíž k Praze a argumentovalo se tím, že severní varianta celou stavbu zpozdí, protože povede přes Národní přírodní rezervaci Větrušická rokle a že to tak nejde. A nyní jsme dostali do ruky studii firmy Mott McDonald’s, která uvádí, že žádný z těchto argumentů proti severní variantě není vlastně problém. Spíše naopak, že to bude levnější o osm miliard korun. Proto jsme si třeba tady vymínili zadání dalších studií, kudy silnici nakonec vést.

* HN: Ale to jste si řekli jen u zlomku dálnic - obchvatu Prahy a dálnice D3 z Prahy na jih. Co ostatní?

Protože tohle jsou stavby, kde očekáváme, že tam budou problémy se životním prostředím. U těchto staveb se ukazuje už dnes, že když se prosazují silou, tak tam úředníci dělají chyby.

* HN: Vy opravdu věříte tomu, že se změní již schválené územní plány pod těmito dálnicemi?

Je to velmi obtížné, ale dnes se nám ve vládě podařil první krok, který nikdo nečekal. Na druhou stranu je to vláda koaliční a my hledáme s ODS nějaký kompromis našich programů.

O autorovi| Petr Sehnoutka, www.ihned.cz/sehnoutka


 
© 2007 NEWTON INFORMATION TECHNOLOGY, s.r.o.
www.newtonit.cz