NEWTON MEDIA MONITORING NEWTON INFORMATION TECHNOLOGY, s.r.o.

Plné znění zprávy

Sedláci brzdí stavbu dálnice D3
20.9.2007  Mladá fronta DNES  str. 01  Jižní Čechy
ANTONÍN PELÍŠEK
Jihočeši nechtějí prodat pole. Stát bude vyvlastňovat

Veselí nad Lužnicí - Stavitelé dálnice D3 narazili na tvrdé hlavy jihočeských sedláků. Odmítají nabídnuté výkupní ceny za své pole a louky, které stojí v cestě dálničnímu úseku z Tábora do Bošilce.
„Stát nám nabízel 40, teď 80 korun za metr čtvereční. Nechci dělat problémy, ale myslím si, že je to stále cena nízká,“ uvedla jednasedmdesátiletá Jiřina Reitingerová z Písku, která získala velké množství pozemků jako restituci po svém otci.

Osmdesát korun je málo

Její rodiče hospodařili na polnostech na katastru Žíšova u Veselí nad Lužnicí. Tam dnes vede obchvat města, který bude sloužit jako dálniční přivaděč. Dalších asi devět parcel má u Bošilce. Stát přes ně vytýčil trasu dálnice.
„Osmdesát korun je cena, která neodpovídá dnešní hodnotě. Podobný názor tady má víc zemědělců,“ míní Reitingerová.
Výkup pozemků je podle Ředitelství silnic a dálnic i úředníků stavebních odborů složitý. „Na trase do Bošilce je jich vykoupeno asi 80 procent. O zbytku se jedná. Teď připravujeme první případ vyvlastnění,“ řekla vedoucí stavebního odboru v Soběslavi Dana Hořická.
Slova o nejednoduché situaci při jednání s vlastníky potvrdila i mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Praha Martina Vápeníková. „Pokud nepřistoupí na nabídnutou cenu, po částech se zvyšuje až ke konečné hranici. Když ani tu nepřijmou, stát jim pozemek vyvlastní,“ doplnila.
Zákon však majitelům dovoluje se proti tomu odvolat a podávat žaloby. Až do doby konečného soudního rozhodnutí je stavba zablokovaná.
„Letošní státem stanovené ceny jsou přitom vyšší než v minulosti. Minimální je šedesát korun za metr čtvereční. Vlastníci ale chtějí víc,“ sdělila Vápeníková.
Třicet kilometrů dálnice D3 z Tábora do Bošilce přitom měl stát podle prvních harmonogramů zprovoznit už v roce 2006. Zatím jen připravuje staveniště, které pak předá vybrané soukromé firmě
Pokračování na str. B2

Pokračování ze str. B1
Třicetikilometrový úsek dálnice z Tábora do Bošilce vzniká pod velkým tlakem státu i soukromníků. Ředitelství silnic a dálnic totiž musí připravit celou trasu tak, aby na pozemcích nevázly žádné závazky.
„Za přípravu zatím odpovídáme my, po nás začne stavět vybraný soukromý investor,“ uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. Systém investice, takzvaný PPP, předpokládá, že stavitel dálnice ji bude vlastnit 30 let, pak přejde na stát. Firma bude vybraná do konce roku. Pokud ale stát do té doby nevykoupí potřebné pozemky, dostane se projekt do velkých potíží. Výkupy zajišťuje Ředitelství silnic a dálnic, které tvrdí, že za ně musí platit stále vyšší ceny a ty stavbu prodražují. Vlastníci se totiž nespokojují s nabídkou danou úřední vyhláškou.
Například jednasedmdesátiletá Jiřina Reitingerová, která má polnosti u Bošilce a dohaduje se teď se státem o jejich ceně, tvrdí, že na jejích parcelách už stojí na černo obchvat Veselí nad Lužnicí. Má v budoucnu sloužit jako dálniční přivaděč.

Přivaděč budou řešit právníci

„Mám teď doklady z Katastrálního úřadu v Táboře, že pozemky pod touto silnicí jsou moje. Nikomu jsem je přitom neprodala,“ řekla Reitingerová, která se chce obrátit na právníky. Pozemkové mapy už předala českobudějovické pobočce Ředitelství silnic a dálnic a chce vysvětlení. Obchvat se začal stavět před patnácti lety.
„Určitě nemá pravdu. Její pozemky stojí v cestě dálnici u Bošilce, ale u Veselí jsou mimo,“ oponuje právník českobudějovického ředitelství silnic Milan Fichtner.
Ředitelka Katastrálního úřadu v Táboře Ivana Mizerová si myslí, že nepřesnosti mohou nastat u pozemků v takzvané malé evidenci, které mají čísla ještě z první republiky. Po roce 1948 se výměry změnily.
„Každá nová stavba je znovu zaměřovaná, a to by mělo chybu zjistit,“ míní Mizerová.

***

* Jihočeská dálnice D3

Pokračují výkupy pozemků na trase Tábor, Soběslav, Veselí nad Lužnicí, Bošilec o délce 30 kilometrů. Ze 2000 vlastníků už prodalo své pozemky státu 1600. Stavbu bude financovat soukromý investor, který se hledá. Stavební povolení má platit v roce 2008 a úsek bude dokončen do roku 2010.

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - jižní Čechy


 
© 2007 NEWTON INFORMATION TECHNOLOGY, s.r.o.
www.newtonit.cz