Vláda schválila financování jihočeské dálnice D3 ze soukromých peněz |
20.10.2008 ekonomika.iDNES.cz str. 00 Domácí ekonomika |
iDNES.cz, Helena Pirnerová, ČTK |
Jihočeská dálnice D3 bude prvním projektem, který zaplatí soukromý investor. Postaví úsek dálnice z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic a navazující rychlostní komunikaci R3 k rakouským hranicím. Takzvaný projekt PPP (Public Privat Partnership) dnes schválila vláda.
Investor kromě nových úseků dostane za úkol údržbu a opravy dálnice mezi Novou Hospodou a Veselím nad Lužnicí, kterou postaví stát.
První dopravní projekt PPP na dálnici D47 s izraelskou firmou Housing & Construction se nezdařil. Podle ministra průmyslu a obchodu Martina Římana se ale tato situace nebude opakovat. "Chtěl bych zdůraznit, že se jedná o naprosto odlišný proces zadání a hledání koncesionáře," řekl Říman.
Kontrakt s investorem bude uzavřen na 30 let, celá jihočeská část dálnice až k rakouským hranicím má být hotova v roce 2014. Stát začne splácet náklady za jednotlivé úseky vždy po jejich dokončení. Celkové náklady budou dle výpočtu ministerstva dopravy 40,4 miliardy korun, což je zhruba o dvě miliardy méně, než kolik by zaplatil stát v případě klasického financování.
Dálnice D3 má být prubířským kamenem partnerství veřejného a soukromého sektoru při výstavbě dálnic. Konkrétní smlouvu s investorem - a s finančními závazky státu vůči němu - musí odsouhlasit znovu vláda a parlament.
Pokud se systém PPP osvědčí, uvažuje se o jeho využití i na dalších dopravních stavbách. V první řadě jde o rychlostní silnici R35, která má spojit Mohelnici s Libercem a odlehčit dálnici D1, nebo o rychlodráhu z letiště Ruzyně do centra Prahy.
O dálnici v trase dnešní D3 se uvažovalo již v roce 1939, v roce 1963, kdy vznikla základní síť dálnic bývalého Československa D3 ovšem chyběla a byla přidána až v roce 1987. První část budoucí D3 byla v roce 1991 otevřena v podobě obchvatu města Tábor.
V roce 2004 a 2005 na ní severně navázala část po Chotoviny a v prosinci 2007 další část po Mezno. D3 tak měří pouze 15 km, ale původní obchvat Tábora (3,5 km) není jako dálnice zatím označen.
URL| http://ekonomika.idnes.cz/vlada-schvalila-financovani-jihoceske-dalnice-d3-ze-soukromych-penez-1i1-/ekonomika.asp?c=A081020_135752_ekonomika_pin
|
|
|
|