NEWTON MEDIA MONITORING NEWTON Media a.s.

Plné znění zprávy

Vláda schválila financování jihočeské dálnice D3 ze soukromých peněz
20.10.2008  ekonomika.iDNES.cz  str. 00  Domácí ekonomika
iDNES.cz, Helena Pirnerová, ČTK
Jihočeská dálnice D3 bude prvním projektem, který zaplatí soukromý investor. Postaví úsek dálnice z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic a navazující rychlostní komunikaci R3 k rakouským hranicím. Takzvaný projekt PPP (Public Privat Partnership) dnes schválila vláda.

Investor kromě nových úseků dostane za úkol údržbu a opravy dálnice mezi Novou Hospodou a Veselím nad Lužnicí, kterou postaví stát.

První dopravní projekt PPP na dálnici D47 s izraelskou firmou Housing & Construction se nezdařil. Podle ministra průmyslu a obchodu Martina Římana se ale tato situace nebude opakovat. "Chtěl bych zdůraznit, že se jedná o naprosto odlišný proces zadání a hledání koncesionáře," řekl Říman.

Kontrakt s investorem bude uzavřen na 30 let, celá jihočeská část dálnice až k rakouským hranicím má být hotova v roce 2014. Stát začne splácet náklady za jednotlivé úseky vždy po jejich dokončení. Celkové náklady budou dle výpočtu ministerstva dopravy 40,4 miliardy korun, což je zhruba o dvě miliardy méně, než kolik by zaplatil stát v případě klasického financování.



Dálnice D3 má být prubířským kamenem partnerství veřejného a soukromého sektoru při výstavbě dálnic. Konkrétní smlouvu s investorem - a s finančními závazky státu vůči němu - musí odsouhlasit znovu vláda a parlament.

Pokud se systém PPP osvědčí, uvažuje se o jeho využití i na dalších dopravních stavbách. V první řadě jde o rychlostní silnici R35, která má spojit Mohelnici s Libercem a odlehčit dálnici D1, nebo o rychlodráhu z letiště Ruzyně do centra Prahy.

O dálnici v trase dnešní D3 se uvažovalo již v roce 1939, v roce 1963, kdy vznikla základní síť dálnic bývalého Československa D3 ovšem chyběla a byla přidána až v roce 1987. První část budoucí D3 byla v roce 1991 otevřena v podobě obchvatu města Tábor.

V roce 2004 a 2005 na ní severně navázala část po Chotoviny a v prosinci 2007 další část po Mezno. D3 tak měří pouze 15 km, ale původní obchvat Tábora (3,5 km) není jako dálnice zatím označen.


URL| http://ekonomika.idnes.cz/vlada-schvalila-financovani-jihoceske-dalnice-d3-ze-soukromych-penez-1i1-/ekonomika.asp?c=A081020_135752_ekonomika_pin


 
© 2008 NEWTON Media a.s.
www.newtonmedia.cz