NEWTON MEDIA MONITORING NEWTON INFORMATION TECHNOLOGY, s.r.o.

Plné znění zprávy

Dálnice povede Posázavím
20.12.2006  Mladá fronta DNES  str. 03  střední Čechy
PAVLA ŠVÉDOVÁ, Lucie Kořistová
DÁLNICE D3 O stavbě dálnice, která by spojovala hlavní město s jižními Čechami, se hovoří již dvacet let. Nyní středočeští zastupitelé schválili trasu, která povede Posázavím. Některé obce s tím nesouhlasí a chtějí stavbu komplikovat stavebními uzávěrami.

Střední Čechy - Trasu dálnice D3 vedoucí z Prahy na jih Čech schválili středočeští zastupitelé. Po několika letech ostrých hádek konečně rozhodli – dálnice povede Posázavím! Některé tamní obce ale mají v plánu výstavbu dál blokovat.
Stavba dálnice D3, která propojí Prahu s jihem Čech a povede přes Posázaví, tak může začít. Dálnice by se měla na pražský okruh napojit u obce Zlatníky, dál pokračovat kolem Psár přes Libeř a Jílové u Prahy. Odtud povede po levém břehu Sázavy na Neveklov a k Benešovu.
„Schvalování dopadlo nad očekávání dobře. Pro variantu přes Posázaví zvedli ruku všichni přítomní zastupitelé,“ pochvaloval si hlasování náměstek středočeského hejtmana pro dopravu Karel Vyšehradský.

Je to nejšetrnější a nejpřipravenější varianta

Dálnice D3 v trase přes Posázaví má podle Vyšehradského několik výhod: je dostatečně daleko od dálnice D1, takže se doprava nebude hromadit v jedné oblasti, a přitom řeší dopravní napojení obcí na jihu středních Čech, jejichž obyvatelé se při cestách na větší vzdálenosti složitě dostávají na rychlostní silnice.
„Z našeho pohledu i podle ekologů je to nejšetrnější varianta k přírodě, je nejpřipravenější. Nejvíce jsme ji projednali s představiteli obcí, i když si uvědomuji, že někteří jsou proti,“ vypočítává Vyšehradský. S vedením dálnice přes Posázaví nesouhlasí například starosta obce Tisem Miroslav Hruška.
„Pan hejtman je asi dobrý psycholog, když nechal hlasování o dálnici až na konec zastupitelstva, kdy už všichni chtěli domů,“ míní starosta obce Tisem. Ta je jednou ze čtyř obcí, které se rozhodly vydat kvůli dálnici stavební uzávěru.
Stejně postupovaly i obce Ješetice, Libeř či Václavice. Proti dálnici nic nemají, ale nesouhlasí s vítěznou variantou, podle které povede frekventovaná silnice téměř pod jejich okny. Změnu trasy si sice nevynutí, stavbu dálnice však mohou pořádně zkomplikovat. „Stavební uzávěry neznamenají, že by tam dálnice nemohla vést, obce pouze chrání své území a jeho hodnotu. Mohou určovat technické podmínky tak, aby jim stavba vyhovovala,“ míní Eva Tylová z iniciativy Zelený kruh. To potvrzuje i Hruška.
„Nejsme proti dálnici, ale chceme, aby byla vedena tunelem. Příroda je jediné, co tu máme. Chceme tu mít zachovalou krajinu, klid a čistý vzduch,“ tvrdí Hruška.
Radnice je proto připravena spojit se s Ekologickým právním servisem. „Bude-li třeba, obrátíme se na soud,“ dodal.
Náměstek Vyšehradský ale obcím příliš mnoho šancí na úspěch nedává.
„Obce mají právo se k tomu vyjádřit. Nicméně vše bylo projednáno ve správním pořádku, lhůtách. Rozhodnutí kraje je podle vyjádření odborníků z regionálního rozvoje jakousi vyšší normou. Je to veřejně prospěšná stavba, takže to investorovi usnadňuje úlohu stavět,“ míní Vyšehradský. Přesto je připraven se zástupci obcí dál jednat.
Rozhodnutí krajského zastupitelstva naopak uvítal starosta Jílového u Prahy Ladislav Čmelík. Ten na rozdíl od své předchůdkyně Květy Halanové není proti výstavbě dálnice.
„Domnívám se, že se díky dálnici může zlepšit dopravní situace v Jílovém. Budeme lépe spojeni s Prahou,“ tvrdí Čmelík. Takzvanou stabilizovanou variantu považuje za nejlepší ze všech návrhů.
„Řekl bych, že většina lidí ve městě už proti dálnici není. Nikdo si samozřejmě nepřeje mít ji hned za domem. Ale v tomto případě by centrální část města neměla být nijak dotčena,“ podotýká.
„Lidé dálnici neuvidí a nejspíš ani neuslyší,“ říká Čmelík. Současně věří, že se díky dálnici podaří vybudovat i první etapu nového obchvatu Jílového a přilákat do města další obyvatele. Změny postoje jílovské radnice uvítal i náměstek Vyšehradský. „Budeme spolupracovat tak, aby Jílovsko výstavbu dálnice mohlo ovlivnit. Je to pro ně přínos,“ míní Vyšehradský.

Nové vedení Psár na rozdíl od předchůdců s dálnicí souhlasí

Také v obci Psáry změnilo vedení radnice názor. Bývalý starosta si na plánovanou stavbu dálnice stěžoval na středočeském krajském úřadě, své námitky tehdy obhajoval přítomností cenného ložiska cihlářské hlíny.
„Dálnice má vést přes ložisko cihlářské hlíny, které je největší v republice. Kdyby se zde stavělo, musely by se miliony kubíků vytěžit. Ale ty se podle báňského zákona musí uložit, takže by nám tu vyrostly nevzhledné haldy,“ vysvětloval tehdy starosta. Nové vedení však znamená i nové názory. „S vítěznou variantou souhlasíme, jen si klademe určité podmínky. Například chceme narovnat zatáčku v Dolních Jirčanech, která je častým místem dopravních nehod,“ upřesňuje nová starostka Jana Valášková.

Místní si stěžují: Hluk aut vyplaší zvěř

Obyvatelé obcí, kterými má dálnice vést, přiznávají, že se jim bude lépe cestovat. Mají však obavy, že stavba zničí krajinu.
„Rád chodím do okolních lesů například na houby, a teď budu vrážet do pilířů mostu. Hluk z projíždějících aut vyplaší zvěř v okolních lesích a vzduch asi už taky nebude to, co býval,“ uvedl obyvatel Záhořan Jarmil Koudelík.
Stavba celé dálnice D3 má stát na osmdesát miliard korun. Zatímco v jihočeském regionu se již část dálnice začne příští rok budovat, ve středních Čechách si řidiči na první úseky budou muset několik let počkat. A to i přesto, že od prvních úvah o stavbě dálnice D3 uplynulo již dvacet let.
„Nejdříve je třeba vyřídit všechny potřebné dokumenty a povolení. To může trvat sedm až deset let,“ připouští mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření. Ten odhaduje, že po nové dálnici přes střední Čechy se bude moci jezdit až po roce 2015.

Obrázek

* Kudy povede dálnice

Foto popis| MOST. Takto má podle občanského sdružení Klid vypadat dálniční most u Libeře. Sdružení D3 přes Posázaví odmítá, protože podle něj naruší krajinu.
Foto autor| VIZUALIZACE: OBČ. SDRUŽENÍ KLID

O autorovi| PAVLA ŠVÉDOVÁ, s přispěním Lucie Kořistové

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - střední čechy (střed)


 
© 2005 NEWTON INFORMATION TECHNOLOGY, s.r.o.
www.newtonit.cz