Střední Čechy - Výstavbu dálnice D3 přes Posázaví na jih Čech schválili v pondělí středočeští zastupitelé. Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Hořeního se však po D3 začne jezdit až po roce 2015.
O výstavbě D3 se hovoří už přes dvacet let. Je běžné, že příprava výstavby trvá tak dlouho?
Až na výjimky jde vždy o projekty na 30 až 50 let. Třeba dálnice D1 není stále hotová, přitom se začala stavět v roce 1939. Stejně tak D5 se budovala od roku 1977 a hotova byla letos. D3 má prim v tom, že to bude poslední dálniční úsek v zemi. Přes deset let se o ní jen diskutuje, teď jsme konečně mohli začít s přípravou výstavby. Při české legislativě, která dálnicím moc nefandí, to znamená sedm, deset let, než se dostaneme k samotné výstavbě.
Kdy by se tedy mohla D3 začít stavět?
To je těžké, nikdo to neřekne přesně. Máme zákony, které musíme ctít. Když to dobře půjde a nikdo se neodvolá, tak se začne za sedm let. Je třeba připravit dokumentaci o vlivu na životní prostřední, územní řízení, stavební povolení, vykoupení pozemků, stavební povolení...
Kolik bude stavba stát?
Celá dálnice má být dlouhá 172 kilometrů. Hotových je jich devět v Jihočeském kraji. Celkem jsou náklady odhadnuty na 80 miliard, ale je to jen hrubý odhad. V Posázaví je například plánován ohromný most, který jistě bude drahý.
Uvítali jste tuto variantu, která vede přes Posázaví?
Je to nejrychlejší trasa, prosazovali jsme ji. Navíc obslouží lokality, kde není vyhovující síť silnic. Třeba Sedlčansko.
Kdy by se po nové dálnici mohlo začít jezdit?
Jihočeská strana je na tom lépe. Vroce 2010 by tam mohlo přibýt několik desítek kilometrů. Po středočeské části se nezačne jezdit dřív než po roce 2015.
***
* Historie D3
80. léta 20. století: Objevují se první úvahy o stavbě dálnice D3, která by spojila Prahu s jihem Čech. 90. léta 20. století: Sílí hlasy podporující výstavbu dálnice D3. 1999–2001: Ekologové bojují proti výstavbě D3. Navrhují alternativu: rozšířit silnici I. třídy na Tábor. 2001: Posázaví navštívil tehdejší prezident Václav Havel. K otázce dálnice však neřekl ani ano, ani ne. leden 2003: Ministerstvo životního prostředí zastavilo stavbu D3 v úseku Mezno–Nová Hospoda. listopad 2003: Středočeský hejtman Petr Bendl podpořil koncepci samostatné D3. duben 2004: Referendum o dálnici v Jílovém u Prahy bylo neplatné, nebyla poloviční účast obyvatel. listopad 2004: Obyvatelé obce Libeř se v místním referendu o stavbě dálnice D3 vyjádřili proti takzvané západní trase. únor 2005: Středočeský krajský úřad odložil konečné rozhodnutí o podobě dálnice. Důvodem byl odmítavý postoj ministerstva životního prostředí. listopad 2006: Posázavské obce chtějí prostřednictvím stavebních uzávěr omezit stavbu dálnice D3. prosinec 2006: Zastupitelé Středočeského kraje schválili územní plány velkých územních celků Benešovska a Pražského regionu, které počítají s výstavbou dálnice D3 v takzvané stabilizované trase přes Posázaví.
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - střední čechy (střed)
|