NEWTON MEDIA MONITORING NEWTON INFORMATION TECHNOLOGY, s.r.o.

Plné znění zprávy

Dálniční tah D3 na jih Čech povede přes Posázaví
20.12.2006  Právo  str. 05  Zpravodajství
RADEK PLAVECKÝ
Proti plánované trase dálnice protestují ekologové i mnohé obce v oblasti

Výstavba kontroverzní dálnice D3 přes Posázaví se opět přiblížila. Zastupitelstvo Středočeského kraje v pondělí schválilo územní plány, které určují mimo jiné i trasu dálnice.
Kraj ale současně připouští, že s dálnicí bude ještě problém. „Byla vybrána stabilizovaná varianta pro D3, která se jeví jako nejméně bolestivá. O významný krok se posouvá také příprava Pražského okruhu, který musí být stavěn synchronně s dálnicí D3,“ vysvětlil hejtman Středočeského kraje Petr Bendl (ODS).
Proti stavbě klíčové komunikace na jih Evropy protestují obce i ekologická sdružení.
Sedm radnic už schválilo stavební uzávěry, které průchod dálnice jejich katastrem omezují. „Chystá se řada soudních žalob, které se opřou o pochybení v procesu schvalování územních plánů,“ upozornila Eva Tylová (SZ), zastupitelka hlavního města Prahy a neúspěšná kandidátka do Senátu za Benešovsko, která se této dálnici věnuje už od doby, kdy působila jako náměstkyně ministra životního prostředí.

Lidé se bouří

Výstavba dálnice ještě rozhodně není na spadnutí. Ačkoli byl schválen významný dokument, který realizaci trochu přiblížil, nedá se čekat, že by se s výstavbou začalo během nadcházejících měsíců. Čekat se dají spíš další spory a tahanice o konečnou podobu a trasu.
„Nikomu by se nelíbilo, kdyby mu naplánovali za zahradou dálnici. Nemůžou se nám divit, že protestujeme, černý Petr vyšel na nás,“ řekl obyvatel obce Libeř. Právě kolem ní povede jeden z mostů přes Záhořanské údolí. „Máme to mít asi sto metrů od zahrady,“ dodával muž.
„Dálnice rozdělí katastr města Jílové u Prahy na dvě části, a tím ochromí citlivý rozvoj města i celého dolního Posázaví. Rozparceluje krajinářsky cennou oblast a znemožní její rekreační využití,“ argumentuje Oldřich Janeba (SZ) z Jílového u Prahy.
Protestující zelení nabízejí alternativu místo dálnice. „Měly by se spíš vybudovat tři pruhy na stávající silnici I/3 a důsledně dokončit obchvaty obcí. Pro tranzitní dopravu by se měla dokončit silnice R4 na České Budějovice,“ navrhovala Tylová, podle které je navíc plánovaná D3 nákladná kvůli složitým technickým řešením právě při překlenování posázavské krajiny. „Odhady jsou nyní kolem 30 miliard, ale než se začne stavět, bude to dvojnásobek,“ předpokládá.
Dálnice D3 má být dlouhá přes 170 kilometrů. Razantnější výstavba se má rozběhnout až po roce 2010.

Obrázek

Schválená trasa dálnice D3

Foto popis| Vizualizace dálničního mostu na D3 u Libeře přes Záhořanské údolí, který má vést 100 metrů od domů v Libeři.
Foto popis| PRÁVO - ti Na mapě je vybraná varianta dálnice D3 přes Posázaví znázorněna červeně.


 
© 2005 NEWTON INFORMATION TECHNOLOGY, s.r.o.
www.newtonit.cz