NEWTON MEDIA MONITORING NEWTON Media a.s.

Plné znění zprávy

Bendl: Když to půjde, kraji pomůžu
21.1.2009  Mladá fronta DNES  str. 03  střední Čechy
ZUZANA PŮROVÁ
PLÁNY NASTUPUJÍCÍHO MINISTRA DOPRAVY Dálnice D3, pražský okruh, rozvoj železnice mezi Prahou a Kladnem patří mezi priority nastupujícího šéfa resortu dopravy Petra Bendla. V rozhovoru však zdůrazňuje, že nemůže být středočeským ministrem.

Střední Čechy - Osm let Petr Bendl (ODS) z pozice hejtmana vyjednával s ministerstvem dopravy. Tu o urychlení stavby silnice, jindy o penězích. Teď se budou hejtmani obracet na něj. Prezident Václav Klaus podepíše nejspíš tento týden jeho jmenování ministrem dopravy. Ale Bendl už teď upozorňuje: „Středočechům moc nadržovat nemůžu. Budu se věnovat celému Česku. Ve vládě nejsou regionální ministři.“

*

Ve středních Čechách se mluví o tom, jak to teď bude mít sociálnědemokratické vedení kraje s dopravou složité. Že když za vámi, jako za ministrem, přijde hejtman David Rath, projeví se vzájemná averze a bude to mít dopad na peníze, které kraj dostane.

Je otázka, s čím kraj přijde. Pokud ale vedení kraje říká, že má na to, aby rozdávalo služby zadarmo, tak tím zároveň říká, že žádné peníze moc nepotřebuje. Slibují: My vám ve všem přidáme, budete jezdit zadarmo, nebudete platit u doktora a my to všechno zaplatíme. Tvrdit lidem, že kraj je v pohodě a má spoustu peněz, a na druhou stranu se obracet na vládu a na stát a říkat si o peníze, to si neumím dost dobře představit. Ale o rozumných věcech diskutovat budeme.

* A obráceně, nebudete Středočechům nadržovat? Ne Davidu Rathovi, ale kraji.

Budu pod velkým drobnohledem a pozornost budu muset rozdělovat všude. Znám tohle už z hejtmanství, také se všichni dívali, jestli nebudu nadstandardně pomáhat Kladnu (pozn. red. Petr Bendl byl v letech 1994-1998 starostou Kladna).

* Takže na to, že to na ministerstvu budou mít dobré, se Středočeši těšit nemohou?

Záleží na tom, s čím přijdou, s jakým problémem. Bude-li to v mých silách, pomůžu rád.

* Je něco z oblasti dopravy, co jste ještě jako hejtman měl v plánu a nestihl to kvůli prohraným volbám? Něco, co teď můžete dodělat zministerstva?

Určitě je to budování pražského okruhu. Tak jako se nám povedlo z hejtmanství ve spolupráci sministerstvem dopravy urychlit stavbu karlovarské silnice R6, tak se budu snažit, aby záležitosti s národním dopadem byly prioritní. Tedy okruh, dálnice D3 nebo modernizace železnice Praha - Kladno. Tedy věci, které se dotýkají středních Čech. Ale upozorňuji, že se budu věnovat celému Česku. Ve vládě přece nejsou regionální ministři.

Starosta a hejtman. Pro ministra výhoda

* Jaké klíčové problémy středních Čech má ministr v kompetenci?

Ty jsem vyjmenoval - dálnice D3, pražský okruh, rozvoj železnice, to znamená Milovice - Lysá nad Labem a Praha - Kladno.

* A co třeba obchvaty středočeských měst?

Pokud se to týká státních komunikací, tak je to samozřejmě součást priorit ministerstva dopravy.

* Co přetížené kamiony na okresních silnicích nebo mýtné? To jsou také problémy, které střední Čechy extrémně zatěžují. Řešil jste je jako hejtman sministerstvem, teď je budete moci řešit sám...

Ano, musím se seznámit se situací, do jaké míry je připravený satelitní způsob mýtného, který jsem prosazoval dlouhá léta. Takémusím zjistit závazky, které ministerstvo dopravy má k elektronickému mýtnému. Musíme více tlačit na to, aby kamiony jezdily ne přes města a obce, ale po dálnicích a rychlostních silnicích.

* Jako středočeský zastupitel víte, co se po volbách změnilo v dopravních plánech kraje. Cítíte, že něco z toho, co chtěla ODS, je ohroženo?

Kraj omezil financování bezpečnostních opatření na silnicích. My měli v plánu každý rok instalovat nejméně čtyři váhy na nákladní auta, ty jsem v rozpočtu také nenašel, navíc kraj dá o stamiliony méně na údržbu komunikací. Nezdá se, že by doprava byla prioritou Středočeského kraje. Ale to jsou věci, které si kraj dělá sám, do toho ministerstvo zasáhnout nemůže. My můžeme zasáhnout do správy a údržby státních komunikací.

* Zmiňoval jste, že chcete hodně dopravy přesunout na železnici. Právě Středočechům by to asi hodně pomohlo...

Ministerstvo má pravomoc tlačit na to, aby se zboží a lidé dostali na železnici. Co se týče cestujících, tak pokud železnice nabídne častější spojení a odpovídající kvalitu cestování, tedy nové a čisté vozy, lepší nádraží, věřím, že lidé pojedou spíš vlakem a silnice se odlehčí.

* Jaká je středočeská železniční síť?

Je hodně rozšířená, ale v dobrém stavu není, potřebuje investice. Ministerstvo dopravy se musí soustředit na kvalitnější vozový park. Vždycky je něco za něco. Kamiony, které přes střední Čechy dopravují zboží, jsou zátěží stejně jako osobní doprava lidí, kteří jezdí do Prahy za prací. Ale poloha kraje má i výhody, více práce, vyšší průměrnou výplatu.

* Hejtman Rath začal prosazovat jinou trasu obchvatu Prahy, chce severní variantu místo jižní. Tu jste zase prosazoval vy...

Severní varianta je variantou postavenou proti obyvatelům středních Čech. Z velké části i proti Praze. I pro hlavní město je jižní varianta lepším řešením. Můj názor se vždy opíral o stanoviska lidí žijících v tom území, stanoviska zastupitelů obcí a starostů.

* Budete se dál snažit prosadit původní variantu? Kdo má rozhodovací pravomoc?

Středočeský kraj schvaluje územní plán a pak teprve nastupujeministerstvo. Kraj si musí určit, kudy má trasa jít, vyřešit si to se všemi dotčenými obcemi a městy. Ten, kdo určuje, kudy komunikace může vést, je tedy kraj.

* Může se stavba zdržet?

Když se bude měnit to, co se dlouhou dobu řešilo, ke zdržení dojde, a dokonce to uškodí lidem ve středních Čechách. Ale je to jejich věc (pozn. red. sociálnědemokratického vedení kraje) a ministr dopravy to ovlivnit neumí. Jižní varianta je navíc už rozjednaná, i když ne definitivní.

Zůstane krajským zastupitelem? Uvidí se

* Osm let jste byl hejtmanem, před tím starostou Kladna. Je výhoda teprve teď jít šéfovat na ministerstvo?

Mít komunální a regionální zkušenost je určitě dobře, protože člověk si ten politický chodníček vyšlape odspodu, a když řeší regionální problémy, víc rozumí těm národním. Řada těch věcí je velmi podobných, ať už se to týká železnice, silniční dopravy, evropských peněz.

* Budete ministr, jste středočeský zastupitel. Sám si necháváte prověřit, zda jde funkce skloubit, jestli to zákon dovoluje. Už znáte rozhodnutí?

Prověřují to právníci. Když mi to zákon dovolí, v zastupitelstvu zůstanu, když ne, odejdu. Platí ale, že kdybych musel odejít, určitě bych využívalmožnosti vyjadřovat se tam k různým tématům. (pozn. red. Bendl by jako ministr měl právo vystoupit na jednání zastupitelstva).

* V parlamentních volbách prý povedete středočeskou kandidátku ODS. Je to pravda?

To je hodně předčasné. Nevím, co bude za tři měsíce, natož za delší dobu. Nevím dokonce ani to, kdy budou parlamentní volby.

* Připouštíte si tedy i možnost, že můžete být ministrem velmi krátce? Že když vláda Mirka Topolánka padne, budou volby dříve?

Jako hejtman jsem mohl být odvolaný ze dne na den, stejně tak jako starosta, takže jsem na tuhle situaci připravený.

* Po volbách jste oznámil, že půjdete pracovat do rodinných firem. Stihl jste to vůbec?

Měl jsem všechno připravené, ale nemohl jsem začít, než bude jasno, jak to dopadne s obměnou vlády.

* Politická kariéra - narozen 24. ledna 1966 v Kladně, ženatý, 2 děti - do ODS vstoupil v roce 1991, nyní je místopředsedou strany a předsedou středočeské ODS - v letech 1994 až 1998 starosta Kladna - v letech 1998 až 2001 poslanec parlamentu - v letech 2001 až 2008 hejtmanem Středočeského kraje

Foto popis| UVIDÍM. Bývalý hejtman pomoc Středočechům neodmítá, nadržovat jim však jako ministr nebude.
Foto autor| FOTO: MAFA - JOSEF VOSTÁREK

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - střední čechy (střed)


 
© 2009 NEWTON Media a.s.
www.newtonmedia.cz