Úřady si přehazují odpovědnost za průtahy při projednávání trasy dálnice D3, která má spojit Prahu s jihem Čech. Středočeský hejtman Petr Bendl na počátku srpna ze zdržování obvinil ministerstvo životního prostředí, které zase vinu svaluje na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). To nařčení odmítá a tvrdí, že zdržení je naopak způsobeno neopodstatněnými požadavky ministerstva.
U výstavby D3 je nyní přezkoumáván vliv na životní prostředí (EIA), výsledky by měly být k dispozici zhruba do roka. Ministerstvo obvinilo ŘSD, že mu nepředložilo technické zpracování tras dálnice podle popisu, který mu předem doručilo. „Nejenže ŘSD varianty dálnic předložilo pozdě, ale navíc nejsou zpracovány dobře a investor na nich bude muset ještě hodně odpracovat. Na bedra ŘSD tak padá půlroční zdržení výstavby dálnice,“ uvedl náměstek ministra Aleš Kuták.
ŘSD jeho tvrzení odmítá. Mluvčí podniku Martina Vápeníková řekla, že zdržení oproti dřívějším harmonogramům přípravy dálnice D3 je způsobeno právě požadavkem ministerstva na posouzení alternativní trasy, která by kopírovala silnici I/3. Tato varianta přitom není v souladu se schválenými územními plány, poznamenala. Namítla také, že ŘSD nemá povinnost předkládat veškeré technické studie k hodnocení a odsouhlasení ministerstvu. „V tomto případě tak bylo konáno na základě neoficiálního požadavku MŽP vzneseného v červnu 2008, proto nemůžeme souhlasit ani s tvrzením, že ŘSD varianty dálnic předložilo pozdě,“ uvedla Martina Vápeníková.
Kraj kontra MŽP
O výstavbě dálnice D3 se hovoří od konce 90. let. Na spojení Prahy a jihu Čech existovalo několik variant, odborníci se dlouho nemohli shodnout na konečné verzi. Středočeské zastupitelstvo podpořené tehdejší sociálnědemokratickou vládou nakonec vybralo takzvanou stabilizovanou variantu, která se vyhýbá D1 a napojuje se přímo na budovaný pražský okruh. Ministerstvo životního prostředí naopak od počátku prosazuje trasu, která by vedla poblíž táborské silnice I/3 a uchránila přírodní lokality Posázaví a České Sibiře. To se však nelíbí kraji, podle nějž by tato alternativa neúměrně zatěžovala obyvatele na Benešovsku a v dalších oblastech, kde už vede frekventovaná silnice I/3. Hejtmanství také kritizuje zvažované napojení na D1, které podle něj bude způsobovat dopravní kolapsy.
Foto autor| Foto: ŘSD
|