Jan HREŇO, moderátor
--------------------
Vláda dnes taky schválila peníze na stavbu dálnic. Fond dopravní infrastruktury dostane o tři a půl miliardy míň než letos. Celkem chce stát příští rok prostavět osmdesát čtyři miliard korun. Víc než polovinu z toho tvoří evropské peníze.
redaktor
--------------------
Nižší rozpočet výstavbu nových silnic nezastaví, dál tak bude pokračovat například stavba D47 na severní Moravě, jihočeské D3 a taky řady dalších silnic a železničních koridorů.
Gustáv SLAMEČKA, ředitel, Státní fond infrastruktury /Studio 6, 22. 9. 2008/
--------------------
Toto jsou priority, které jsou v našem rozpočtu. Tyto stavby určitě budou dofinancované do jejich zprovoznění.
Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/
--------------------
Pětaosmdesát miliard je maximum možného, co jsme schopni i v rámci údržby prostavět v České republice na železnici, na silnici i na vodě. A na to vlastně je dělán dnešní rozpočet SFRI.
redaktor
--------------------
Výdaje na dopravní stavby jdou z několika zdrojů. Nejvíce přispívá stát, který dá fondu třicet osm miliard korun. To je o sedm miliard míň než vloni. Podíl Evropské unie se naproti tomu každoročně zvyšuje, letos pošle třicet dva a v příštím roce třicet šest miliard. Zbytek tvoří úvěr od Evropské investiční banky.
Gustáv SLAMEČKA, ředitel, Státní fond infrastruktury /Studio 6, 22. 9. 2008/
--------------------
My jsme měli celkový rozpočet na rok 2008 ve výši osmdesát sedm miliard, tento rok dva devět je osmdesát čtyři a půl miliardy, další rok je znovu osmdesát čtyři miliardy, takže vidíme, že ten vývoj rozhodně je stabilizovaný. A myslím, že ty rozpočtové prostředky jsou dostatečné.
redaktor
--------------------
Vláda taky schválila povinnost platit mýtné na auta od tři a půl tuny. Zatímco autodopravci považují úpravu za spravedlivou, podle Hospodářské komory České republiky změna znevýhodní zejména malé a střední podnikatele závislé na automobilové dopravě. Návrh novely musí ještě schválit Poslanecká sněmovna.
Jan HREŇO, moderátor
--------------------
Slyšeli jsme - stát dá tedy do dopravní infrastruktury míň. Ohrozí to podle vás její výstavbu. A jaké jsou možnosti dalšího financování kromě půjček, evropských nebo státních peněz?
David MAREK, analytik, Patria Direct
--------------------
Samozřejmě neohrozí, ale může ji to zpomalit. A to určitě není žádoucí, protože jde o investici do budoucnosti, o investici do ekonomiky. Nejde o "projídání" rozpočtových peněz, ale o investování rozpočtových peněz a proti tomu ekonomové zpravidla výhrady nemají. Jiné zdroje. Samozřejmě nabízí se okamžitě další zdroj než státní peníze, to jsou privátní peníze, to znamená zapojení soukromého sektoru. I když v okamžiku, kdy ekonomika zpomaluje, může být tato varianta poněkud obtížná.
Jan HREŇO, moderátor
--------------------
Já vám děkuji za návštěvu ve studiu. Hezký večer.
David MAREK, analytik, Patria Direct
--------------------
Hezký večer.
|