Výstavbu desítek kilometrů dálnice D3 přes České Budějovice do Rakouska nechá stát na soukromých investorech. Je to poprvé, kdy stát odpovědnost za výstavbu dálnice přesune na firmy.
Tento plán předloží ministerstvo dopravy do konce září vládě.
Konsorcium firem, které vzejde z výběrového řízení, by mělo na základě koncese za přibližně 40 miliard korun postavit a třicet let provozovat značnou část dálnice D3. Ta by v budoucnu měla spojit hlavní město s Budějovicemi a rakouskou hranicí. A mimo jiné významně odlehčit přetížené brněnské tepně.
„Koncesionář by měl postavit 75 kilometrů dálnice ze Soběslavi na rakouskou hranici. Spravovat bude dokonce 110 kilometrů dálnice D3,“ řekl deníku E15 náměstek ministra dopravy Jiří Hodač. Vláda by podle Hodače měla výstavbu D3 projednat do konce září, do poloviny příštího roku by mělo být ukončené výběrové řízení a vybrány firmy, které se na výstavbě a provozu D3 budou podílet.
Kvůli tomuto projektu, na kterém chce ministerstvo dopravy dokázat funkčnost a efektivnost projektů založených na spolupráci státu s firmami, hodlá dokonce změnit zákon. Podle současných právních norem totiž stát musí koncesionáři předat připravené vykoupené pozemky. To se však změní. „Odpovědnost za výkup pozemků bude mít podle novely koncesionář,“ dodal Hodač.
Pokračování » události str. 4
D3 postaví soukromník
Dokončení ze str. 1
Pokud se plány ministerstva dopravy vyplní, měly by se po celém jihočeském úseku dálnice D3 automobily projet již v roce 2014. Celá trasa D3 z Prahy až na hranice s Rakouskem měří 171,4 kilometru. Kdy bude dobudována, není jisté. Ministerstvo životního prostředí totiž předložilo další variantu středočeské části. Pokud ji prosadí, dojde k dalšímu zpoždění. Současná „stabilizovaná“ varianta je již schválená středočeským krajským zastupitelstvem i vládou a je vyznačená v územním plánu. Ministerstvo životního prostředí však navrhuje variantu, která místy vede souběžně s dálnicí D1 a v její blízkosti. MŽP především vadí, že stabilizovaná varianta ničí krajinu Posázaví a Českou Sibiř na Voticku. Dálnice D3 nyní vede pouze na 16kilometrovém úseku mezi Táborem a Meznem. Na začátku října začne stavba dalších 27 kilometrů mezi Táborem a Veselím na Lužnicí. Vyjde na deset miliard korun a měla by být hotova do tří let.
O autorovi| Vladimír Piskáček / Praha
|