NEWTON MEDIA MONITORING NEWTON Media a.s.

Plné znění zprávy

Co pro vás představuje dálnice D3?
22.9.2008  Mladá fronta DNES  str. 03  Jižní Čechy
KRAJSKÉ VOLBY 2008 MF DNES začíná pravidelný předvolební seriál, kde lídrům nejsilnějších stran ukazuje fotografii, která zobrazuje jeden z nejdůležitějších současných problémů v Jihočeském kraji. Jejich úkolem je situaci okomentovat, případně navrhnout další řešení.

Dálnice D3 je jednou ze stěžejních dopravních tepen v Jihočeském kraji.
Komunikace ale bohužel patří k nejpomaleji rostoucím dopravním tepnám v České republice.
Práce neusále prodlužuje zejména nedostatek financí. Z celkových 68 kilometrů, se kterými se v kraji počítá, jich zatím mohou řidiči využívat pouhých 16. Celý úsek dálnice na jihu Čech, která se začala budovat v roce 1988, má být hotov v roce 2014. MF DNES přináší názor šesti kandidátů na post hejtmana na tuto stavbu.

Jan Zahradník (ODS): Přivede do kraje investory

Potřebujeme dálnici především jako bezpečnou a rychlou dopravní cestu, spojující náš kraj s hlavním městem i s našimi jižními sousedy.
Máme už dost pomalého a nebezpečného cestování po nynějších silnicích, které jsou lemované řadou pomníčků. Také občané měst jižně od Tábora mají právem plné zuby nepřetržité řeky aut, znemožňující jim přejít na druhou stranu silnice. Je nám rovněž jasné, že s dálnicí přijde do našeho kraje další rozvoj a taky investoři, pro něž byla dosud špatná dopravní dostupnost kraje důvodem jít jinam. Vítáme proto oněch šestnáct kilometrů od Tábora na sever, ale rozhodně se s nimi nesmíme spokojit. Jihočeská ODS vyvíjela neustávající tlak na vlády, aby na jih Čech nezapomínaly a směřovaly k nám peníze na stavbu dálnice jako do jiných krajů. Teprve ministr dopravy Aleš Řebíček prosadil, že další sedmadvacetikilometrový úsek dálnice D3 jižně od Tábora bude postaven za státní peníze do roku 2011. A co dál? Chce-li stát rozšiřovat Jadernou elektrárnu v Temelíně, musí investovat i do dálnic v kraji. Od Tábora na jižní hranici chceme jezdit po dálnici už v roce 2014.

Petr Braný (KSČM): Pozor na drahé mýto

Jihočeskou krajinu přetvářely lidské ruce po staletí s citem a ohledem na krásnou přírodu. Věřím, že takto budou pokračovat také stavitelé s těžkou technikou i při výstavbě dálnice D3, která je pro další rozvoj regionu nezbytná. Je škoda jen přihlížet, jak jedou investoři jinam, kde mají lepší spojení. Proto podporuji urychlenou výstavbu dalších kilometrů nové dálnice i projekt PPP, což je projekt partnerství veřejné a soukromé sféry, ale jen při dodržení podmínky, že soukromý investor bude dálnici spravovat nejméně padesát až sedmdesát let.
Současný návrh, který počítá se třiceti lety, je neúnosný. V praxi by totiž znamenal, že pro Jihočechy by bylo mýtné několikanásobně vyšší než kdekoli jinde v České republice. Každý investor by měl mít zájem, aby se investice vrátila se ziskem. A je nabíledni, že to za třicet let při vysokých finančních nákladech není rozhodně možné. Samozřejmě, že jsem i pro pokračování budování nových kilometrů na projektu rychlostní komunikace R4, která spojí Prahu a České Budějovice přes Písek, ale zde upřednostňuji jednoznačně finanční podporu státu.

Jiří Zimola (ČSSD): Opět jsme v bodě nula

OD3 se zatím mnohem víc mluví, než se po ní skutečně jezdí. Pouhých 16 km jihočeské dálnice je výsledkem dosavadního bezvýznamného tlaku krajské samosprávy a jejího úřadu na vládu a parlament. Za vlád ČSSD byl pro kraj viník jasný, horší je to dnes, kdy se za dva roky vládnutí ODS nijak nepokročilo. Úsek z Chotovin do Mezna byl zahájen ještě za vlád ČSSD, stejně tak sociálně demokratická vláda rozhodla o zařazení jihočeské dálnice mezi PPP projekty. S vítěznou firmou byla ale vloni ukončena spolupráce, a opět jsme tak v bodě nula. Zahájením stavby dalšího úseku z Tábora do Veselí nad Lužnicí se snad blýská na lepší časy. ČSSD podpoří urychlené vyřízení dosud nevyjasněných pozemkových záležitostí tak, aby nejpozději v roce 2014 byla dálnice u Budějovic. Na ni musí navazovat další modernizace komunikací - z krajského města na Jindřichův Hradec, z Budějovic na jih k rakouským hranicím a R4 na Písek. Chceme také dohlédnout na to, aby stavba dálnice nebyla předražená a kvalita odpovídala vynaloženým penězům. Příklady z jiných konců republiky jsou pro nás dostatečně vážným varováním.

Vlad. Pavelka (KDU-ČSL): Důležitější je cesta do Unie

Zdětství mi vytanula vzpomínka na koňské povozy projíždějící městem, z nichž jsme nejraději sledovali poštu a pivovar. Slýchali jsme sice, že existují jakési dálnice, ale to byly tehdy nějaké fantazie z verneovek. Dnes i malé děti znají nejen dálnice, ale i tajemný význam kódů D3, R3, R4. Nepochybuji o tom, že dříve nebo později přestoupí détrojka z říše představ do reality a určitě by se mi líbilo, kdyby se začalo stavět napřed kolem Českých Budějovic a dál na jih, protože cestu do Evropy v současné době považuji za důležitější než cestu do Prahy. Určitě by se mi také líbilo přenesení těžiště dopravy na železnici. Jestli se nám někdy zdálo, že naše silnice už větší zátěž neunesou, další vývoj nás přesvědčil, že bude hůř a silnice budu zatíženy ještě víc. Nicméně vydat se zpět proti toku času nelze a nám nezbývá, než přemýšlet, jak dopady civilizace alespoň zmírnit. Potřeba moderní silniční sítě je prostě realitou. Pohled na silnice první třídy však ukazuje, že výstavba dálnice zdaleka nevyřeší dopravní problémy na jihu Čech. Stát je nám i v těchto silnicích hodně dlužen a je třeba, abychom mu to důrazně připomínali.

Lumír Mraček (SNK-ED): Ubude dopravních nehod

Již od samého začátku fungování Jihočeského kraje bylo stěžejním bodem propojení tohoto zemědělskorekreačního kraje s ostatními sousedy v naší republice i v zahraničí. Rozvoj regionu je životně spjat zejména s dopravní trasou dálnice D3, na kterou bude navazovat další regionální síť silnic. Jejím cílem je umožnit na jedné straně odklony silnic vedoucích přes naše města, na druhé straně pak zkvalitnit cestování turistů a návštěvníků celé republiky, včetně dopravců, jejichž kamiony převáží zboží. Pro mne, jako lékaře záchranné služby, znamená dálnice D3 významné snížení počtu dopravních nehod, jimiž je nynější E55 tak proslulá. Snahy SNK-ED o pokračování výstavby našly pozitivní odezvu v zahájení další fáze výstavby této strategické dopravní spojnice od Tábora směrem jižním a věřím, že naší prací přispějeme k co možná nejplynulejší výstavbě a dokončení. To by mělo být korunováno v letech 2014 - 2015 předáním stavby veřejnosti. Co se týká životního prostředí, pak stažení zejména kamionové přepravy na tuto tepnu a plynulá jízda těchto monster umožní ochránit ostatní území krásných jižních Čech před zplodinami.

Jiří Guth (Strana zelených): Betonová krajina? Ne, díky

Potřebujeme se někam dostat, chceme bezpečné ulice a klid v noci. Zelení proto důrazně prosazují zavedení integrovaného dopravního systému.
Ten přinese lidem v celém kraji lepší veřejnou dopravu - větší využití železnice, časté a dobře navazující spoje a jednotnou jízdenku. Nepotřebujeme utrácet miliardy korun za zbytečné tisíce kubíků betonu. Zelení proto podporují výstavbu silnic jen tam, kde jsou nutné. To je například dálnice D3 od Tábora k Veselí nad Lužnicí, obchvaty Dasného a Češnovic, Lišova a Štěpánovic nebo Trhových Svinů. Někde to bez auta nejde, ale mnohde ano. Proto budou zelení na kraji ve spolupráci s obcemi víc pomáhat cyklistice pro dopravu do práce nebo do školy. Zelení podporují modernizaci železnic včetně IV. koridoru a výstavbu vysokorychlostní trati souběžné s dálnicí D1. Pak bude možné například jezdit rychlíkem z Budějovic do Brna za dvě hodiny. Dopravní stavby mají životnost desítky let, ceny energií ale stále porostou. Zelená politika prosazuje rozvoj veřejné, železniční a bezmotorové dopravy a takové uspořádání území a lidských činností v něm, které nezvyšuje přepravní nároky.

Foto popis| ZATÍM JEN 16 KILOMETRŮ. Dosud poslední úsek dálnice D3 byl 17. prosince 2007 otevřen mezi Chotovinami a Meznem na Táborsku.
Foto autor| FOTO: MAFA - SLAVOMÍR KUBEŠ

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - jižní Čechy


 
© 2008 NEWTON Media a.s.
www.newtonmedia.cz