NEWTON MEDIA MONITORING NEWTON Media a.s.

Plné znění zprávy

Výlet do Prčic
25.3.2010  Haló noviny  str. 08  Cestujeme
Dvojměstys Sedlec-Prčice je znám zejména každoročním jarním pochodem »Z Prahy do Prčic i odjinud«. Pochod se poprvé konal v roce 1966. Vznikl v reakci na ožehavý problém rostoucí otylosti. Těžká fyzická dřina v práci rychle ubývala, stravování obyvatel se s rostoucí životní úrovní zlepšovalo. Místo racionálního stravování se někteří z nás stále více věnovali slavnostem obžerství. Pohodlný občan tak riskoval nadváhu, a nejednou i otylost. Prozíravější apelovali: »Nenechte to tak!« Aktivní začali organizovat akce »100 jarních kilometrů«, pochod »Praha - Prčice«, později rozšířený na »z Prahy i odjinud« a další. Časem se stal pochod do Prčic s 10 až 15 trasami masovou záležitostí.

Kdysi jsem jej také šel, ale nenadchl mě. Mohutný dav táhnoucích lidí neumožňoval vychutnávat krásu Středočeské pahorkatiny, nádherného to koutu země české, který byl dosud ušetřen velké civilizace. Pravda, Středočeská pahorkatina neoplývá velkými atraktivními turistickými cíli. Kromě hraničního kaňonu řeky Vltavy na západě a zámku Konopiště, kláštera v Sázavě a hradu Českého Šternberka nemá další historické památky první kategorie, jenom větší počet památek kategorie druhé, a to zejména menších zámků. Ty jsou často účelově využity. Rozsáhlý region má ale minimum zvlášť chráněných území. Ani v něm ležící nejmenší Chráněná krajinná oblast Blaník nemá svou jádrovou rezervaci Velký a Malý Blaník zanesenu v kategorii národní. Přesto její zachovalost a malá narušenost mají značný půvab. Pro nenáročné turisty může být rájem. Zůstane-li zachována.

Hrozí rozetnutí

Středočeské pahorkatině hrozí bezohledné rozetnutí špatně trasovanou trasou dálnice D3. Dálnice má vést 13,5 km západně od největšího města regionu Benešova u Prahy. Takovou trasu rozumný dopravák nemůže požadovat. Hledejte ale mezi tvůrci dopravní politiky ČR rozum. Mají jen jedno jediné kritérium - aby si motoristé mohli co nejpohodlněji vozit zadek. Na nic jiného neberou zřetel. Že hlavní dopravní tah vede v linii Praha - Benešov -Tábor - České Budějovice? Na rozum zapomeňte, chtějí ji protáhnout velkou rekreační oblastí Jílového u Prahy, k Benešovu z ní postavit 13,5 kilometru dlouhý přivaděč za několik miliard korun a zničit tak další kus zachovalé krajiny.

Šetrnější alternativa

Mnohem levnější a šetrnější alternativou je využití dálnice D1 z Prahy do Mirošovic a přestavba navazující státovky na rychlostní silnici. Zahrnuje i stavbu sedmi chybějících obchvatů měst a obcí včetně asi kilometr dlouhého tunelu na západním okraji Benešova. O ní ale plánovači nechtějí slyšet. Zničení dobrých podmínek pro cestovní ruch v části Středočeské pahorkatiny vydávají dokonce za čin ve prospěch cestovního ruchu. A nově vydávají mrhání penězi i za protikrizové opatření.

Vyrážíme vlakem

Na výlet vyrážíme vlakem. Koridor je dosud hotov mezi PrahouHostivaří a Stránčicemi. Úsek Stránčice - Benešov se dokončuje. Výstavba úseku Benešov - Votice právě začíná. Z hlediska výluk nebude tolik bolet, protože se zde trať na řadě míst překládá za účelem dosažení rychlosti 160 kilometrů za hodinu a na zbylých úsecích se přidává druhá kolej. Vystupujeme v Heřmaničkách, kam každý rok táhnou zástupy účastníků pochodu Praha - Prčice. Teď je nádražíčko ospalé. Za několik let je nahradí zastávka už na moderní dvoukolejné trati. Do Prčic vede žlutě značená turistická cesta. Pravda, na rozcestí v polích ji někdo zničil, takže jsme si trochu zašli. Menší procházka v přírodě nám ale nedělá vůbec žádný problém.

Nepřehlédnutelný
hostinec

»Hostinec v Prčicích« se nedá přehlédnout. Před ním kroutíme nevěřícně očima. Kouřit se v něm smí jen v menším salonku!
Konečně někdo pochopil, že by na nekuřácké většině mohl mít vyšší tržby než na kuřácké menšině, o dobrém skutku pro zdraví zákazníků i personálu nemluvě. Samozřejmě si v něm dáme oběd. Vaří dobře. Kupodivu jsme tu ale jediní zákazníci.
Informační středisko na prčickém náměstí, na kterém nechybí soška »prčické boty«, je otevřeno jenom v pracovní dny. Zajímavá to podpora cestovního ruchu. Kousek za náměstím se nachází pěkný zámeček. Jeho renovace postoupila. V zámeckém parku roste i obrovský dub porostlý obrovským břečtanem.

Cestou z Prčic

Dál je značka poničená. V sousedních Přestavlkách značka míjí zámeček Nové Mitrovice. Též je renovován. Na nedalekém svahu je vidět velkou budovu hotelu a sjezdovku s vlekem. Je obrácena na jih. O kus dál se zastavujeme na odpočivadle. Přecházíme menší hřeben. Vycházíme u hřbitova. Patří k nedalekému Červenému Újezdu. Domek má zvláštní architekturu. Dál vede cesta poblíž dalšího hřebínku. Ještě jedno odpočivadlo. Rozcestí u hřbitova nad obcí Střezimíř. Scházíme k nádraží. Také toto nádraží za několik let nahradí zastávka na moderní koridorové trati. Má stát blíže k obci. Jan ZEMAN

Foto popis| Obří dub v zámeckém parku Prčický zámeček
Foto popis| Krajina u Prčic
Foto autor| FOTO - Agáta ZEMANOVÁ


 
© 2010 NEWTON Media a.s.
www.newtonmedia.cz