* Silnice z Prahy do Českých Budějovic je plná vyjetých kolejí a výmolů * Brázdí ji těžké kamiony, obcím chybí obchvaty
HN se vracejí k loňskému seriálu o českých silnicích. Každý pátek se díváme na místa, která vloni skončila v první desítce nejhorších úseků silnic. Toto je čtvrtý díl seriálu.
Jeden, druhý, třetí čtvrtý kamion. »Mami, já už chci jít,« tahá malý chlapec ženu za ruku na kraji přechodu. »Ještě počkej, vidíš, že jedou auta,« odpoví mu matka.
Na chodníku stráví téměř pět minut. Na druhou stranu je nepustí dlouhé kolony osobních aut a kamionů, které dopoledne projíždějí středočeským Miličínem.
30 000 aut denně
Obec leží na jedné z nejvytíženějších silnic první třídy z Prahy do Českých Budějovic, směřující k hranicím. A také na jedné z nejnebezpečnějších tras v Česku.
Podle statistik se zde loni stalo 1504 nehod, zemřelo 22 lidí. Při víkendové špičce, kdy se Pražané vydávají na chaty, projíždí obcemi na 30 tisíc aut denně.
V týdnu si pak obyvatelé vesnic »užívají« burácení kamionů, které směřují přes České Budějovice na hraniční přechod Dolní Dvořiště.
Na této trase řidiči zažívají vše, co dělá české silnice nebezpečné: kolony aut, vyjeté koleje od kamionů, díry v asfaltu, ostré zatáčky, nepřehledný terén a místy úzká vozovka.
Adrenalinová jízda začíná hned po sjezdu z dálnice D1 ze směru od Prahy. Ve stoupající zatáčce se zde ve dvou pruzích předjíždějí dva kamiony. Za nimi už řidiči osobních aut ztěžka došlapávají na brzdy. Někteří nevydrží a přes plnou čáru za nimi střihnou kličku do protisměru. Těsně míjejí blížící se tirák.
»Když je špička, za hodinu tu projede dva tisíce aut,« říká Pavel Pohůnek, starosta středočeských Olbramovic, kterými silnice prochází.
Vesnice se snaží bránit: digitální ukazatel upozorňuje projíždějící řidiče, jakou mají rychlost.
Od loňského roku kola automobilů zbrzďují bezpečnostní koberce na silnici. »Potřebujeme obchvat, který nám slibují dvacet let. Už je ale snad na dobré cestě,« doufá starosta.
Miličín je na tom podobně. »Ukazatel rychlosti máme, zbrzďovací plochy, kamery. Nic nepomáhá, v noci auta jen profičí,« říká jeho starosta Jiří Zíka.
Křižovatka smrti
Silnice z Prahy do Českých Budějovic prozatím nahrazuje plánovanou dálnici D3, která měla být postavena v příštích letech.
»Nyní probíhá další kolo jednání o trase dálnice ve Středočeském kraji,« říká Martina Vápeníková, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic. První úsek čtyřproudovky už řidiči projíždějí před Táborem. Další část do Českých Budějovic by se měla otevřít do pěti let.
Od loňska se tak na této trase příliš nezměnilo. Nepřibylo ani dopravní značení omezující rychlost. Jen v Plané nad Lužnicí zpomalil auta nový kruhový objezd. Více však bylo letos policejních hlídek – od Tábora do Budějovic pět.
»Všechny změny už jsme tady ale udělali, zbrzdění aut, výstrahy. Teď už je to na řidičích,« říká Václav Vališ z českobudějovického dopravního inspektorátu.
Řidiči však dál riskují. Dokazuje to křižovatka mezi Soběslaví a Veselím nad Lužnicí s odbočkou na Jindřichův Hradec. Auta tu sviští sto dvacet. Odbočit nebo cestu přejet chce pevné nervy.
Nebezpečný je i úsek obchvatu kolem Veselí nad Lužnicí u odbočky na Třeboň. Letos zde zemřeli dva mladí lidé v osobním autě, když se při předjíždění srazili v protisměru s kamionem.
Foto popis|
O autorovi| Petra Benešová, www.ihned.cz/benesova
|