Ministerstvo dopravy hlásí pětinový propad výběru z mýtného, které šlo na budování nových komunikací
Praha/ Krize, která drtí evropské hospodářství, bude mít kromě jiného také dopad na výstavbu silnic v Česku. Kvůli poklesu výnosů z kamionového mýtného, které se za první měsíc roku propadlo minimálně o 20 procent, budou chybět peníze ve Státním fondu dopravní infrastruktury a pravděpodobně se zpomalí výstavba nových silnic. Po setkání s hejtmany to včera potvrdil ministr dopravy Petr Bendl (ODS).
Za celý loňský rok se vČRna mýtném vybralo zhruba šest miliard. Pro letošek se odhadoval výběr mýta na stejné či dokonce vyšší úrovni než loni. Méně vyráběného zboží a tím i méně kamionů tomu ale udělá přítrž.
„Může se stát, že se některé stavby zastaví, ale my bychom spíše šli cestou natahování některých termínů dostavby,“ naznačil ministr.
Letos by se podle plánů ŘSD mělo otevřít 53 kilometrů komunikací, mezi nimi například zhruba patnáctikilometrový úsek „ostravské“ D47 či osm kilometrů „karlovarské“ R6. Další smělé plány jsou v budoucnu především u dálnic D3 z Prahy do Českých Budějovic či u nové dálnice na Moravu, úseku R35 ve východních Čechách.
Ministr Bendl ale včera nechtěl konkretizovat, které plánované silnice čeká útlum či opožděné zahájení. „Teď teprve řešíme čísla,“ řekl Deníku Bendl. Chudnoucímu rozpočtu na stavbu silnic v dohledné době nepomůže ani mýto pro malé nákladní automobily nad 3,5 tuny. Tato vozidla sice měla platit mýto už letos, ale poslanci nestihli schválit potřebnou změnu zákona.
Navíc hospodářský výbor sněmovny včera doporučil, aby malé náklaďáky začaly mýto platit až od roku 2011 a nikoliv od ledna 2010. V době krize by podle zákonodárců dopravci neměli být zatěžováni náklady navíc, s čímž souhlasí i ministr Bendl.
Nově při vyvlastnění
Kde by ale k posunu mělo dojít, je systém budování silnic po stavební stránce. Šéf Asociace krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD) včera potvrdil, že kraje ještě do poloviny roku předloží svůj návrh zákona o budování páteřního systému dopravy. Ten řeší hlavně problémy s vyvlastňováním pozemků. Mohl by tak platit takzvaný rakouský model.
„To znamená, že pokud s vlastníkem pozemku není možná dohoda o ceně za vyvlastnění pro veřejně prospěšnou stavbu, rozhoduje o ceně soud,“ uvedl Hašek.
Kraje také chtějí koncepčně řešit otázku financování regionální vlakové dopravy. Letos České dráhy žádají na krytí ztráty z provozu lokálek navíc zhruba 3,2 miliardy. Kraje je nemají, proto jim letos naposledy pomůže ministerstvo. Do budoucna by se pak měl připravit zcela nový návrh na financování regionální železnice. Podle Haška je zatím ve hře buď úprava rozpočtového určení daní nebo zavedení zvláštních účelových dotací, které by šly přímo ze státního rozpočtu. Pokud se ovšem požadavky ČD budou stupňovat, vyhlásí hejtmani na provozování motoráčků veřejné soutěže a dají šanci soukromníkům. Prvním krajem, kde o tom vážně uvažují už nyní, je liberecký region.
Foto popis| OTAZNÍK NAD DÁLNICEMI. Na jejich výstavbu je méně peněz, než se plánovalo, zejména z výběru mýtného.
Foto autor| Foto: Deník/Petr Bělka
Region| Střední Čechy
Publikováno| Pražský deník; Zpravodajství; 10
Publikováno| Boleslavský deník; Zpravodajství; 10
Publikováno| Benešovský deník; Zpravodajství; 10
Publikováno| Kladenský deník; Zpravodajství; 10
Publikováno| Berounský deník; Zpravodajství; 10
Publikováno| Kolínský deník; Zpravodajství; 10
Publikováno| Kutnohorský deník; Zpravodajství; 10
Publikováno| Mělnický deník; Zpravodajství; 10
Publikováno| Nymburský deník; Zpravodajství; 10
Publikováno| Příbramský deník; Zpravodajství; 10
Publikováno| Rakovnický deník; Zpravodajství; 10
ID| e479d073-6469-4cbe-bea2-f3c7b6b33ce9
|