Střední Čechy - Přejít z jedné části obce Chraštice na Příbramsku na druhou je velký problém. Obec totiž uprostřed protíná silnice první třídy vedoucí z Prahy na Písek. Na novou rychlostní silnici R4, která by se obci vyhnula, tu lidé čekají už roky. Zatím marně.
„Jednání o nové rychlostní silnici začala už v roce 1992. Už tehdy nám bylo řečeno, že to bude běh na dlouhou trať. A je,“ připomněla starostka Chraštic Marie Dvořáková. „Jsem teď s pracovníky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v kontaktu pořád. Poslední zprávy mám takové, že by letos chtěli na poslední, třetí úsek získat stavební povolení. Stavět by se mohlo začít v roce 2011,“ potvrdila Dvořáková.
Na středočeském území má mít pokračování výstavby rychlostní silnice R4 tři etapy.
Nejlépe připravená je ta první z nich. Měří necelých pět kilometrů a vede od křižovatky Skalka u Příbrami, kde teď čtyřproudá silnice končí, ke křižovatce u obce Háje, rovněž na Příbramsku.
Úsek se měl začít stavět už koncem loňského roku. Ale zatím se nic neděje. I z tohoto důvodu se uplynulé pondělí na radnici v Příbrami uskutečnilo jednání Sdružení pro výstavbu dálnice D3 a rychlostní silnice R4.
„Jednání iniciovalo naše město. Cílem bylo urychlit přípravy této stavby,“ řekl příbramský starosta Josef Řihák. Jednání se zúčastnili představitelé obcí a měst Příbram, Milín, Dubenec, Chraštice, Zbenice, Zalužany, Čimelice a Písek i zástupci Ředitelství silnic a dálnic.
Pokračování na str. C2
Obce chtějí dálnici rychleji
Pokračování ze str. C1
„Apelovali jsme na představitele ředitelství, aby se přípravy výstavby silnice R4 výrazně urychlily. Peníze na stavbu v řádech stovek milionů korun jsou k dispozici. Je třeba urychlit výkup pozemků a přípravu stavby,“ uvedl Josef Řihák.
Podle pracovníků z ŘSD jsou ale problémy s výkupy pozemků. Investoři narážejí na restituce a nesouhlasy s cenou pozemků, které jsou vykupovány. „Právě s vykupováním teď chceme pomoci. Chceme se do těchto jednání po vzoru Písku vložit, aby soukromníci své pozemky prodali za rozumnou cenu,“ potvrdil Řihák.
Rychlejší řešení první etapy by uvítali zejména obyvatelé obce Dubenec, přes kterou silnice číslo 4 rovněž vede. Navíc leží jen několik metrů za místem, kde končí čtyři pruhy.
„V pátek odpoledne nebo o víkendu se u nás nedá přejít silnice,“ postěžoval si dubenecký místostarosta Miloš Ptáček. O pokračování rychlostní sinice usiluje i starosta Milína Pavel Nekl. A to i přesto, že se Milínští před časem dočkali obchvatu.
Pokud nenastanou žádné komplikace, mají začít stavební práce na první etapě R4 v druhé polovině roku 2009.
Kdy začne další dlouho očekávaná stavba - dálnice D3, zatím není jasné. Přitom obyvatelé obcí na Benešovsku a v okrese Praha-západ na ni čekají už léta. Někteří z nich věří, že by jim teď mohl pomoci někdejší středočeský hejtman a současný ministr dopravy Petr Bendl.
„Výstavba dálnice D3 byla moje priorita už v době, kdy jsem působil jako hejtman. Do územních plánů jsme zakotvili takzvanou Stabilizovanou variantu přes Posázaví. Termín začátku stavby ale v tomto okamžiku není nikdo schopen objektivně stanovit. Chci, aby to bylo co nejdříve,“ uvedl před časem Bendl v on-line diskusi na serveru iDNES.
Jeho nástupce v křesle hejtmana David Rath po Bendlovi zase chce, aby usiloval o co nejrychlejší vybudování rychlodráhy z Prahy doKladna. Mezi projekty, které Rath považuje za nejdůležitější, patří i vybudování obchvatu na severu Prahy a silnice R6, jež je ve špatném technickém stavu a podle hejtmana je třeba ji prodloužit alespoň do Rakovníka.
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - střední čechy (střed)
|