NEWTON MEDIA MONITORING NEWTON Media a.s.

Plné znění zprávy

Nad návrhem politiky územního rozvoje ČR
30.9.2008  Haló noviny  str. 11  Ekonomika
Jan Zeman
Ministerstvo pro místní rozvoj vypracovalo a k připomínkování veřejnosti na internetu zpřístupnilo návrh politiky územního rozvoje ČR. Vcelku nepředstavuje výraznější pokrok proti předchozím obdobným materiálům. Zohledňuje potřeby výrobních resortů,málo se ohlíží na ochranu veřejných zájmů,jako je veřejné zdraví a životní prostředí.
K prioritám patří např.zničení chráněné ptačí oblasti Strážnické Pomoraví stavbou dálnice R55 v prý jediné možné trase středem chráněné oblasti. Je to v rozporu s právem Evropské unie (jde o soustavu zvlášť chráněných evropských území NATURA 2000)a mohou za to být vysoké finanční postihy...
K prioritám patří i stavba dopravně neodůvodněné a značně drahé dálnice R52 »Pohořelice-Mikulov« přes Novomlýnské přehrady,která vyvolá velmi silnou tranzitní dopravu od Katovic,Ostravy,Přerova a Břeclavi přes unikátní památkově chráněný areál zámku Valtice.. K dispozici je přitom podstatně levnější řešení -nevytížená dálnice D2 Brno -Břeclav s možností postavit dálniční obchvat Břeclavi a z něj pokračovat na Vídeň. Možná se v budoucnu postaví dálnice na Vídeň i z Břeclavi..
K prioritám patří i výstavba silně devastační dálnice R43 přes Brno -Bystrc s 30 000 obyvateli,jež navíc od Brna odřezává hlavní rekreační oblast Kníničské přehrady.
Na oltář automobilismu má být položena i velká rekreační oblast v dolním Posázaví a zachovalá krajina Středočeské pahorkatiny. Že je dálnice D3 mezi Meznem a Prahou dopravně špatně trasovaná (o 13,5 km míjí město Benešov u Prahy),že je hrubě devastační a že je mnohem dražší než využití stávající dálnice D1 do Mirošovic s možností navazující státovku modernizovat na parametry rychlostní silnice spojené s výstavbou chybějících obchvatů měst a obcí,prý nevadí..
Dálnice R35 má pak beznadějně rozetnout i velmi cennou krajinu Českého ráje.
Nadměrným leteckým hlukem občanů Hostivic,Nebušic,Ruzyně a dalších obcí má životní prostředí znehodnotit nová přistávací dráha na letišti v Praze -Ruzyni,která má přistávání letadel přiblížit k Praze,ač zdravý rozum žádá od Prahy jej vzdálit.
Ve výčtu podivných priorit návrhu politiky územního rozvoje ČR bych mohl ještě dlouho pokračovat. Jen mě napadá,zda jde o politiku územního rozvoje,nebo o politiku devastace našich regionů ve jménu automobilové,stavební a dalších lobby.


 
© 2008 NEWTON Media a.s.
www.newtonmedia.cz