Stavbu zpochybňuje ministerstvo životního prostředí, ekologické iniciativy – a přidali se zpěváci. Kraj trvá na svém kladném stanovisku a D3 uvítá i policie, která hlavní komunikaci I/3 nazývá „silnicí smrti“
Benešovsko/ Prohlášení ministra životního prostředí, které zpochybňuje trasování chystané dálnice D3 z Prahy přes Benešovsko na hranice Středočeského a Jihočeského kraje u Mezna, vyvolalo vlnu rozdílných stanovisek.
Představitelé Středočeského kraje trvají na původním stanovisku.
„Zpochybnění schválené stabilizované varianty dálnice D3 ze strany ministerstva životního prostředí pokládáme za nešťastné a nebezpečné. Celá diskuse by se tak mohla vrátit o osm let zpět. Další léta nebo dokonce desítky let by potom mohlo trvat, než stavba začne. Dopravní zátěž v mnoha obcích a městech Středočeského kraje je přitom dále neúnosná. Ve špičkách stojí na silnici I/3 i kilometrové kolony pomalu jedoucích aut. Ekologické dopady neřešení současné situace mohou být velmi vážné a dopadnou na hlavu těch, kteří schválenou stabilizovanou variantu dálnice D3 zpochybňují. Nynější silnice I. třídy patří navíc k nejnebezpečnějším dopravním úsekům v zemi s vysokým počtem nehod a obětí na životech,“ zdůraznil hejtman Petr Bendl.
„Musíme se teď spolu se starosty zaměřit na hledání takového technického řešení schválené trasy, které by bylo k životnímu prostředí co nejšetrnější. V tomto směru vidím i možnost pozitivního působení ministerstva životního prostředí. Destruktivní a zdržovací návrhy by mělo co nejrychleji opustit,“ dodal středočeský hejtman s tím, že medializovaný návrh vedení D3 přes zámecký park Konopiště není součástí schválené trasy a pro Středočeský kraj je nepřijatelný.
„Pan hejtman Bendl vycházel při obvinění mého ministerstva ze zpoždění stavby středočeské části dálnice D3 z nesprávných a nepravdivých informací. Když už měl potřebu někoho kritizovat za zpoždění přípravy dálnice D3, měl být adresátem jeho kritiky jiný resort. Ředitelství silnic a dálnic předložilo námi požadované varianty D3, které vedou mimo cenné partie Posázaví a České Sibiře teprve čtyři měsíce po jejich vypracování. Chci věřit tomu, že hejtman Bendl bude namísto neopodstatněné kritiky práce mých lidí spolupracovat s resortem při hledání řešení, které nepoškodí tyto cenné přírodní lokality,“ reagoval ministr životního prostředí Martin Bursík.
Odmítavý postoj ekologických organizací ke stavbě dálnice přes dolní Posázaví a připravovanou petici se rozhodli podpořit umělci.
Patří k nim zpěvačka Anna K., která v regionu bydlí a cítí povinnost vyjádřit se k záchraně například Zahořanského údolí a dalších výjimečných míst, kterými by tato stavba podle posledních plánů měla vést.
„Takových míst, které nesmyslně vedená dálnice D3 definitivně zdevastuje, je v naší zemi stále méně, a proto za ně stojí jakýmkoliv způsobem bojovat. Kdyby všichni vyrazili třeba pěšky nebo na kole na ta překrásná místa, dali by nám stoprocentně za pravdu! Věřím, že ti nejvyšší, kteří takhle rozhodují a rozdávají své podpisy pod miliardové zakázky, nevytáhli nikdy paty ze svých kanceláří – a už vůbec nezahlédli ani koutkem oka tu krásu, kterou se chystají zničit,“ uvedla Anna K., která spolu s kolegy Davidem Kollerem, Michalem Hrůzou, Kurtizánami z 25. avenue a skupinou Photolab vystoupí 29. srpna na koncertu v Pikovicích, kde se bude podepisovat i zmíněná petice proti D3.
„Těmito místy jsem několikrát prošel, projel na lodi i na kole. Rozhodně mi není lhostejný osud sázavského údolí. Dopravu na silnicích kraje řešit musíme. Stabilizovaná varianta je nejlepší ze všech – v uvozovkách špatných – řešení,“ vysvětlil hejtman Bendl. „Diskuze o trase D3 a územním plánu probíhaly se starosty a širokým spektrem lidí, kteří se podíleli na jeho řešení, dlouhá léta,“ doplnil hejtman.
Policie, zejména benešovská skupina dopravních nehod, má s provozem na zahlcené mezinárodní komunikaci I/3 (E55) mezi Mirošovicemi a Meznem, přezdívanou „silnice smrti“, každodenní zkušenosti.
„Silnice kapacitně pro současný provoz nevyhovuje. Dálnice D3 rozhodně ubere spoustu dopravy ve směru na Tábor i na Příbramsko. Čím dřív bude, tím lépe,“ objasnil policista Zdeněk Štěpánek, vedoucí skupiny dopravních nehod dopravního inspektorátu s dovětkem, že pokud se začne stavět až někdy za 10 let, tak to nepomůže. ...3
TRAGICKÁ ČÍSLA Letošní nehody leden – červen I/3 Senohraby – Mezno celkem 148, těžká zranění 8, lehká 38, smrtelná 4 I/18 Olbramovice – Vyšatoly celkem 7, těžká zranění 1, lehká 1 okres (mimo D1) celkem 808, těžká zranění 43, lehká 194, smrtelná 11 Zdroj: PČR Benešov
Více na: www.benesovsky.denik.cz
Foto popis| KOLIKRÁT NA silnici I/3 ještě vyjedou záchranáři ?
Foto autor| Foto: Deník/ (laj)
Region| Střední Čechy
|