FAKTA O D3

Dálnice D3 (Praha - Tábor – České Budějovice) je rozdělena na dvě základní části – tu, která prochází Středočeským krajem (Praha – Mezno) a druhou, která vede krajem Jihočeským (Mezno – České Budějovice). Státní hranice s Rakouskem nemá překročit jako dálnice, ale jako rychlostní komunikace R3. A jako taková má pokračovat dál na rakouském území. V Jihočeském kraji je část D3 postavena. Sdružení obcí KLID se zaměřuje na Středočeskou dálnici D3 (úseky 0301–0305). Trasu přes Posázaví KLID vidí jako dopravně a ekonomicky neefektivní a z dlouhodobého pohledu jako nevratně devastující.

SOUČASNÝ STAV STŘEDOČESKÉHO ÚSEKU D3

Než se postaví dálnice, musí proběhnout řada procesů, rozhodnutí, povolení a dokumentování. Abyste se lépe zorientovali, přinášíme vám základní požadavky v časové posloupnosti tak jak musí být splněny:
ÚPD - územně plánovací dokumentace (vymezení koridoru dálnice v územním plánu): ano (ÚP VÚC Pražský region a ÚP VÚC Benešovsko v trase tzv. stabilizované)
EIA - proces hodnocení vlivu stavby na životní prostředí (oznámení záměru a vlastní dokumentace, Environmental Impact Assesment): ano (srpen 2010)
MŽP - stanovisko ministerstva životního prostředí (předepisuje podmínky, které musí investor dodržet při výstavbě a za provozu): ano (prosinec 2011)
DÚR - dokumentace pro územní rozhodnutí (předprojektová dokumentace, která přesně definuje územní rozsah celé stavby, obsahuje množství průzkumů a upřesní finanční náročnost): není
ÚR - územní rozhodnutí o umístění stavby (rozhodnutí stavebího úřadu, které uzavírá územní řízení, umožňuje začít majetkoprávní činnost a určuje podmínky pro investora od dotčených orgánů státní správy a samosprávy): není
DSP - Dokumentace pro stavební povolení (přesné podmínky a parametry stavby): není
SP - Stavební povolení (souhrn všech podmínek k realizaci stavby): není
Zahájení výstavby: není


HISTORIE D3

1963 - schválena základní síť dálnic v Československu
1987 - dálniční síť byla doplněna o dálnici D3 v trase Praha - České Budějovice - Rakousko
1993 - vláda zrušila všechny předchozí koncepce dálničních sítí a nahradila je novým konceptem Rozvoj dálnic a silnic pro motorová vozidla do roku 2005
(vládní usnesení č. 631/1993)
1996 – vláda žádá od ministerstva dopravy analýzu vedení trasy D3
(vládní usnesení č. 528/1996)
1997 - vláda vyňala dálnici D3 z plánu výstavby dálnic do roku 2005
(vládní usnesení č. 86/1997)
1999 - dálnice D3 se podle strategického materiálu Návrh rozvoje dopravních sítí
v České republice do roku 2010
stala znovu součástí koncepce výstavby dálniční sítě České republiky
(vládní usnesení č. 741/1999)
2002 - sdružení obcí Klid předložilo alternativní studii PROMIKA (zpracoval Atelier Promika 08/2001)
2003 - vznikl rozpor mezi Ministerstvem životního prostředí (prosazujícím variantu
Zenkl - Vyhnálek) a Krajským úřadem Středočeského kraje (prosazujícím variantu stabilizovanou)
2005 - vláda. rozhodla o výběru koridoru pro dálnici D3 ve variantě stabilizované
(vládní usnesení č. 1643/2005)
2006 - zastupitelé Středočeského kraje schválili územní plány velkých územních celků Benešovska a Pražského regionu, které počítají s výstavbou dálnice D3 v takzvané stabilizované variantě
2007 – jako nesouhlas s trasováním dálnice D3 Posázavím, prosadil ministr životního prostředí Martin Bursík zřízení speciální tzv. expertní komise, která má vyhodnotit variantní řešení výstavby dálnice D3 ve Středočeském kraji
(vládní usnesení č. 1064/2007)
2009 – 8. prosince 2009 byly expertní komisí přijaty následující závěry k dálnici D3 ve Středočeském kraji - západní variantu vedení dálnice D3 ve Středočeském kraji preferuje pět členů skupiny odborníků, východní variantu preferují čtyři odborníci.
SWOT analýza


STRATEGICKÉ DOKUMENTY ČR

2008 - Politika územního rozvoje České republiky - návrh
Nově zpracovaný návrh Politiky územního rozvoje České republiky, který bude vláda schvalovat v roce 2008. Zde ke stažení ve formátu pdf (4,7 MB).
Veškeré informace o Politice územního rozvoje najdete zde.

2008 - Návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2008
Návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2008 zde ke stažení ve formátu pdf (6,5 MB).

2007 - Operační program Doprava
Text Operačního programu Doprava v podobě schválené Evropskou komisí dne 10.12.2007 zde ke stažení ve formátu pdf (1,3 MB). Tento dokument obsahuje i dvě přílohy: Příloha č. 1 Indikativní přehled velkých projektů (pdf 39kB) a Příloha č. 2 Předpokládané intenzity dopravních toků na silniční a železniční síti (pdf 2,1 MB). Veškeré další informace získáte na stránkách www.opd.cz.

2006 - Koncepce státní politiky cestovního ruchu České republiky 2007-2013
Ministerstvo pro místní rozvoj - Koncepce státní politiky cestovního ruchu ČR na období 2007-2013 - Zde ke stažení ve formátu word (3,2 MB)

2006 - Politika územního rozvoje České republiky
Usnesení vlády ČR č.561 ze dne 17. května 2006 o Politice územního rozvoje České republiky ...schvaluje Politiku územního rozvoje České republiky, obsaženou v části III materiálu č.j.661/06. Zde ke stažení ve formátu pdf (3,5 MB)

2005 - Strategie hospodářského růstu České republiky 2005-2013
Usnesení vlády ČR č.1500 ze dne 16.listopadu 2005 o Strategii hospodářského růstu České republiky ...schvaluje Strategii hospodářského růstu České republiky, obsaženou v materiálu č.j. 1804/05. Zde ke stažení ve formátu pdf (5,6 MB)

2005 - Strategie podpory dopravní obsluhy území
Ministerstvo dopravy - Strategie podpory dopravní obsluhy území
Strategie podpory dopravní obsluhy území (dále jen "Strategie") byla zpracována na základě usnesení vlády č. 882/2005 z 13. července 2005 jako návazný dokument na tímtéž usnesením vlády schválenou Dopravní politiku České republiky pro léta 2005-2013. Strategie zde ke stažení ve formátu word (382 kB)

2005 - Dopravní politika České republiky 2005-2013
Ministerstvo dopravy ČR - Dopravní politika České republiky pro léta 2005-2013
Zde ke stažení ve formátu pdf (0,9 MB)