ARCHIV AKTUALIT

25.9.2015 - EKOLOGIE: Dvojče Blanky v Posázaví.

Se čtyřletým zpožděním a vzrůstem nákladů z 27 na 43 miliard byl za pozornosti médií zprovozněn tunelový komplex Blanka. Stranou mediálního zájmu se chystá jeho dvojče, průchod západní varianty dálnice D3 Dolním Posázavím. Kořeny této varianty sahají od plánované germanizace Neveklovska za války, přes strategii Varšavské smlouvy až k obecně známým neřestem současné doby. Posázavské dvojče Blanky by s ní bylo cenově srovnatelné, předpokládaný průjezd aut však desetkrát menší. Projektanti trasy jsou jistě odborníky, avšak plnící politická zadání.

Autoatlas z roku 1992 obsahuje inženýrský návrh zdejší dálnice, který by byl drsným zásahem do krajiny, ale byl by na mezi ekonomické a ekologické přijatelnosti. Následovala řada změn iniciovaných převážně komunálními politiky. První byl přesun dálnice z východu od Jílového na západ a tím její vedení přes Zlatý kaňon Sázavy. Poslední pak snížení mostu přes Zahořanské údolí, s následnými výškovými problémy. Aby byl dodržen normou povolený úhel stoupání, povedou na obě strany od tohoto mostu tunely. Tunel Kamenná Vrata, dlouhý 1,8 km, strhne (podobně jako tunel na Okruhu nad Komořany), jak prameny v přilehlé osadě (vodovod jako vyvolaná investice), tak i ve Svatováclavských lázních. Střední část tunelu, pod místním statkem, je tak blízko povrchu, že vyvolává vzpomínky na propady Blanky ve Stromovce. Další dva tunely mají vést územím, v němž se od středověku dolovalo zlato a velké deště občas způsobí propad terénu. Na dálnici tu může číhat nepříjemnost srovnatelná se sesunem svahu na D8 v Českém Středohoří. Pro úplnost - na poslední tunel Luka, dlouhý 1,3 km navazuje kilometrový most nad Zlatým kaňonem. Kromě pořizovacích nákladů jsou značné i provozní náklady tunelů vynakládané po celou dobu jejich životnosti. Počet tunelů na jih od Sázavy v poslední verzi neznám.

Jílové u Prahy Jílové u Prahy
Sázava Sázava

K této západní trase dálnice D3, preferované současným krajským zastupitelstvem, existuje východní alternativa bez tunelů, blízká silnici I/3. Studie EIA připouští obě varianty, s tím, že západní má větší negativní vliv na přírodu a východní na obyvatele. Ekonomické srovnávací studie ovšem pocházejí z doby před změnou, která právě průchod Dolním Posázavím nákladově přibližuje Blance. Soudím, že zlomek nákladů na uvedené tunely by zaplatil technickou ochranu obyvatel poblíž východní varianty. Ostatně málo stačí k dokončení rychlostní silnice R4, která, rovněž bez tunelů, přivádí již čtyřpruhovou komunikaci do Písku. K úvahám o západní a východní variantě D3 přistupuje tudíž úvaha zásadní: Je nutné, aby z Prahy do jižních Čech vedly dvě paralelní komunikace dálničního typu?

Otakar Šmíd
Článek ke stažení je ZDE.
Zdrojový článek ZDE.

18.12.2014 - Středočeský kraj neuspěl s kasační stížností kvůli koridoru D3
Brno - Středočeský kraj neuspěl s kasační stížností kvůli zrušenému koridoru D3 a Václavické spojky v zásadách územního rozvoje. Nejvyšší správní soud (NSS) stížnost kraje zamítl, nevyhověl ani druhému podnětu, který podalo Ředitelství silnic a dálnic, zjistila dnes ČTK z úřední desky.
Sporné koridory vyškrtl ze zásad rozvoje v polovině letošního roku Krajský soud v Praze. Poukázal na to, že chybělo hodnocení kumulativních a synergických vlivů na životní prostředí a lidské zdraví.
"V případě Ředitelství silnic a dálnic NSS shledal, že tato organizace nebyla oprávněna podat kasační stížnost, protože se do řízení včas nepřihlásila. Kasační stížnost Středočeského kraje pak zamítl, neboť nebyla shledána důvodnou, a byly potvrzeny závěry krajského soudu," uvedla mluvčí NSS Sylva Dostálová. (...)
Dálnice D3 má spojit Prahu přes České Budějovice a Tábor s Rakouskem. Úspěšnou žalobu proti vymezenému koridoru D3 a Václavické spojky podaly obce Ješetice, Tisem, Václavice a jedna majitelka rodinného domu. Šedesátikilometrová západní varianta středočeské části dálnice D3 měla vést přes Jesenici, Psáry, Heřmanice a Mezno. (...)

Celý článek najdete zde.

9.12.2014 - Text vzorových připomínek k návrhu 1. Aktualizace ZUR Středočeského kraje
Zpracovali jsme pro Vás k využití text vzorových připomínek k návrhu 1. Aktualizace ZUR Středočeského kraje, který se snaží do územního plánu Středočeského kraje opět vrátit soudem zrušenou Západní variantu dálnice D3 přes dolní Posázaví a Neveklovsko, včetně tzv. Václavické spojky. Připomínky je třeba podat písemně na Krajský úřad Středočeského kraje, a to nejpozději do 15. prosince 2014. Naleznete zde vzorovou verzi jak pro jednotlivce, tak verzi hromadnou, formou petice. Text je možné využít jako celek (stačí vytisknout, podepsat a odeslat doporučeně na KU), či k libovolným úpravám.

Zde naleznete vzor připomínek formou petice .
Zde naleznete vzor připomínek za jednotlivce .

19.11.2014 - Návrh 1. aktualizace ZUR Středočeského kraje
Středočeský kraj zveřejnil návrh 1. aktualizace ZUR Středočeského kraje („krajský územní plán“). Tento návrh se týká výhradně koridoru dálnice D3 přes dolní Posázaví a Neveklovsko a související Václavické spojky (u obce Václavice, okres Benešov). Do 30 dnů ode dne doručení může k návrhu a vyhodnocení každý uplatnit u krajského úřadu písemné připomínky. K později uplatněným připomínkám se nepřihlíží. Lhůta pro podání je do 15. prosince. Na těchto webových stránkách naleznete cca od 8. prosince vzorové připomínky k možnému využití, tj. písemnému zaslání na Krajský úřad Středočeského kraje.“
Zveřejněný návrh najdete zde: http://up.webmap.cz/stredocesky/zasady-uzemniho-rozvoje-z01/

15.10.2014 - Podnět ke zrušení EIA
„Podali jsme podle § 156 správního řádu podnět k Ministerstvu životního prostředí ke zrušení stanoviska EIA pro středočeský úsek dálnice D3, vydaného v roce 2012, a to z důvodu jeho nezákonnosti. Jsme přesvědčeni, že by nám MŽP mělo vyhovět, neboť se opíráme o podobné důvody jako v případě Letiště Vodochody, kde ke zrušení stanoviska EIA došlo.“

15.8.2014 - Obce u soudů vyhrály
Obce vyhráli u soudů vyhrály. A co plánuje "poražený"? Změnou Stavebního zákona omezit pravomoci soudů... (?)
Celý článek je zdea citace týkající se D3 následuje:
(...)
Obcím a místním obyvatelům se nelíbilo, že kolem nich chce Středočeský kraj vést dálnici D3, a tak ho zažalovali. Uspěli a podobně se odpůrcům velkých dopravních staveb zadařilo ještě v šesti případech.

Za dva roky, co platí takzvané zásady územního rozvoje, tedy plán, kudy mají klíčové komunikace vést, se tak třeba stalo u koridoru pro trať do Brna nebo u plochy pro novou dráhu pražského Letiště Václava Havla.

„Do doby, než bude dokument aktualizovaný, nelze pokračovat v územních řízeních. Ta jsou jedním z předpokladů k zahájení staveb,“ komentoval situaci mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
(...)
Omezit vliv soudů by podle něj mohla také novela stavebního zákona, která se možná bude projednávat už příští rok.
Autor: IDNES - Michal Kalina

31.8.2013 - Dálnice D3 může vést kvůli štolám jinudy, připouští ministr dopravy
Trasu plánované dálnice D3 mezi Prahou, Jílovým u Prahy a Hostěradicemi zkoumají podle mistra dopravy v demisi Zdeňka Žáka geologové. Území se musí prověřit, protože je po těžbě zlata poddolované. Nově otevřený úsek dálnice D3 z Tábora do Veselí nad Lužnicí. (28. června 2013)
foto: Lukáš Marek, MF DNES
Pokud posudky prokážou, že je navrhované území pro stavbu dálnice D3 nebezpečné, stavět se tam podle ministra dopravy Zdeňka Žáka nebude.
Odborný posudek už v roce 1996 řekl, že se má stavba přesunout jinam, protože by se mohla propadat. Zjistili geologové něco?
Firma pracuje. Výsledky nemáme.
Stavbu dálnice geologové svým posudkem buď umožní, nebo nedoporučí. Co to bude znamenat? Další prodloužení termínu zahájení stavby?
Nikdo se nemůže divit, že pokud vyjdou průzkumy pro stavbu dálnice negativně, stavět se tam prostě nebude. Tečka. Bude to smutné, ale bude to obžalobou a pomníkem arogance při přípravě staveb v minulosti.

Posudek k D3

MF DNES má k dispozici posudek z roku 1996, který navrhovanou trasu dálnice D3 označuje za nebezpečnou.
Území kolem Jílového je totiž kvůli těžbě zlata poddolované. Stavba by se měla podle autora posudku Františka Poláška přesunout jinam, protože by se mohla propadat. To dokázaly i výpočty. Kdyby se zde přece jenom začalo stavět, dálnice by se podle něj neúměrně prodražila.
Měníte nebo změníte zaběhlý systém?
Připravujeme stavby v novém režimu. Ve zbytku civilizované Evropy dávno funguje. Chceme skončit s konflikty. Při stavbě silnic a železnic nás naši předchůdci přesvědčovali, že musíme vést konflikt. Třeba s ochránci přírody. Tak ne. Cestou není nechat se vydírat a ani na druhé straně potírat demokratické svobody. Chceme vytvořit jasná pravidla. Připomínkování sdružíme do jednoho řízení. Bude mít jasné termíny. Když vyprší, nebude možné proces napadat. V Německu vidíme, že se příprava minimálně o třetinu zrychlila.
Kdy se po D3 ve středních Čechách svezeme? (smích) To nejsem schopen říct.
Mluvil jste o tom, že je třeba se na velké dopravní stavby včetně dálnice D3 koukat jinak. Jak?
Na jedné straně musí přestat doba brutální arogance, kdy jsme dříve bez jakékoli pokory k přírodě a k historii malovali miliardové a gigantické stavby podle pravítka. Na druhé straně je potřeba stavět rychle, protože jsou dálnice důležité.
U dálnice D3 tedy bude muset dojít k nějakému kompromisu?
Budeme mít tendenci se všem složitým oblastem vyhýbat.
Kde se například složitý terén ignoroval? Naši arogantní projektanti a stavitelé si dříve říkali, že budou geologická pravidla ignorovat. Přineslo to jen potíže. Stav staveb je velice špatný a byly drahé. Doba velkých a gigantických investic skončila. Vracíme do plánování rozum a pokoru.
A ta místa?
Dálnice D8. Vidíme, co se tam děje. Trasa vede evidentně nejhorším územím, které šlo vybrat. U nás to má bohužel smutnou tradici. Dálnice D1 je vedena klimaticky nejproblematičtějšími oblastmi.
Ještě k D3. Dálnice je v dálniční síti zařazená od roku 1987. Proč se geologický průzkum neudělal pro Jílovsko už dávno a neřeklo se, že se zde stavět asi kvůli poddolování nedá?
To nevím. Nejde ale jen o to, geologický průzkum mít musíme a musíme jej respektovat. Technici se tváří, že pro ně neexistuje problém, který by se nedal vyřešit. Na druhé straně jeho vyřešení stojí ohromné peníze. Měli bychom přestat vymýšlet vymyšlené.
Jak to myslíte?
Lidé by byli šokováni, kdyby si otevřeli knihu Jana Antonína Bati, která se jmenuje Budujme stát pro čtyřicet milionů lidí. S noblesou naprojektoval celou infrastrukturní síť tehdejší republiky. Vycházel z pokory k území a z ekonomiky. Na rozdíl od dnešních projektantů a stratégů v knize najdete i návratnost investic. Je to inspirující.
Autor: Radek Duchoň
Celý článek si můžete přečíst zde: Dálnice D3 může vést kvůli štolám jinudy, připouští ministr dopravy .

8.8.2013 - Soud zakázal stavbu dálnice D3 přes Posázaví
Jílové u Prahy, Václavice, 8. srpna 2013

Tři obce a jeden vlastník rodinného domu se obrátili na Krajský soud v Praze se žalobou proti vymezení koridoru dálnice D3 a tzv. Václavické spojky přes Dolní Posázaví a Neveklovsko v územním plánu Středočeského kraje (tzv. Zásady územního rozvoje).

Soudem vydaný rozsudek všem žalobcům vyhověl, koridor pro výstavbu dálnice D3 a Václavické spojky zrušil a možnost jejich výstavby zakázal. Soud nyní rozsudek doručil stranám sporu. Dnem doručení rozsudek nabývá právní moci.

Starosta obce Václavice Zdeněk Votruba k tomu říká: "Tento rozsudek by měl znovu otevřít debatu o smyslu a trase dálnice D3 ve Středních Čechách. Důraz klademe na debatu o smyslu a trase Václavické spojky. Dosavadní proces projednávání byl spíše diktát projektantů a příslušných úředníků. Rozsudek považujeme za ideální příležitost k přehodnocení stávajících dopravních plánů. Okamžitou dopravní a finanční prioritou spojení Prahy s jižními Čechami by měla být modernizace stávajícího koridoru I/3 na třípruh s řešením lokálně přetížených úseků formou obchvatů měst a dokončení rychlostní silnice R4".

Podle advokáta Michala Bernarda z Advokátní kanceláře Dohnal & Bernard, která žalobce ve sporu zastupuje, byly žalobou napadené Zásady územního rozvoje nezákonné z několika důvodů. "Předně, nedošlo vůbec k posouzení vlivů předpokládaného ohromného nárůstu dopravní zátěže na zdraví dotčených lidí. Zároveň nebyly vyhodnoceny kumulativní a synergické vlivy s dalšími záměry, zejména Pražským okruhem" vyjmenovává Bernard žalobní body, kterým soud vyhověl.

Vydaný rozsudek znemožňuje další přípravu této stavby na území Středočeského kraje. Ten bude muset znovu posoudit a vyhodnotit nejvhodnější kapacitní silniční spojení Prahy s jižními Čechami.

Kontakty:
Obec Václavice
Zdeněk Votruba, starosta
mobil: 737 350 355
email: vaclavice@compro.cz

Advokátní kancelář Dohnal & Bernard, s.r.o.
JUDr. Michal Bernard, Ph.D.
mobil: 773 991 250
email: bernard@dohnalbernard.cz
URL: www.dohnalbernard.cz



První stranu rozsudku najdete ZDE .
Tiskovou zprávu si můžete stáhnout ZDE.

20.10.2012 - Spor o české dálnice - vzdělávací seminář

Jsou neustálé soudní tahanice o dálnici D8 nutné? Čeho chtějí dosáhnout ekologičtí aktivisté podávající opakovaně žaloby? Kdo nese zodpovědnost za zablokování přípravy moravských dálnic? Má český stát vůbec nějakou koncepci silniční sítě, nebo jen bezcílně utrácí peníze, aby uspokojil požadavky stavební lobby? Jak v Česku účinně nastavit mýtné pro kamiony?

Co se dozvíte a naučíte:
Jaké je pozadí sporů o dálnice D8, D3, D11, R35, R43, R49 nebo okruh kolem Prahy, o co jde místním občanským iniciativám. V jaké fázi je příprava státní koncepce silniční sítě a jak ovlivnit její podobu. Jak vypadá udržitelná realistická alternativa takového plánu. Jak funguje efektivní zpoplatnění kamionů ve Švýcarsku.

Kdy: 20. října 2012, od 11:00 do 15:45 hodin
Kde: Sicily Café, Senovážné náměstí 2, Praha
Kdo: Lektoři Miroslav Patrik a Aleš Kuták

Lektoři:

RNDr. Miroslav Patrik,
specializuje se na vliv staveb dopravní infrastruktury na životní prostředí a poradenství v oblasti účasti veřejnosti v rozhodovacích procesech. V září 1989 byl zakládajícím členem organizace Děti Země, nyní je jejím předsedou. Pravidelně přispívá do řady ekologických časopisů a serverů.

Mgr. Aleš Kuták,
odborný poradce občanského sdružení Dopravní federace. Věnuje se otázkám rozšíření výběru mýta od nákladních aut i na silnice nedálničního typu a koncepčního plánování rozvoje dopravní infrastruktury. V letech 2007-2010 byl náměstkem ministra životního prostředí zodpovědným za ochranu klimatu a ovzduší.

Uvedení tématu:
Zatímco ministerstvo dopravy tápe ve vypracování transparentní koncepce rozvoje silniční sítě a financování českých dopravních staveb z evropských fondů je ohroženo, média plní zprávy o žalobách ekologických aktivistů proti výstavbě posledního úseku dálnice D8 přes České středohoří. V častých debatách o potřebnosti výstavby některých dálnic a rychlostních silnic se nadále opakují mýty o tom, kdo vlastně zavinil průtahy s výstavbou obchvatu Plzně a „zelení“ jsou automaticky označováni za příčinu zpoždění či dokonce předražení všech silničních projektů.
Vzdělávací seminář si klade za cíl dát účastníků možnost vyznat se ve změti často protichůdných informací o jednotlivých kauzách. Nabídnout jim ucelený přehled o koncepčních dokumentech v oblasti silniční dopravy i jejich alternativách. Věnovat se bude také aktuálnímu tématu zpoplatnění kamionové dopravy na silnicích nižších tříd.   

Program semináře
10:30 – 11:00 Registrace účastníků
11:00 – 11:10  Úvodní slovo
11:10 – 11:40  Porevoluční plány rozvoje silniční sítě v ČR
11:40 – 12:15  Alternativní (udržitelná) koncepce rozvoje silniční sítě
12:15 – 12:30  Přestávka, občerstvení
12:30 – 13:15 Spory o potřebnost výstavby a konkrétní trasování silnic a dálnic
13:15 – 14:00  Přestávka na oběd, neformální diskuse
14:00 – 14:45 Aktuální stav koncepce SESTRA II – Sektorové dopravní strategie pro Operační program Doprava na roky 2014-2020
14:45 – 15:30 Zpoplatnění silniční sítě
15:30 – 15:45 Závěr
(jednotlivé programové bloky počítají s prostorem na otázky a krátkou diskusi)
Všichni registrovaní účastníci obdrží studijní materiály.

Pravidla semináře
Seminář je určen všem, kteří mají zájem získat základní přehled o otázkách silniční sítě v Česku a podmínkách pro udržitelné fungování silniční dopravy. Prosím, přijďte včas a vyhraďte si na seminář potřebný čas.

Registrace
V případě zájmu se prosím registrujte do 16. října 2012 na email: martin.ander@zelena-akademie.cz, tel. +420 732 565 042.
Registrační poplatek 100,- Kč. Účastníci obdrží studijní materiály a občerstvení. Registrační poplatek se hradí převodem na transparentní bankovní účet pořadatele, detaily bankovního spojení vám sdělíme po písemné registraci e-mailem. Oběd si hradí každý sám, k dispozici bude základní nabídka Café Sicily.

Seminář pořádá Zelená akademie ve spolupráci s Heinrich-Böll-Stiftung Praha

Pozvánka ve formátu pdf ke stažení zde.
Seminář na stránkách Zelené akademie.

9.5.2012 - Pozvánka na 7. ročník "Pouti krajinou, která možná nebude"
Občanské sdružení KRAJINA 2000 a jílovští Zelení si Vás dovolují již posedmé pozvat k účasti na "Pouti krajinou, která možná nebude". Sraz poutníků je v sobotu 12.května ve 14 hodin na návsi v Lukách pod Medníkem. Pojedete-li z Jílového vlakem ve 12:03, stihnete se v Lukách před poutí naobědvat. Trasa pouti je dlouhá asi 4 km, vhodná i pro děti, seniory a pejsky. Končí tam, kde začíná.
Pouť povede místy se stopami středověkého hornictví a stezkou s krásnými výhledy do jarní krajiny. Zastavíme se též v altánu s nejhezčí vyhlídkou přes Sázavu - v místě plánovaného dálničního mostu. Doprovodí nás mimo jiné přední herpetolog Karel Kerouš, ředitel záchranné stanice pro volně žijící zvířata v Praze Jinonicích, v minulosti dlouholetý inspektor v České inspekci životního prostředí.

Mapka ke stažení
Odkaz na mapu .

9.11.2011 - Veřejné projednávání vlivů dálnice D3 na životní prostředí
MŽP již nařídilo termíny veřejných projednání vlivů záměru dálnice D3 ve Středočeském kraji v rámci procesu EIA, a to na:

  • a) 15.11. od 14:30 v Benešově, Městské divadlo Na Poště, Tyršova 163a
  • b) 24.11. od 14:30, Sedlec-Prčice, Divadelní sál Základní školy, Školní 160

  • Účastnit seveřejného projednání a vyjadřovat svůj názor a dotazy na zpracovatele dokumentace a posudku a zástupce MŽP může kdokoliv.

    26.10.2011 - Vzorové připomínky k posudku EIA
    Zájmové sdružení obcí KLID pro Vás připravilo vzorové připomínky k posudku EIA k středočeskému úseku dálnice D3. Připomínky obsahují popis jednotlivých nedostatků posudku vlivů této stavby na životní prostředí a požadují jeho přepracování či doplnění. Připomínky je třeba zaslat písemně, na adresu Ministerstva životního prostředí, Vršovická 65, 100 10 Praha 10, a to ve lhůtě do neděle 6.11.

    Kompletní podklady k procesu EIA na stránkách MŽP: ZDE.
    Vzorové připomínky pro jednotlivce stáhnete ZDE.
    Vzorové připomínky - petice, stáhnete ZDE.

    24.10.2011 - EU dá na dálnice miliardy, D3 ale nedostane nic
    autor: ČT24 , zdroj: ČT24
    České Budějovice - Připravovaný návrh Evropské komise na plán rozvoje dopravních sítí v letech 2014 až 2020 nepočítá s podporou dálnice D3. Komunikace, která má spojovat Prahu s Českými Budějovicemi a Rakouskem, nepatří podle plánu mezi prioritní dopravní sítě. Podle náměstka hejtmana Jihočeského kraje Martina Kuby (ODS) by tak Česko stavbu dálnice muselo hradit ze svého.
    Evropská unie bude v letech 2014 až 2020 podporovat dostavbu důležitých dálnic i železničních koridorů částkou 31,7 miliardy eur. "Ale dálnice D3 v tomto návrhu zatím chybí. Česká republika by tak musela dostavbu této páteřní komunikace financovat z vlastních zdrojů, což by bylo velmi problematické a obtížné," uvedl Kuba. Připravovaný návrh Evropské komise nepočítá ani s dokončením železničního koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi.
    Podle senátora Pavla Eyberta (ODS), který je předsedou Sdružení pro výstavbu D3 a R4, bude dokončení dálnice mezi Prahou a hraničním přechodem Dolní Dvořiště stát zhruba 50 miliard korun: "Je to pro nás nepříjemná situace i v tom, že rakouská strana už pracuje na dálnici S10, která by měla na D3 navazovat."
    Kuba chce proto společně s Eybertem prostřednictvím europoslanců docílit změny návrhu Evropské komise, v němž by dálnice D3 opět patřila mezi prioritní projekty. Pokud by skutečně dostavba zůstala stranou zájmu Evropské unie, citelně by se to dotklo především Českých Budějovic. Podle Eyberta by nevzniknul ani plánovaný obchvat města.
    V současnosti je z D3 v provozu pouze úsek na sever od Tábora k obci Mezno v délce 15 kilometrů. V říjnu 2008 byla zahájena stavba 25 kilometrů dlouhé části z Tábora do Veselí nad Lužnicí, motoristé by po něm mohli jezdit v závěru příštího roku. Přitom dálnice v plánované délce zhruba 170 km (od pražského okruhu na hranice s Rakouskem) měla podle slibů politiků již dávno stát nebo být ve vysokém stupni rozestavěnosti.

    ČT24 www.ceskatelevize.cz/ct24 .

    7.10.2011 - Informační systém EIA, Posudek záměru: D3 – Středočeská část
    Dnes byla na úřední desce Středočeského kraje zveřejněna informace o vyhotovení posudku o vlivech záměru Dálnice D3 ve Středočeském kraji v rámci procesu posuzování vlivů na životní prostředí. S obsahem posudku je také možno se seznámit na internetové adrese http://tomcat.cenia.cz/eia/, kód záměru MZP325. Do posudku je možno nahlížet v pracovních dnech u odboru životního prostředí a zemědělství Krajského úřadu Středočeského kraje, Zborovská 11, Praha 5, vchod C, kancelář č. 5004. Každý může zaslat své písemné vyjádření k posudku do 6.listopadu na adresu: Ministerstvo životního prostředí, odbor EIA, IPPC, Vršovická 65, 100 10 Praha 10. Zájmové sdružení obcí KLID dokonce října vypracuje pro zájemce vzorové vyjádření, která pak může kdokoliv jakkoliv využít.
    Kompletní posudek na internetu: Informační systém EIA - Název záměru: D3 – Středočeská část.

    5.8.2010 - Sdružení obcí KLID odeslalo dopis pro ministra dopravy JUDr. Víta Bártu.
    Chce tak přispět do diskuse k rozhodování o silničních dopravních stavbách v souvislosti s nedostatkem finančních prostředků. Dopis můžete číst zde.

    17.6.2011 - Sčítání dopravy v roce 2010 prokazuje zbytečnost dálnice D3
    ŘSD zveřejnilo aktuální výsledky sčítání dopravy na silnicích v ČR.

  • Výsledky tohoto sčítání naleznete na stránkách http://scitani2010.rsd.cz.
  • Přehledovou mapu dopravního zatížení jednotlivých silnic naleznete ZDE .
    Podle výsledků sčítání dopravy v loňském roce se stavba dálnice D3 jeví jako zcela zbytečná. Na úseku severně od Tábora denně projíždí 10 tisíc automobilů a z aktuálních dat se dá odvodit, že na dokončovaném úseku z Tábora na jih provoz také nepřekročí 15 tisíc. Přitom podle české (ale i např. německé normy) se dálnice staví pro 20-75 tisíc aut na den.
    Sčítání dopravy v loňském roce tak potvrzuje to, co Zájmové sdružení obcí KLID říká už mnoho let. Intenzity dopravy na trase Praha - Tábor - České Budějovice jsou natolik nízké, že nemohou v žádném případě odůvodňovat stavbu nové komunikace v parametrech dálnice. Bohatě na mnoho let dopředu postačí rekonstrukce stávající silnice I. třídy č. 3 s vybudováním obchvatů obcí na trase, společně se zvyšováním atraktivity konkurenčních tahů (rychlostní silnice R4 a IV. železniční koridor).
    JUDr. Michal Bernard

    3.6.2011 - NKÚ kontroloval peněžní prostředky určené na pořízení dálnice D3
    Podrobná informace z ukončené kontrolní akce č. 10/15 ke stažení zde.
    TZ k přečtení na na webu NKU: tisková zpráva. TISKOVÁ ZPRÁVA – 3. června 2011

    Kontrolní akcí bylo prověřováno pořizování dálnice D3, která má vést ve směru Praha – České Budějovice – Dolní Dvořiště – státní hranice s Rakouskem. Z předpokládaných nákladů na pořízení ve výši 88 264 mil. Kč mělo být do konce roku 2010 vynaloženo 13 305 mil. Kč. Z celkové délky 174 km bylo realizováno 17 km, tj. necelých 10 %, a průměrné náklady na pořízení činily 290 mil. Kč/km. Průměrné náklady na pořízení zbylých úseků mají činit 530 mil. Kč/km.

    Ministerstvo dopravy (dále jen „MD“) nedisponovalo závaznou koncepcí budování silniční a dálniční sítě a koncepce často měnilo. V případě dálnice D3 tak došlo k tříletému přerušení projektové přípravy, a to v době, kdy byla téměř na celou trasu zpracována dokumentace pro územní rozhodnutí. Termín dokončení dálnice D3 byl několikrát odsouván. V době kontroly jej MD předpokládalo až za horizontem roku 2020. Naplnění cílů výstavby dálnice D3, kterým bylo vytvoření kapacitního napojení Jihočeského kraje na Prahu a napojení na budovanou rychlostní silnici S10 v Rakousku, je tak odsouváno o více než 10 let.

    Příprava výstavby dálnice D3 trvá více než 20 let, a přesto nebylo vyřešeno její vedení územím Středočeského kraje. Za zpracování studií a hodnocení variant vedení tras tímto územím vynaložilo Ředitelství silnic a dálnic ČR (dále jen „ŘSD“) od roku 2002 (náklady před tímto rokem nebylo možno z evidence ŘSD zjistit) 47 mil. Kč.

    Ujasněny nebyly zdroje financování výstavby dálnice D3 ani nebyla závazně stanovena potřeba finančních prostředků na její pořízení. Pořizování dálnice D3 neprobíhalo podle pravidel pro financování programů, která platí pro prostředky státního rozpočtu, ale neplatí pro prostředky rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (dále jen „SFDI“). MD předpokládalo výstavbu části dálnice D3 v Jihočeském kraji financovat formou projektu PPP. Několikrát však změnilo věcný obsah návrhu projektu PPP a nerealizovalo ani variantu schválenou vládou v roce 2008. Příprava projektu PPP probíhala od roku 2003 bez podstatného výsledku a kontrolované osoby na ni vynaložily nejméně 120 mil. Kč (přesnou částku nelze z příslušných evidencí zjistit). MD často měnilo i řídící a poradenské orgány pro přípravu projektu PPP a neprokázalo výhodnost realizace formou projektu PPP.

    Dosud byl pořízen jen 17 km dlouhý úsek dálnice D3 Nová Hospoda – Tábor a rozestavěn 26 km dlouhý úsek Tábor – Veselí nad Lužnicí. Po dokončení staveb v realizaci tak bude v provozu úsek dlouhý 43 km, který bude přinášet jen dílčí společensko-ekonomické přínosy.

    Vzhledem ke skutečnosti, že v období let 2006 až 2010 došlo u 23 staveb k nárůstu předpokládaných nákladů o 52 %, a poznatkům z jiných kontrolních akcí NKÚ, zaměřených na výstavbu dopravní infrastruktury, existuje reálné riziko dalšího růstu předpokládaných nákladů na výstavbu dálnice D3.

    V oblasti nákladovosti staveb bylo zejména zjištěno, že:

    • ŘSD neposuzovalo technická řešení a opodstatněnost investičně náročných stavebních objektů z hledisek investičních a budoucích provozních nákladů.
    • ŘSD nemá stanovena účinná pravidla pro optimalizaci cen ve fázích přípravy a realizace akcí.
    • Účinnost v roce 2009 vládou schváleného krizového plánu MD k dosažení úspor při výstavbě dopravní infrastruktury byla v případě dálnice D3 nulová.
    • V průběhu přípravy akcí byly vznášeny samosprávnými orgány a zájmovými skupinami požadavky na doplnění o další objekty, které u řady staveb významně zvýšily předpokládané náklady až o několik miliard korun. V některých případech se tyto objekty staly formou závazných podmínek územních rozhodnutí součástí stavby.
    Další nedostatky byly zjištěny v zadávacích řízeních, zejména pokud jde o vytváření dostatečného konkurenčního prostředí a transparentnost jejich průběhu, a v nehospodárném způsobu zabezpečování majetku pro činnost technického dozoru investora, na který již NKÚ upozornil v roce 2003 v kontrolní akci 02/13 - Programy výstavby a obnovy pozemních komunikací.

    Kontrola byla prováděna od června 2010 do února 2011. Kontrolováno bylo období od roku 2006 do září 2010, v případě věcných souvislostí i období předcházející a následující. Kontrolovanými osobami byly MD, SFDI a ŘSD. Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti NKÚ na rok 2010 pod číslem 10/15. Kontrolní akci řídil a kontrolní závěr vypracoval člen NKÚ Ing. Jiří Adámek.

    Odbor komunikace
    Nejvyšší kontrolní úřad

    10.2.2011 - Vzorové připomínky k dokumentaci EIA
    Sdružení obcí KLID pro Vás připravilo vzorové připomínky k dokumentaci EIA k dálnici D3. Připomínky obsahují popis jednotlivých nedostatků zveřejněné dokumentace posouzení vlivů této stavby na životní prostředí a požadují její přepracování v souladu s dřívějšími závěry zjišťovacího řízení, zpracované Ministerstvem životního prostředí. Připomínky je třeba zaslat písemně, na adresu Ministerstva životního prostředí, Vršovická 65, 100 10 Praha 10, a to ve lhůtě do pátku 18.2.
    Kompletní dokumentace k EIA na stránkách MŽP.
    Vzorové připomínky pro jednotlivce stáhnete ZDE .
    Vzorové připomínky - petice, stáhnete ZDE .

    20.1.2011 - Nová superkoncepce výstavby dopravních sítí.
    Dne 20.1. byla Ministerstvem dopravy zveřejněna dlouho očekávaná tzv. superkoncepce výstavby dopravních sítí. Pro výstavbu silniční sítě je klíčová příloha č. 4a, kde je naznačen harmonogram dokončení výstavby páteřní sítě. S dokončením středočeského úseku dálnice D3 se počítá až v roce 2024. Se stavbou silnice R3 od Českých Budějovic k hranicím Rakouska superkoncepce nepočítá vůbec.
    Podívejte se ZDE , které silniční, dálniční stavby a stavby vodní cesty chystá MD do roku 2025. Článek najdete na stránkách iHNed.cz

    19.1.2011 - Zveřejnění dokumentace EIA.
    Dne 19.1. byla zveřejněna dokumentace posouzení vlivů na životní prostředí (tzv.EIA) ke středočeskému úseku dálnice D3. Lhůta k připomínkám k uvedené dokumentaci a jejím přílohám končí dne 18.2. Připomínky může dle zákona podávat každý - tedy každý člověk, obec, sdružení, firma atd. Je nutné je podat písemně na adresu MŽP, Vršovická 65, 100 10 Praha 10. Sdružení obcí KLID vypracuje vzorové připomínky, které bude možné stáhnout z těchto stránek a využít.
    Kompletní dokumentaci k celému středočeskému úseku (sloučení úseků 0301 -0305, jak naše sdružení požadovalo v připomínkách k oznámení) najdete na stránkách MŽP.


    EXPERTNÍ KOMISE

    Expertní komise byla sestavena na základě usnesení vlády České republiky ze dne 19. září 2007 č. 1064 o Harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury v letech 2008 až 2013.

    Na posledním zasedání expertní komise konaném 8. prosince 2009 byly přijaty následující závěry k dálnici D3 ve Středočeském kraji:
    1) západní variantu vedení dálnice D3 ve Středočeském kraji preferuje pět členů skupiny odborníků,
    2) východní variantu vedení dálnice D3 ve Středočeském kraji preferují čtyři členové skupiny odborníků. Členové skupiny preferující východní variantu schválili text dokumentu „SWOT analýza variant dálnice D3 ve Středočeském kraji“.

    Další dokumenty ke stažení:

  • Závěrečná zpráva o plnění usnesení vlády České republiky ze dne 19. září 2007 č. 1064 o Harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury v letech 2008 až 2013.
  • Stanovisko odborníků zastánců západní varianty D3 (přes Posázaví a Neveklovsko)


    POLITIKA ÚZEMNÍHO ROZVOJE

    Úřednická vláda na svém jednání dne 20. července 2009 schválila návrh Politiky územního rozvoje (PÚR). Po několika odkladech tak závažný dokument, do kterého Min. dopravy, Min. průmyslu a obchodu a některé kraje propašovaly své kontroverzní projekty dálnic a elektráren, schválila vláda s omezeným politickým mandátem.

    Ve vztahu k dálnici D3 však i díky aktivitám sdružení obcí KLID došlo k významnému posunu schválené PÚR oproti původní verzi. Došlo ke změně grafické části PÚR v případě dálničních staveb – konkrétní varianty jednotlivých koridorů byly změněny na přímky spojující výchozí bod s cílovým. Nedochází tak v takové míře k předjímání rozhodnutí o variantách těchto staveb (kromě D3 též např. R35 či R43).

    Co je to Politika územního rozvoje? Základní informace čtěte zde.
    Její návrh si můžete stáhnout zde (formát pdf - 4,7 MB).

    Veškeré aktuální informace k této problematice získáte na webových stránkách:
    Informační stránky ministerstva
    Vše o Politice územního rozvoje od EPS


    PROCESY EIA

    V současné době probíhá proces EIA na I.etapu dálnice D3 (stavba 0301-0303). Proces EIA začal v létě 2007 a potrvá přibližně dva až tři roky. Jeho cílem je posouzení vlivů D3 na životní prostředí. Proces EIA vykonává Ministerstvo životního prostředí (MŽP).

  • Podrobné informace o průběhu procesu EIA najdete na Informačním systému EIA.
  • Oficiální dokumenty
    k investičnímu záměru "Dálnice D3 „Středočeská“ - stavby 0301-0303 (I.etapa) v rámci posuzování vlivů na životní prostředí (EIA)":

    Vzorové dokumenty
    které se zasílaly v připomínkovém období procesu EIA:



    V současné době probíhá proces EIA také na II.etapu dálnice D3 (stavba 0304-0305-I). Proces EIA začal na podzim 2007 a potrvá přibližně dva až tři roky. Jeho cílem je posouzení vlivů D3 na životní prostředí. Proces EIA vykonává Ministerstvo životního prostředí (MŽP).

  • Podrobné informace o průběhu procesu EIA najdete na Informačním systému EIA.
  • Oficiální dokumenty
    k investičnímu záměru "Dálnice D3 „Středočeská“ - stavby 0304 - 0305-I (II.etapa) v rámci posuzování vlivů na životní prostředí (EIA)":


    Vzorové dokumenty ke stažení:

    ----------

    10.6.2010 - Dálnice D3 ve Středočeském kraji není absolutní dopravní prioritou Ministerstva dopravy.
    Ministr dopravy Gustav Slamečka zveřejnil dokument Strategie výstavby a financování dopravní infrastruktury. Výstavbu dálniční sítě tato strategie rozdělila do třech priorit - I. absolutní priorita, II. naléhavá potřeba, III. další potřeba. Středočeský úsek dálnice D3 je Ministerstvem dopravy zařazen v prioritě II. - "naléhavá potřeba". Přednost při výstavbě v rámci omezeného balíku finančních prostředků na výstavbu dopravní infrastruktury před D3 tak dostanou např. silnice R35 mezi Pardubicemi a Olomoucí nebo severní a východní větve Pražského okruhu. Přitom předpokládaný objem disponibilních finančních prostředků na tuto výstavbu se po roce 2013 zejména díky ukončení Operačního programu 2007 - 2013 ještě významně ztenčí.
    Odsunutí D3 v žebříčku prioritních staveb umožní bez časového tlaku na urychlenou výstavbu pečlivě a objektivně posoudit obě existující varianty trasy D3 ve Středočeském kraji a rozhodnout se pro tu výhodnější, případně zvážit nutnost výstavby kapacitní silnice na jih Čech v parametrech dálnice.
    Mapu rozdělení priorit výstavby dálniční sítě najdete zde: mapa .
    Tiskovou zprávu MD ze 17.5.2010 si můžete přečíst zde: tisková zpráva.

    14.5.2010 - Sdružení obcí KLID obdrželo odpověď od premiéra.
    Předseda vlády zdůraznil, že konečné rozhodnutí musí být učiněno po odborném posouzení všech možných variant a po zhodnocení jejich dopadu jak ekonomického, tak dopadu na životní prostředí. Dopis můžete číst zde.

    2.5.2010 - Fotoreportáž z pátého ročníku Pouti krajinou.
    V sobotu 24. dubna proběhl další ročník putování okolím Jílového v plánované trase dálnice D3. Tentokrát bylo spojeno se slavnostním otevřením nového altánu s vyhlídkou v Lukách pod Medníkem. Fotoreportáž prohlížejte zde.

    20.4.2010 - Sdružení obcí KLID posílá dopis premiérovi.
    Dnes byl Zájmovým sdružením obcí KLID odeslán dopis předsedovi vlády Janu Fischerovi. V dopise reagujeme na záměrné omyly a dezinterpretace mu podané Sdružením pro výstavbu D3 a R4 ohledně trasování dálnice D3 ve Středočeském kraji. Předně je třeba konstatovat, že v dopise se označující „Starostové obcí a měst Středočeského kraje dotčených výstavbou dálnice D3 a podporujících stabilizovanou – západní variantu“ nejsou těmi obcemi a městy, které by byly výstavbou jimi preferované varianty dotčeny. V dopise je zároveň záměrně zkreslován výsledek skupiny odborníků jmenovaných na základě úkolu vlády ČR usnesením č.1064, bod III 3 b) ze dne 19.9.2007. Reakci obcí, které jsou SKUTEČNĚ dotčeny plánovanou výstavbou dálnice D3 si můžete přečíst v přiloženém dopise adresovaném premiéru Fischerovi.

    13.4.2010 - Tisková zpráva - Nejvyšší kontrolní úřad prošetří dálnici D3.
    Nejvyšší kontrolní úřad se rozhodl prošetřit účelnost vynaložených prostředků na financování dálnice D3. Kontrolní akce by podle dostupných zpráv z NKÚ měla začít v květnu letošního roku. Podrobnosti najdete zde: Tisková zpráva a dopis od sdružení KLID pro NKÚ.

    Pouť krajinou - pozvánka 28.3.2010 - Pouť krajinou, která možná nebude - V. ročník.
    V sobotu 24.4.2010 proběhne další ročník putování okolím Jílového v plánované trase dálnice D3. Tentokrát bude spojeno se slavnostním otevřením nového altánu s vyhlídkou. Podrobnosti najdete na této pozvánce.

    3.3.2010 - Valné shromáždění Zájmového sdružení obcí KLID. Dne 3. března 2010 proběhlo valné shromáždění členů sdružení obcí KLID. Na tomto zasedání byly diskutovány nejdůležitější události a hodnoceny činnosti sdružení za uplynulý rok, zejména výsledek vládní komise k dálnici D3 a pokračování procesu EIA. Dále byly diskutovány a odsouhlaseny plány činnosti sdružení pro rok 2010.

    22.1.2010 - Sdružení obcí KLID vítá rozhodnutí vládní expertní komise o dálnici D3. Sdružení obcí KLID 1) přivítalo dnes zveřejněné rozhodnutí vládní expertní komise o dálnici D3. Vládní komise, ustavená z uznávaných odborníků nominovaných Ministerstvem dopravy a Ministerstvem životního prostředí, se nepřiklonila k žádné z projednávaných variant trasy dálnice D3 ve Středočeském kraji.2) Závěr mnohaměsíčních jednání expertů je shrnutí přínosů a záporů obou možných tras bez jednoznačného závěru, která je výhodnější.
    ,,Výsledek práce expertů konečně jasně dokazuje, že dosud všemi zatracovaná a podceňovaná varianta Východní je srovnatelná a v některých ohledech dokonce lepší než Západní varianta naplánovaná přes výjimečnou krajinu dolního Posázaví", říká předseda sdružení obcí KLID Michal Bernard. ,,A nejedná se jen o pohled krajinářský či ekologický, východní varianta má své přednosti i z hlediska dopravního, stavebně technického a dalších" dodává Bernard.
    Podle analýzy, která byla součástí práce expertní skupiny, například souběh trasy Východní varianty se stávající silnicí I/3 umožňuje rozdělit výstavbu na krátké etapy s okamžitými přínosy tam, kde jsou nejvíce zapotřebí. ,,Toto je v dnešní době nedostatku veřejných financí významný argument a zásadní výhoda oproti variantě Západní přes Posázaví, která neumožňuje výstavbu po částech" říká k tomu starosta obce Tisem Miroslav Hruška.
    Východní varianta nabízí rovněž kratší spojení pro dálkovou trasu E55, hlavní tah zůstává ve stejném koridoru, již ,,obětovaném" pro dopravní potřeby, ve kterém však výrazně zlepšuje podmínky a nedochází k narušení dalšího území, zkracuje silně zatížené spojení mezi D1 a východní částí Pražského okruhu a má na rozdíl od varianty Západní souvislou odklonovou trasu po kvalitních silnicích I. a II. třídy.3)

    Poznámky:
    1) Zájmové sdružení obcí KLID pracuje již od roku 1995. Předmětem jeho činnosti je zajištění jednotného postupu členů z řad obcí v oblastech společných zájmů, především se zaměřením na otázky životního prostředí. V současné době se prioritou KLIDu stal boj proti nevhodnému trasování dálnice D3 Posázavím.
    2) Ve Středočeském kraji se v rámci procesu posuzování vlivů na životní prostředí vybírá ze dvou variant trasy dálnice D3 - Západní (Posázavská, dříve označovaná též jako ,,Stabilizovaná") a Východní (Benešovská, dříve též Promika 2008).
    3) Silné stránky východní varianty tak, jak je diskutovali odborníci v komisi:
    a) souběh trasy se stávající silnicí I/3 umožňuje rozdělit výstavbu na krátké etapy s okamžitými přínosy tam, kde jsou nejvíce zapotřebí
    b) ve všech mimoúrovňových křižovatkách má vazbu na síť kvalitních silnic II. a I. třídy nebo D1, tj. má souvislou odklonovou trasu
    c) hlavní tah zůstává ve stejném koridoru, již ,,obětovaném" pro dopravní potřeby, ve kterém však výrazně zlepšuje podmínky, nedochází k narušení dalších krajin
    d) podporuje dlouhodobě rozvinutý charakter a hodnoty širšího obytného prostředí Prahy
    e) přímo obsluhuje urbanizované území Říčany - Kunice a rozvojový sídelní pás Velké Popovice - Čerčany - Benešov - Votice
    f) zachovává rekreačně a turisticky přitažlivé krajiny Dolního Posázaví
    g) lokalizace přemostění Sázavy je poměrně přijatelná
    h) výrazně menší fragmentace krajiny

    SOUBORY KE STAŽENÍ:

  • Závěrečná zpráva o plnění usnesení vlády České republiky ze dne 19. září 2007 č. 1064 o Harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury v letech 2008 až 2013.

  • Stanovisko odborníků zastánců východní varianty D3 (dříve Promika)
  • Stanovisko odborníků zastánců západní varianty D3 (přes Posázaví a Neveklovsko)

    18.10.2009 - Pouť krajinou která možná nebude - IV. ročník.
    10. října proběhl už čtvrtý ročník Pouti krajinou která možná nebude. Tentokrát jsme procházeli krásnou krajinou sázavského Zlatého kaňonu. Fotoreportáž z akce si prohlédněte zde ve fotogalerii.

    24.9.2009 - Pouť krajinou která možná nebude - IV. ročník.
    Sdružení obcí KLID vás zve na čtvrtý ročník Pouti krajinou která možná nebude. V trase plánované dálnice D3 budeme společně putovat v sobotu 10.10.2009. Pouť bude nenáročná, vhodná i pro seniory s vnoučaty. Na konci pochodu bude potlach se zajímavými hosty ve Svatováclavských lázních (Jílové u Prahy, konec ulice Šenflukova). Pozvánku si přečtěte zde.

    1.9.2009 - Cyklozávod Trans brody 2009
    V neděli 13. září se uskuteční 1. ročník cyklistického závodu TRANS BRODY. Závodit se bude na tratích 50 km (náročnější), 25 km (středně těžká) a 3 až 5 km (dětská) v okolí Jílového u Prahy, Libře a Okrouhla. Závod pořádá občanské sdružení Zahořanská klika MTB jako vyjádření nesouhlasu s výstavbou dálnice D3 v této lokalitě. Více informací na http://zahoranskaklika.webgarden.cz/.

    31.5.2009 - DEN 3 - cyklojízda proti dálnici D3 Posázavím.
    V sobotu 30. května se uskutečnil již 5. ročník cyklojízdy "DEN 3". Projet s námi plánovanou trasu dálnice Posázavím přijel i Martin Bursík a Kateřina Jacques. Fotografie a reportáž z akce zde. Tisková zpráva k přečtení zde.

    17.5.2009 - Krňany novým členem sdružení obcí KLID.
    Sdružení obcí KLID se rozrostlo o dalšího člena. Obec Krňany na zasedání zastupitelstva dne 20.4. odsouhlasila svůj vstup do Zájmového sdružení obcí KLID a byla přijata za řádného člena. V krátkém čase je to již druhá obecní samospráva (na podzim vstoupila obec Václavice), která se oficiálně připojila k boji proti nevhodnému trasování dálnice D3 ve Středočeském kraji oblastmi dolního Posázaví a Neveklovska.

    13.5.2009 - DEN 3 - cyklojízda proti dálnici D3 Posázavím.
    V sobotu 30. května se uskuteční již 5. ročník cyklojízdy "DEN 3" proti trasování dálnice D3 Posázavím. Sdružení obcí KLID, obec Václavice a SzaOČ vás srdečně zvou na tuto sportovně společensko kulturní akci. Sraz v 11:00 před Regionálním muzeem v Jílovém u Prahy (Masarykovo náměstí 16), cíl s občerstvením ve Václavicích. Podrobnosti najdete v tomto letáku.

    24.4.2009 - Sdružení obcí KLID gratuluje Petru Bendlovi k výbornému umístění v anketě Ropák roku.
    Ing. Petr Bendl obsadil výborné sedmé místo v již 17. ročníku ankety „Ropák roku“ o největší antiekologický čin za rok 2008 (osoba, která se prosazováním nějaké stavby či záměru, vydáním rozhodnutí či budováním stavby nejvíce zasloužila o poškození životního prostředí). Bývalý hejtman Středočeského kraje a nyní ministr dopravy v demisi toto ocenění získal za vytrvalou podporu dálnice D3 přes cennou rekreační oblast dolní Posázaví, přestože existuje ekologicky šetrnější a finančně levnější varianta řešení silničního spojení do Českých Budějovic. Gratulujeme!

    19.3.2009 - Distribuční místa tištěných publikací o D3.
    Novou publikaci Dálnice D3 z pohledu práva, historie, krajiny, životního prostředí a dopravní a ekonomické výhodnosti si můžete zdarma vyzvednou v tištěné podobě na těchto místech: OÚ Psáry, OÚ Libeř, OÚ Okrouhlo, OÚ Tisem, OÚ Václavice, trafika na náměstí v Jílovém u Prahy.

    19.3.2009 - Tisková zpráva k nové publikaci o dálnici D3.
    Sdružení obcí KLID vydává tiskovou zprávu k nově vydané publikaci Dálnice D3 z pohledu práva, historie, krajiny, životního prostředí a dopravní a ekonomické výhodnosti.

    16.3.2009 - Nový člen a změna předsedy.
    V pátek 13.3.2009 se konala schůze Sdružení obcí Klid, kde byl projednán plán činnosti na rok 2009. Zároveň do sdružení vstoupila další obec - Václavice a došlo ke změně na nejvyšším postu - dosavadní předseda Jiří Macák se stal místopředsedou a jeho místo nahradil JUDr. Michal Bernard.

    7.3.2009 - Publikace o D3 v elektronické podobě.
    Nabízíme vám ke stažení publikaci o D3 v elektronické podobě, vydanou Sdružením obcí KLID u příležitosti letního Koncertu proti D3 Posázavím. Najdete v ní srovnání variant D3 Stabilizovaná a Promika 2008, problematiku D3 z pohledu práva, historie, životního prostředí nebo dopravní a ekonomické výhodnosti.

    22.11.2008 - Zpráva o vizualizacích D3 na České televizi.
    V rubrice média najdete krátké video České televize odvysílané v pátek 21.11.2008, které se týká schůzky starostů v Benešově, na které byly prezentovány dvě vizualizace dálnice D3 - trasy Stabilizované a varianty Promika 2008.

    8.11.2008 - Zajímavý článek o vlivech dálnice D1 na rozvoj osídlení.
    Časopis Doprava otiskl zajímavý článek o vlivech dálnice D1 na rozvoj osídlení v jejím okolí. Přečíst si ho můžete ve formátu pdf na tomto odkaze.

    5.11.2008 - Odpověď Poslanecké sněmovny na petici proti D3.
    Od petičního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR jsme obdrželi odpověď na naši jednorázovou podpisovou akci ze dne 29.8.2008 vytvořenou ku příležitosti Koncertu proti dálnici D3 Posázavím. Odpověď si můžete přečíst ve formátu jpg na tomto odkaze.

    3.11.2008 - David Rath se vyjádřil k dálnici D3.
    Pravděpodobně nový hejtman Středočeského kraje David Rath se v rozhovoru pro ČRo 6 vyjádřil k dálnici D3: "Ty České Budějovice, to je složitější. Tam je určitě potřeba, aby do jižních Čech vedla dálnice. Mně přijde logičtější nejdřív dostavět tu přes Příbram, tu rychlostní silnici. To myslím, že by mohlo být i jednodušší. Na druhou stranu do budoucna se neobejdeme ani bez dálnice na České Budějovice kolem Benešova, ale je otázka, jak moc to musí zasáhnout do těch cenných území." Celý rozhovor najdete v rubrice média nebo si ho můžete přečíst na tomto odkaze.

    28.9.2008 - Pořad Nedej se věnovaný dálnici D3.
    V pátek 26. září byl Českou televizí odvysílán další díl pořadu Nedej se věnovaný problematice dálnice D3. Na tento díl se můžete podívat na tomto odkaze.

    27.9.2008 - Cyklojízda DEN 3 - čtvrtý ročník
    Zveme vás na cyklojízdu "DEN 3" malebnou českou krajinou Posázaví a Benešovska. Akce začíná v sobotu 4. října 2008 v 11 hodin v Jílovém u Prahy před muzeem. Na kolech se pojede po trase plánované D3 až do Václavic, kde bude následovat občerstvení a posezení v místní hospodě. Podrobnější informace zde.

    26.9.2008 - Připomínkování Politiky je ukončeno.
    Připomínkování Politiky územního rozvoje veřejností je ukončeno. Mezi několika tisíci připomínkami, které od vás přišly, bylo 740 určeno dálnici D3. Vývoj dokumentu Politiky můžete i nadále sledovat na těchto stránkách. O všech dalších aktualitách vás budeme včas informovat.

    9.9.2008 - Cyklistický závod Zahořanská klika proběhne již tuto neděli.
    Závod který se mimo jiné pořádá jako vyjádření nesouhlasu s výstavbou dálnice D3 v dané lokalitě startuje tuto neděli 14.9.2008 v 11:00 v Libři. Více informací najdete zde.

    9.9.2008 - Připomínek k dálnici D3 v rámci PÚR je již 483.
    Připomínkování Politiky územního rozvoje je velmi úspěšné, průběžný stav připomínek k dálnici D3 dosáhl již počtu 483 poslaných sms. Připomínkovat můžete i nadále až do 25 září. Podrobný postup najdete zde.

    4.9.2008 - Fotografie z koncertu proti dálnici D3 Posázavím.
    Fotografie z koncertu proti dálnici D3 Posázavím v Pikovicích prohlížejte zde.

    1.9.2008 - Veřejnost se zřetelně postavila proti dálnici D3 Dolním Posázavím.
    Tiskovou zprávu sdružení obcí KLID k úspěšnému koncertu proti dálnici D3 Posázavím čtěte zde.

    Známí umělci proti dálnici D3 1.8.2008 - KONCERT PROTI DÁLNICI D3 POSÁZAVÍM
    V pátek 29.8.2008 v kempu v Pikovicích u řeky Sázavy (20 km jižně od Prahy) zahrají známí umělci na podporu záchrany Dolního Posázaví. Těšit se můžete na Annu K., Davida Kollera, Michala Hrůzu a jeho kapelu, Kurtizány z 25. avenue a skupinu Photolab. Všichni účinkující vystupují bez nároku na honorář. Vstupné je zdarma. Veškeré informace o koncertu získáte zde.

    31.7.2008 - Připomínky MŽP ke studii alternativní trasy D3.
    Připomínky a požadavky Ministerstva životního prostředí ke studii alternativní trasy dálnice D3 v úseku Praha - Mezno čtěte zde.

    29.7.2008 - Řekněte NE dálnici D3 přes Posázaví pomocí SMS.
    Nejjednodušší způsob, jak se zapojit do připomínkového řízení Politiky územního rozvoje je poslat vaši námitku proti dálnici D3 přes Posázaví pomocí SMS zprávy. Zde najdete podrobný návod jak to udělat. Zpráva stojí 8,- Kč a odeslat ji můžete do 25.září 2008.

    27.7.2008 - Koncert proti dálnici D3 Posázavím.
    V rámci propagační kampaně ekologicky šetrného řešení dopravního spojení Prahy a Jihočeského kraje pro vás připravujeme koncert proti dálnici D3 Posázavím. Více informací získáte na koncertním webu.

    13.7.2008 - Veřejné projednání POLITIKY v Praze.
    Ministerstvo pro místní rozvoj si vás dovoluje pozvat na veřejné projednání Politiky územního rozvoje, které se koná 22.7.2008 v budově Městské knihovny v Praze od 16:30 hodin. Pozvánku čtěte zde.

    11.7.2008 - Posílejte připomínky k POLITICE územního rozvoje.
    Politika územního rozvoje (PÚR) je základní nástroj územního plánování, zjednodušeně se jedná o „celorepublikový územní plán“. PÚR vymezuje nejdůležitější státní záměry (dálnice, úložiště jaderného odpadu, elektrárny) nebo strategie využívání území České republiky. Je závazná pro pořizování zásad územního rozvoje jednotlivých krajů a územní plány obcí.
    Prozatím existuje jen „návrh Politiky“, který bude na konci tohoto roku schvalovat vláda. Nyní až do 25. září 2008 běží připomínkové řízení, kterého se může zúčastnit každý z vás, a vyjádřit se tak k tomuto návrhu Politiky. Pokuste se svou připomínkou změnit stávající návrh Politiky a vymezení koridoru dálnice D3. Jak to udělat? Pošlete své připomínky proti dálnici D3 formou dopisu, emailem nebo pomocí SMS zprávy.

    4.7.2008 - Aktuality o jednání expertní komise posuzující varianty D3.
    Po vzájemné korespondenci ministrů a jejich náměstků, jmenoval ministr dopravy do této skupiny pět odborníků z dopravních a stavebních fakult, ministr životního prostředí pět odborníků z fakulty stavební, architektury, přírodovědecké a životního prostředí. Sdružení obcí KLID všem uvedeným odborníkům zaslalo materiály o problematičnosti tzv. stabilizované varianty D3, alternativních návrzích tras a dílčích výsledcích procesu EIA. Skupina se poprvé sešla 11.6.2008.

    1.7.2008 - Veřejný ochránce práv kritizuje salámovou metodu přípravy dálnice D3.
    Veřejný ochránce práv Otakar Motejl se na základě žádosti sdružení obcí Klid vyjádřil k přípravě dálnice D3 ve Středočeském kraji. K přípravě stavby D3 uvedl:
    "V dané věci nemohu ponechat bez povšimnutí mnou opakovaně kritizovaný způsob tzv. "salámové metody" projednávání velkých infrastrukturních staveb. Nezbývá mi než kriticky poukázat na to, že ani v případě plánované výstavby dálnice D3 se orgány veřejné správy nevyvarovaly mnou vytýkaného projednávání stavby formou zmíněné metody, kdy jsou na sobě nezávisle činěny kroky pro uskutečnění jednotlivých úseků dálnice D3. Znovu proto musím apelovat na příslušné orgány, aby se do budoucna podobné praxe zdržely."

    30.6.2008 - Studie alternativní trasy dálnice D3 v úseku Praha - Mezno.
    Do rubriky Mapy plány jsme přidali novou mapu variant dálnice D3 ve Středočeském kraji vypracovanou společností Pudis. Najdete zde i její textový popis.

    17.6.2008 - Fotoreportáž z Pouti krajinou která možná nebude.
    V rubrice fotogalerie najdete novou reportáž z třetího ročníku Pouti krajinou která možná nebude, mapující okolí Jílového ohrožené stavbou dálnice D3.

    20.5.2008 - Aktualizace webu.
    Zaktualizovali jsme pro vás rubriku Ankety.

    13.5.2008 - Pouť krajinou která možná nebude - III. ročník.
    Dovolujeme si vás pozvat na již třetí ročník Pouti krajinou která možná nebude. Pochod po trase plánované D3 v okolí Jílového se koná v sobotu 31.5.2008, sraz v 15 hodin před muzeem v Jílovém. Více informací najdete v rubrice akce nebo na tomto letáku.

    2.5.2008 - Mloci skvrnití v trase dálnice D3.
    Během procesu EIA byl prokázán výskyt ohroženého Mloka skvrnitého v úseku 0301. Více informací a fotografií najdete v rubrice fotogalerie.

    1.5.2008 - Ministerská korespondence k expertní komisi.
    Dáváme vám možnost nahlédnout do korespondence premiéra a ministrů dopravy a životního prostředí k otázce jmenování členů expertní komise, která má posoudit variantní řešení D3 ve Středočeském kraji. Zde si přečtěte dopis od premiéra Mirka Topolánka, který je adresován KLIDu a je reakcí na náš otevřený dopis premiérovi ze dne 17.12.2007. Dále čtěte dopis ministra životního prostředí Martina Bursíka adresovaný ministru dopravy Řebíčkovi a zde je odpověď Aleše Řebíčka panu Bursíkovi.

    23.3.2008 - Aktuality k expertní komisi.
    Ministr životního prostředí Martin Bursík sliboval verdikt expertní komise ohledně posouzení variant dálnice D3 přes Posázaví do konce dubna 2008. Komisi ale provází řada komplikací mezi ministerstvem dopravy a životního prostředí. Poukazuje na to několik článků, které najdete v aktualizované rubrice média, nebo si je můžete přečíst pod těmito odkazy: článek na aktualne.cz, článek ekonomického deníku E15.

    20.1.2008 - Zajímavý článek o dálnicích v Respektu.
    Doporučujeme vám k přečtení článek časopisu Respekt s názvem Obrat na české dálnici.

    3.1.2008 - Expertní komise rozhodne o variantě D3 do konce dubna.
    V září jsme vás informovali, že ministr životního prostředí Martin Bursík prosadil ve vládě, aby se posoudily i jiné varianty D3 než jediná navržená právě přes Posázaví. Vláda se tehdy zavázala vytvořit tzv. expertní komisi, která varianty přes Posázaví posoudí. Jaká je aktuální situace podle slov Martina Bursíka si přečtěte zde. Audio záznam rozhovoru najdete zde.

    28.12.2007 - MF Dnes mylně tvrdí, že ekologové pozastavili stavbu D3.
    Vzhledem k možné dezinformaci občanů plynoucí ze článku středočeské mutace MF Dnes z 19.12.2007 "Ekologové pozastavili stavbu D3", jsme se rozhodli korigovat informace na pravou míru. Článek z MF Dnes si můžete přečíst zde. Naše vyjádření najdete pod tímto odkazem.

    22.12.2007 - Nekalá praxe dálničních staveb v České republice.
    Vřele vám doporučujeme shlédnutí dalšího dílu pořadu České televize Nedej se. Ačkoli je zde zmínka o dálnici D3 jen okrajově, je tento informativní materiál velmi zajímavý. Nahlíží na nesmyslné plánování některých nových dálnic v ČR, následné komplikace financování takových dálnic z evropských fondů a především pak na nepoctivou práci Jiřího Hodače - náměstka Ministra dopravy.

    17.12.2007 - Otevřený dopis premiérovi ČR.
    Sdružení obcí Klid a několik dalších spřízněných obcí napsalo Otevřený dopis premiérovi ČR. Tento dopis premiérovi Mirku Topolánkovi předal pan starosta obce Tisem Miroslav Hruška při příležitosti otevření dalšího úseku D3 na hranici Jihočeského a Středočeského kraje.

    11.12.2007 - Otevření nového úseku dálnice D3 Mezno - Chotoviny.
    V pondělí 17.12.2007 bude otevřen další úsek dálnice D3 Mezno - Chotoviny. Více podrobností najdete v rubrice akce.

    11.12.2007 - Závěr zjišťovacího řízení procesu EIA na II. etapu dálnice D3.
    Zde si můžete přečíst závěr zjišťovacího řízení procesu EIA na II. etapu dálnice D3 v úseku 0304 - 0305-I.

    15.11.2007 - Vláda zamítla novelu zákona o vyvlastnění.
    Mocný nástroj do rukou Ředitelství silnic a dálnic nebyl naštěstí vložen. Více čtěte v rubrice média.     Oficiální stanovisko vlády čtěte zde.

    6.11.2007 - Harmonogram výstavby dopravní infrastruktury.
    V rubrice Fakta o D3 přibylo usnesení vlády z 19. září 2007 o Harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury v letech 2008 až 2013.

    1.11.2007 - Tisková zpráva Sdružení obcí Klid a Ekologického právního servisu. Tuto tiskovou zprávu si můžete přečíst zde.

    22.10.2007 - Oznámení o procesu EIA na dálnici D3 v II. etapě 0304 - 0305-I.
    Dne 22.10.2007 byl na elektronické úřední desce Středočeského kraje oznámen proces posuzování vlivů na životní prostředí (tzv. EIA) na II. etapu středočeské dálnice D3. Od tohoto data běží dvacetidenní lhůta, ve které může každý poslat k tomuto záměru své připomínky. Konečný termín, kdy mohou být připomínky odeslány, je 11.11.2007. Toto oznámení od Ministerstva životního prostředí (MŽP) si můžete stáhnout zde. Své připomínky posílejte na adresu MŽP (Odbor EIA, Vršovická 65, Praha 10, 10010). Více informací naleznete na stránkách EIA. Pokud se chcete k tomuto záměru vyjádřit, stáhněte si vzorový dokument připomínek, šiřte tuto petici a přečtěte si průvodní dopis od Zájmového sdružení obcí Klid a Ekologického právního servisu.

    9.10.2007 - Aktualizace webu.
    Zaktualizovali jsme pro vás rubriku FOTOGALERIE, VAŠE POMOC, AKCE a ANKETY.

    3.10.2007 - Závěr zjišťovacího řízení v procesu EIA na I. etapu D3. Tento dokument od Ministerstva životního prostředí obsahuje souhrn všech námitek, které se v létě na MŽP posílaly a které se ministerstvo zavazuje prozkoumat. Dokument si můžete stáhnout zde. Více informací včetně konkrétních připomínek všech občanů, úřadů a sdružení najdete na stránkách EIA.

    19.9.2007 - Dálnice D3 nemusí vést Posázavím! Posázaví dostalo novou velkou naději. Ministr životního prostředí Martin Bursík prosadil ve vládě, aby se posoudily i jiné varianty D3 než jediná navržená právě přes Posázaví! Výsledkem tak může být trasa D3 úplně mimo tuto cennou přírodní a rekreační lokalitu. Více info na:
    Týden.cz - Dálnice se oddalují. Bursík prosadil komise
    Deník.cz - Bursík odmítl D3 přes Posázaví

    AKTUALITY ZDE

  •